Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Alueurakoitsijoiden sopimukset ovat voimassa viisi vuotta. Kuvituskuva.
Arkisto/Marko Wahlström
ITÄ-UUSIMAA ELY-keskus on valinnut uudet maanteiden hoitourakan alueurakoitsijat Mäntsälään ja Porvooseen. Sopimus on voimassa 1.10.2025 asti. Uusi hankintamalli perustuu avoimuuteen ja siihen että tilaaja on alihankintojen kilpailuttamisessa mukana. Uuden hankintamallin myötä uusien urakoitsijoiden mukaantulo helpottui.
Mäntsälän alueurakka koostuu lisäksi Orimattilasta, Pukkilasta, Myrskylästä, Pornaisista ja Järvenpäästä. Porvoon alueurakkaan kuuluu puolestaan myös Loviisa, Lapinjärvi ja Askola.
Mäntsälän ja Porvoon alueurakoissa on kaikkia hoitoluokkia korkeimmasta hoitoluokasta aina hiljaisempaan kolmosluokkaan. Talvihoitoluokat määrittelevät, missä kunnossa tien on oltava ja kuinka nopeasti hoitotoimenpiteet on aloitettava. Talvihoidon taso on siis erilainen eri hoitoluokan teillä, mutta saman luokan tiet hoidetaan koko maassa saman tasoisesti.
–?Suomen mittakaavassa molemmissa alueurakoissa on kohtuullisen vilkkaasti liikennöityjä teitä, ja ne ovat vaativan tason urakoita. Molemmissa omia erityispiirteitä, esimerkiksi Mäntsälän urakassa on selvästi sisämaan keliolosuhteet, ja Porvoon urakassa vaihtelua aiheuttavat rannikon keliolosuhteet. Mäntsälän alueella on lisäksi laaja soratiestö, siinä missä Porvoon alueella läpikulkuliikenne valtatie 7:llä on tavallisen ajan erityispiirre, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen Mäntsälän ja Porvoon aluevastaava Olli Heikkilä kertoo.
ELY valvoo ja urakoitsija toimii työnjohtajana
Molemmissa alueurakoissa on käytetty uutta maanteiden hoitourakan urakkamallia. Käytännössä urakoissa on samat vastuut kuin ennenkin, eli urakoitsija toimii työnjohtajana ja ELY urakan valvojana. Uusi hankintamalli perustuu avoimuuteen ja siihen että tilaaja on alihankintojen kilpailuttamisessa mukana. Tämä tarkoittaa tilaajan ja urakoitsijan välisen yhteistyön kasvua ja läpinäkyvämpää urakan hoitoa.
–?Pyrimme yhdessä hakemaan parhaita ratkaisuja, painotamme laatua, ja urakassa on käytössä uusi urakoitsijan ansaintamalli eli urakoitsijan kate ja hoitotöiden kustannukset on eriytetty toisistaan ja urakoitsijalle maksetaan kiinteä korvaus. Perusajatuksena uudessa urakkamallissa on laatuun panostaminen, Heikkilä toteaa.
Molemmissa alueurakoissa korostuu Heikkilän mukaan liukkauden torjuntatarpeen kasvu, ja alemmalla tieverkoilla huomioidaan esimerkiksi koulukuljetusreittejä.
"Yhteistyö toimii hyvin"
Mäntsälän maanteiden hoitourakasta vastaa uusi urakoitsija P. Salonen Oy, jonka sopimusvastaavan Veera Lehtikankaan mielestä uuden hankintamallin myötä uusien urakoitsijoiden mukaantulo helpottui. Yrityksen tiimissä on kuitenkin mukana aikaisemmista hoitourakoista tuttu kasvo Keijo Lehtikangas.
Lehtikankaan mielestä hoitourakka on lähtenyt hyvin liikkeelle, vaikka uudessa urakkamallissa onkin vielä opettelua. Hän kiittelee myös aluevastaava Heikkilän toimintaa.
–?Yhteistyö toimii todella hyvin. Aliurakoitsijoista moni on ollut myös aikaisemmin tekemässä Mäntsälän hoitourakassa aliurakointia, joten urakoitsija voi luottaa heidän pitkään kokemukseensa samoilta alueilta, Lehtikangas toteaa.
Lehtikangas odottaa sopimuskaudelta hyvää yhteistyötä ELY-keskuksen kanssa.
–?Tavoitteena on kehittää uutta ja ottaa ympäristönäkökulmaa esille. Urakan haasteista ja kehittämisestä myös palkitaan aliurakoitsijoita esimerkiksi ympäristöystävällisemmän kaluston käytöstä. Ei vastakkain asettelua vaan hyvää yhteistyötä, joka takaa tienkäyttäjälle tien turvallisuuden, Lehtikangas summaa.
P. Salonen Oy on aikaisemmin toiminut aliurakoitsijana Vantaan alueurakassa, mutta vastaa nyt pääurakoinnista Mäntsälän alueurakassa.
–?Meillä on tarve onnistua hyvin, ja ehkä tuomme pienempänä yrityksenä uutta ajattelutapaa tekemiseen. Uuden urakkamallin myötä myös moni pienempi yritys on kiinnostunut alueurakoista, Lehtikangas toteaa.
Destian työmaapäällikkö Pekka Grönroosilla on jo 20 vuoden kokemus Porvoon hoitourakasta.
Arkisto/Mia Smolander
Yhteistyömalli on opin paikka
Porvoon maanteiden hoitourakkaa hoitaa seuraavat viisi vuotta Destia Oy vuosikymmenten kokemuksella alueesta. Heillekin urakkamalli on uusi. Destian työmaapäällikkö Pekka Grönroosilla on jo 20 vuoden kokemus Porvoon hoitourakasta.
–?Maanteiden hoitourakan myötä tehdään yhdessä projekteja tilaajan kanssa, minkä myötä hankinnat ovat muuttuneet suunnitelmallisemmaksi ja tilaaja ja tekijä ovat nyt lähempänä toisiaan. Tämä vaatii tilaajaltakin aktiivisuutta ja ymmärrystä. Itse teiden hoitaminen ei ole muuttunut, vaikka menetelmät saattavatkin kehittyä, vaan itse prosessi on muuttunut, Grönroos kertoo.
Grönroosin mukaan uusi avoin kilpailu tuo myös uusia yrittäjiä alalle.
–?Uusi malli vaikuttaa lupaavalta. Yhdessä käydään Elyn kanssa suunnitelmat läpi ja ne hyväksytään – ja me toimimme työrukkasena, Grönroos kiteyttää.
Maanteiden hoitourakka on uusi yhteistyömalli, joka korostaa hankintoja ja suunnitelmallisuutta.
–?Tämä on molemmille opin paikka, odotan sopimuskaudelta toimivaa yhteistyötä, Grönroos toteaa lopuksi.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot