Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Toyota Yaris on pieni ja näppärä kauppakassi.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Toyota Yaris on edelleen alle nelimetrinen B-segmentin pikkuauto ja sellaisena se onkin parhaimmillaan. Leveyttä uusi malli on saanut 50 millimetriä lisää, mutta muuten kyseessä on edelleenkin pieni ja näppärä kauppakassi. Tekniikka on päivitetty tähän päivään suurentamalla vapaasti hengittävää moottoria.
Kolmesylinterinen 1,5-litrainen bensiinikone pörisee hauskasti. Oli ihan pakko tarkistaa teknisistä tiedoista, että oliko tässä turbo, mutta ei ollut.
Meno on sähkön avustamana sopivan pirteää ja niinpä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa vain 6,4 sekuntia. Silti koeajon keskikulutus jäi lukemaan 4,2 litraa satasella ja oikein rauhallinen kuljettaja pudottaa varmasti siitäkin muutaman desilitran.
Hyvä ajoasento löytyy helposti
Alle 180-senttinen kuljettaja saa helposti hyvän ajoasennon ja toinen samanpituinen mahtuu vielä takapenkille joten kuten. Tavaratilaan mahtuu isommatkin ostoskassit ja parkkipaikalla auto tuntuu mukavan ketterältä.
Portaaton automaattivaihteisto sopii hyvin auton luonteeseen, eikä kuminauhamaisuus voimalinjassa ole häiritsevää normaalissa ajossa. Muuta vaihteistoa tähän versioon ei tosin ole tarjollakaan, halvempia versioita toki saa manuaalinakin.
Edukseen muuttuneen ulkonäön lisäksi testiauto oli myös malliston parhaiten varustettu versio. Lasikatto pikkuautossa on silkkaa luksusta, samoin HUD-näyttö tuulilasissa. Valot vaihtuvat automaattisesti ja ratinlämmitys tuntuu kylminä aamuina oikein mukavalta.
Sähköllä voi ajaa rauhallisesti taajamanopeuksilla, eikä latauspiuhojen kanssa tarvitse pulata, sillä Yaris lataa itse itseään ajon aikana varsinkin vaihteiston B-asennolla ajettaessa.
Yaris lataa itse itseään ajon aikana.
Petri Matikainen
Kokoistaan mukavampi pikkuauto
Toyota Yaris on yksi Suomen suosituimmista pikkuautoista, eikä sen menestystä tarvitse tämän koeajon jälkeen epäillä tulevaisuudessakaan.
Toki huippumallin varustelu nostaa sen hinnan melko korkeaksi, mutta huomattavasti edullisempiakin vaihtoehtoja hinnastosta löytyy. Puhdikkaalla pikkuautolla pärjää nykyään kaupunkiajon lisäksi myös maantiellä, eikä moottoritiekään tuota tuskaa.
Lisäksi ohjaukseen on saatu sopivasti tuntoa ja tarkkuutta, joten uusi Toyota Yaris tuntuu selvästi kokoistaan mukavammalta pikkuautolta.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Limited Launch Edition
* Koeajoauton hinta varusteineen: 28?254 euroa, mallisto alkaen 16?793 euroa
* Päästöt: 98 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 3,8–4,3 litraa/100 kilometriä
* Teho: 116 hevosvoimaa
* Vääntö: 120 newtonmetriä
* Maavara: 135 millimetriä
* Auton pituus: 3?945 millimetriä
* Omamassa: 1?235 kiloa
* Tavaratila: 286–947 litraa
* Vetokyky: 450 kiloa
* Takuu: 3 vuotta/100?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot