Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittajan mielestä sähköautobussiliikenteen suurin houkutus on se, että se voisi käynnistyä paljon junalikennettä nopeammin.
Arkisto/Marko Wahlström
Viime viikolla julkaistiin ”päätös” uudesta junayhteydestä Helsingistä itään. Porvoon kaupungin johto ja moni muu iloitsivat tästä. Ja onhan se hyvä asia.
Juhlatunnelmassa kannattaa ehkä kuitenkin hieman pohtia asian merkitystä. Monet kommentit painottuvat vaikutuksiin henkilöliikenteeseen. Ympäristöystävällinen yhteys Porvoon ja pääkaupunkiseudun välille!
Mutta onko vaihtoehtoja tälle? Uusi ratayhteys itään on kaiketi aikataulullisesti Turku-yhteyden ja Tampere-yhteyden takana. Eli vuosikymmenien päässä.
Porvoolla on tänään monia hienoja etuja, kun puhutaan asiakkaiden viihtyvyydestä ja edellytyksistä houkutella uusia asukkaita. Meillä on rikas historia ja keskusta, joka tarjoaa kaikkia tarvittavia palveluita – ja kaupunki on todella kaunis. Mutta yksi asia puuttuu: ympäristöystävälliset liikenneyhteydet, ennen kaikkea raideliikennettä pääkaupunkiseudulle. Mutta onko juna ainoa vaihtoehto?
Muutama poiminta uutisvirrasta: elokuussa 2021 pääkaupunkiseudun liikenteessä on noin 160 sähköllä kulkevaa linja-autoa. Maailman johtava sähköbussien valmistaja (Yutong, Kiina) valmistaa 25?000 ajoneuvoa vuodessa (2018). Hollantilainen VDL ja saksalainen MB satsaavat suuria summia. Yutong toimittaa jo sähköbusseja ympäri maapallon.
Painopiste on paikallisliikenteessä mutta ulottumat kasvavat koko ajan. Tavallinen kantama on tänään 250 kilometriä yhdellä latauksella, ja arvioidaan, että muutaman vuoden kuluttua todennäköisesti 400 kilometriä ja kehitys jatkuu. Yutong testaa bussejaan myös kovissa olosuhteissa (- 30 astetta yli, 200 kilometriä). Matkustajille sähköbussin kyyti on selkeästi laadukkaampi kuin dieselbussin. Osa tämän päivän hankinnoista ovat jo taloudellisesti kannattavia ilman tukea tai ympäristömotiiveja. Lataus joko päivän aikana tai öisin
Mitä sähköbusseihin perustuva liikenne Porvoon ja Helsingin välillä voisi tarkoittaa: selkeästi tiheämpi vuoroväli kuin junaliikenteessä, enemmän pysäkkejä ja parempi saavutettavuus kummassakin päässä reittejä, moottoritie nopea, kokonaismatka aika todennäköisesti lyhyempi (reitti ei kulje lentokentän kautta, enemmän pysäkkejä) ja jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla menetelmillä (kuten Suomen tavoite on) sähköbussi on ympäristöystävällinen ajossa. Akkujen tuotanto saastuttaa (kuten raiteiden rakentaminen) mutta tässäkin nähdään kehitystä.
Sähköautobussiliikenteen suurin houkutus on että se voisi käynnistyä paljon junalikennettä nopeammin. Meidän ei tarvitse odottaa yhteiskunnan (epävarmoja?) jättimäisiä investointeja vuosikymmeniä.
Porvoon paikallisliikenteelle kynnys sähköbussien käyttöönotolle on vieläkin matalampi. Ja vielä ylimääräinen jokeri: mahdollisesti tulee myöskin vetykäyttöisiä sähköbusseja tarjolle, ja sekin on junayhteyttä nopeammin.
Mitä Porvoo voi tehdä tällaisen kehityksen tueksi? Miten sähköbussiliikenne vaikuttaa keskustan suunnitteluun? Pitääkö käynnistää ennakkoluuloton selvitys mahdollisuuksista ja aikataulunäkymistä? Voisivatko nykyiset liikennöitsijät osallistua pohdintaan?
Luovien ja positiivisten ajatusten toivossa, vaikeuksia voivat kaikki keksiä.
GÖRAN LINDROOS,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot