Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Pääministeri Petteri Orpo kommentoi paikallismedialle varovaisesti kiertäen Itärata-hanketta Porvoon-vierailullaan. – Itärata-yhtiön valmistelu vaikuttaa kokonaisuuden kehittymiseen paljonkin.
Marko Wahlström ja Juha Tuomi
PORVOO Pääministeri Petteri Orpo kommentoi varovaisesti myös mielipidettään Itärata-hanketta paikallismedialle Porvoossa maanantaina järjestetyn yleisötilaisuuden jälkeen.
– Nyt, kun itäraja on kiinni ja sillä on oma tulevaisuutensa, idän liikenneyhteydet ja raideliikenne ovat todellä tärkeä asia.
Hallitusohjelmassa on pääministerin mukaan tehty ratkaisu, että idän ratayhteyden osalta käytetään 200 miljoonaa euroa Karjalan ja Savon ratojen parantamiseksi.
– Käännymme myös Euroopan Unionin suuntaan niiden rahoittamiseksi.
Orpo kiersi kysymyksen toteamalla, että idän suunnan ratayhteydet on saatava paremmiksi ja varmistaa niiden toimivuus – mistä ne sitten menisivätkään.
– Nyt täytyy laittaa idän yhteydet kuntoon raiteilla, hän sanoi.
Jossain vaiheessa Porvoosta pääsee junalla Helsinkiin
Orpo korosti, että ylivoimaisesti suurimmat ratakunnostushankkeet – noin 350 miljoonan euron luokkaa – ovat Karjalan ja Savon radat.
– Itärata-yhtiötähän ei ole kuopattu, joten se vaikuttaa kokonaisuuden kehittymiseen. Odotan hankkeen valmistelulta myös paljon.
Pääministerin mukaan tulevaisuudessa Porvoosta voi päästä junalla Helsinkiin.
– Jossain vaiheessa näin varmasti tapahtuu, hän uskoi.
Suomenruotsalaisia maanviljelijöitä sekä maan- ja metsänomistajia edustava SLC muistuttaa kannanotossaan maanomistajien omaisuudensuojasta Itärata-hankkeessa.
Arkisto/Juha Tuomi
SLC: Maanomistajien omaisuudensuoja on turvattava
Suomenruotsalaisia maanviljelijöitä, metsänomistajia ja maanomistajia edustava edunvalvontajärjestö Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC ja sen Uudenmaan aluejärjestö ovat ottaneet kantaa pääkaupunkiseudun ja Porvoon sekä Itä-Suomen välisen Itäradan ratayhteyden suunnitteluun liittyen.
– Jo suurten infrastruktuurihankkeiden suunnittelun aloittamisella voi olla merkittäviä seurauksia maanomistajille.
SLC ja SLC Nyland korostavat, että omistusoikeus on turvattu Suomen perustuslaissa ja se on suomalaisen yhteiskunnan kulmakivi.
– Niin kauan kun suuren infrahankkeen hankerahoitus on epävarmaa ja sen toteutuminen kyseenalaista, on syytä olla hyvin pidättyväinen suunnitteluprosessin käynnistämisessä ylipäätään.
Järjestöt korostavat, että laajojen hankkeiden suunnitteluprosessien aloittamisessa tulisi olla hyvin pidättyväinen, jos rahoitus ja toteutus ovat epävarmoja.
– Seuraukset maanomistajille, joiden tilakeskus tai asuinrakennus sijaitsee suunnittelualueella, voivat olla hyvin merkittäviä jo siitä syystä, että suunnittelu on aloitettu. Kun suunnitteluprosessi käynnistyy, ne, jotka ovat suunnittelukäytävän alueella, voivat käytännössä saada rakennuskiellon, joka ulottuu vuosikymmenien päähän tulevaisuuteen, SLC-keskusliiton puheenjohtaja Mats Nylund sanoo.
– Jos karttaan ja suunnitelmaan on merkitty linja, maanomistajan mahdollisuuksia kehittää maataan on rajoitettu niin kauan kuin varaus on voimassa. Jos et voi rakentaa, eikä kukaan halua ostaa maatilaasi ja rakennuksiasi käynnissä olevan suunnittelun vuoksi, tilan kehittäminen pysähtyy, hän jatkaa.
Paikallisten kyläyhteisöjen itse tekemistä kartoista selviää ruskean radan tarkempi reitti.
Arkisto/Merja Forsman
"Maa- ja metsätalousmaata ei ole loputtomasti tarjolla"
SLC:n mukaan on tärkeää, että maanomistajien oikeuksia ja omaisuuden suojaa kohdellaan kunnioittavasti ja asianmukaisesti Suomen perustuslain hengen ja kirjaimen mukaisesti.
– Monet maanomistajat eri puolilla maata kokevat, että suurten yhdyskuntarakennushankkeiden toteuttajat ovat sitä mieltä, että kun reitti kulkee vain maanviljelijöiden maan yli, se ei ole niin kovin haitallinen. Maa- ja metsätalousmaata ei ole loputtomasti tarjolla. Suunnittelusta ja rakentamisesta aiheutuu välittömiä seurauksia maanomistajille, Uudenmaan tuottajaliiton puheenjohtaja ja SLC:n ympäristö- ja maapoliittisen valiokunnan puheenjohtaja Thomas Antas Lapinjärveltä toteaa.
– Meille maanomistajille ja yrittäjille ennakoiva yhdyskuntasuunnittelu on tärkeää, mutta on olemassa vain vähän hyviä keinoja suojella maatilakeskuksia ja asuinrakennuksia kohtuuttomilta seurauksilta, kun suunnittelu alkaa. Jos hankkeen rahoitus ja toteutus on epävarmaa, on oltava hyvin pidättyväinen suurten infrastruktuurihankkeiden suunnitteluprosessien käynnistämisessä ylipäätään, hän jatkaa.
SLC:llä on noin 26 600 jäsentä, josta 9 300 maanviljelijää ja puutarhatuottajaa sekä 17 300 metsänomistajaa. Jäsenet jakaantuvat noin 50 paikallisyhdistykseen ja neljään maakuntaliittoon sekä viiteen metsänhoitoyhdistykseen Suomen ruotsinkielisillä rannikkoalueilla.
»» Lue myös: Itärata huolestuttaa – Alle jäisi kymmeniä koteja
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot