Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kuvituskuva.
Arkisto/Mika Laine
Sähköpotkulautailu on lisääntynyt vuosi vuodelta. Samalla käytön kasvaessa, sähköpotkulautoja myyvät/vuokraavat yritykset ovat kasvattaneet Traficomin mukaan kahden vuoden aikana reilusti liikevaihtoa. Vuoden 2020 8,36 miljoonasta eurosta, se kasvoi vuoteen 2022 mennessä 32,5 miljoonaan euroon. Tästä yritykset ovat maksaneet jonkin verran veroja, mutta kattaako se sähköpotkulautojen aiheuttamien vahinkojen kulut?
Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijan vuoden 2022 antaman karkean arvion mukaan, sähköpotkulautojen käytöstä aiheutuisi Suomessa noin 275 milj. euron vuosittaiset onnettomuuskustannukset. Voidaan siten kyseenalaistaa, että onko tässä touhussa mitään järkeä. Tosin vahinkoja olisi varmasti vähemmän, jos käyttäjät toimisivat enemmän ohjeiden mukaisesti mm. sähköpotkulaudat ovat suunniteltu yhden henkilön käyttöön ja tilannenopeus on monesti liian suuri.
Lisää ohjeistuksia käytöstä löytyy esim. puhelimen sovelluksista. Tosin sähköpotkulautojen käytön säännöt ovat puutteellisia, koska niistä puuttuu mm. ikäraja, promilleraja ja virheellinen pysäköintimaksusakko. Porvoo voisi tässä viime mainitussa asiassa kunnostautua, kun muutenkin kaupungissa on ollut tehokasta toimintaa parkkisakottamisessa. Näillä rahoilla voisi sitten kustantaa osittain esim. toisen asteen koulutukseen tarvittavat tietokoneet ja oppikirja lisenssit yli 18-vuotiaille.
Tilastojen valossa, sähköpotkulautailu tuntuu olevan vain yksi turha bisnes. Se kuormittaa ympäristöä sekä muutenkin jo ylikuormitettua terveydenhuoltoamme. On myös epäoikeudenmukaista, koska kunnat antavat luvat sähköpotkulautojen käytölle ja hyvinvointialueet paikkaavat vahingot. Vastuussa on kyllä nyt melkoinen vinoutuma. Kalliiksi tulee kipsaaminen ja hammashoito veronmaksajille, kun otetaan myös huomioon sähköpotkulautailun palvelun pienuus. Sähköpotkulaudat liittyvät myös vihreän siirtymän liikenteen sähköistykseen. Todellisuudessa vain jalankulkijat siirtyivät käyttämään sähköpotkulautoja ja akkujen käyttöikä on vain 2–3 vuotta, jonka jälkeen ne ovat ongelmajätettä.
Lakiin pitäisi saada muutosta, että sähköpotkulautailu saadaan turvallisemmaksi esim. sakot, ikäraja ja verotetaan sen käytöstä enemmän, jotta se kattaa kaikki sen aiheuttamat vahingot. Lisäksi olisi nyt tarpeellista, että kaikki sähköpotkulaudat pitäisi vakuuttaa. Silloin vahingot siirtyisivät käyttäjien maksettavaksi vakuutusmaksujen kautta.
ILKKA LUUSUA (PS.),
PORVOON KAUPUNGINVALTUUTETTU
ITÄ-UUDENMAAN ALUEVALTUUTETTU
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot