Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kirjoittaja muistuttaa, että talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös Itäradasta tarkoittaa vasta rataosuuden suunnittelua, joka vie koko tämän vuosikymmenen.
Arkisto/Mika Laine
Vielä ei ole aihetta hihkua hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan Itärata-päätöksestä. Se tarkoittaa vasta uuden rataosuuden suunnittelua. Se vie koko tämän vuosikymmenen. Sen jälkeen on vuorossa rakentamispäätös ja rahoituksen kerääminen.
Positiivista päätöksessä on, että se nosti Itäradan valmistelun yhdenvertaiseksi Suomi-radan ja Turun Tunnin junan kanssa.
Ratkaisuun varmaankin vaikutti itäisen Suomen kaupunkien ja kuntien yhdistäminen voimansa Porvoon ja Kouvolan kanssa ja sitoutuminen suuriin suunnittelukustannuksiin, joista Porvoolle koituu 10 miljoonan euron lasku.
Kunnat eivät ole kuitenkaan sitoutuneet radan rakentamiseen. Siitä tehdään aikanaan erilliset päätökset. Vaan kuinka suu pannaan, jos toivottua yksityistä rahoitusta ei saadakaan. Itäradan hyöty–kustannus-suhde on melko heiveröinen.
Lentorata–Porvoo–Kouvola-hankkeet maksavat valtavasti rahaa. Jos olen ymmärtänyt oikein, Lentoradan kanssa kustannukset valuisivat yli viiden miljardin euron. Onko tämä kohtuullista henkilöliikenteeseen painottuvan investoinnin kannalta?
Uutta junayhteyttä on mainostettu Porvoossa 32 minuutin matka-ajalla Helsinkiin. Sitä varten pitäisi Porvooseen rakentaa ”asemankylä”, jossa pendelöijä asuisi ja Helsingissä pitäisi olla töissä päärautatieasemalla. Silloin ilman liikennehäiriöitä edellämainittu matka-aika toteutuisi.
Valtaosa porvoolaisista pääkaupunkiseudulle pendelöitsijöistä joutuisi ajamaan omalla autollaan Porvoon asemalle. Mikä taho maksaisi asemarakennuksen ja sähköautojen latauspaikat sekä yhdenvertaisuuden vuoksi myös bensa- ja dieselautojen lämmityspaikat?
Itäradan vaikutusalue koostuu Uudestamaasta ja kuudesta taantuvasta maakunnasta. Tilastokeskus on arvioinut, että Kouvolan asukasmäärä vähenee 12?000 ihmisellä vuoteen 2040 ja Mikkelin asukasmäärä 6?000 ihmisellä. Etätyö on jo vähentänyt pendelöintiä.
Kuopiosta pitäisi junan lähteä todella aikaisin, että se olisi aamulla sopivaan aikaan Porvoossa ottamassa kyytiin Helsinkiin menijöitä. Taajamajunia siis tarvitaan, mutta ne palvelisivat hyvin rajattua joukkoa eli Helsingin keskustassa työskenteleviä.
Kun tähän kaikkeen lisää vielä maanomistajien ja tarhapöllönsuojelijoiden rakentamista jarruttavat valitukset, mahdollinen Kouvolan rata voisi olla valmis vasta vuonna 2040. Valitettavasti.
ILKKA ALAVA,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot