Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Lilukanvarsia-lehden tekemisessä mediakurssilaiset ovat päässeet oppimaan yhdessä työskentelyä. Kuvassa lukiolaiset Siiri Untinen (vas.), Judita Wettig, Helmi Savoa, Oskari Raumanni ja Matias Tissari.
Iina-Kaisa Viheriävaara
PORVOO Mikä lukiolaisia kiinnostaa? Tarkemmin; mikä Linnankosken lukiolaisia kiinnostaa? Näitä kysymyksiä ovat tänä vuonna päässeet pohtimaan seitsemän Linnankosken lukion opiskelijaa, jotka ilmoittautuivat toista kertaa järjestettävälle mediakurssille osana äidinkielen ja kirjallisuuden syventäviä opintojaan.
Linnankosken lukion Lilukanvarsia-lehti herätettiin henkiin opiskelijalähtöisesti kaksi vuotta sitten, kun kolmen abiturientin porukka alkoi toimittaa sitä vapaaehtoisesti. Viime vuonna lukiolla järjestettiin ensimmäistä kertaa mediakurssi, jolle osallistujat pääsevät sukeltamaan lehden tekoon sekä syventämään oppejaan tekstilajeista ja juttutyypeistä. Lehti ilmestyy kerran periodissa, eli viisi kertaa lukuvuoden aikana.
– Tämä oli täysin opiskelijalähtöinen idea. Menin sitten vahingossa lupaamaan, että tätä sitten jatketaan, Lilun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Senni Kulmala naurahtaa.
Mediakurssia vetää Kulmalan lisäksi toinen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Laura Viljanen. Viljasen ja Kulmalan mukaan kurssin tavoitteet ovat journalismin merkityksen ymmärtämisessä, yhdessä tekemisessä ja yli päätään koulun sisäisen yhteisöllisyyden lisäämisessä.
– Tärkeintä tässä on yhteisöllisyys. Lehti on koko koulun yhteinen juttu, Kulmala sanoo.
– Vaikka lehteä ei edes ottaisi käteen, on kuitenkin merkityksellistä, että tällainen asia on ja että lukiolaiset tietävät siitä, Viljanen lisää.
Mediakurssilaisista jokainen pääsee myös hoitamaan päätoimittajan virkaa Lilukanvarsia-lehdessä. Päätoimittaja tai päätoimittajat valitaan jokaiseen numeroon erikseen kurssilaisten tapaamisten yhteydessä. Lukuvuoden ensimmäisessä numerossa päätoimittajina toimivat Stella Hagström ja Silja Kemppainen, jotka päätyivät kurssille opettajien houkuttelemina.
– Kun kysyttiin, ketkä haluaisivat olla ensimmäisenä päätoimittajana, kukaan ei ensin oikein sanonut mitään. Ajattelimme, että alkuun saa varmaan eniten apua opettajilta, Hagström selittää.
Opettajat ovat toimineet yleisinä avustajina ja juttuideoiden herättelijöinä. Viljasen ja Kulmalan toiveissa on, että opiskelijat ottaisivat jatkossa itsekin enemmän koppia sisältöjen suunnittelemisessa, mutta eivät ole huolissaan siitä, etteivätkö hommat lähtisi rullaamaan lukuvuoden edetessä. Nyt lehden pääkirjoituksen kirjoittamisen lisäksi sen ulkoasusta ja taitosta vastannut päätoimittajakaksikko on päässyt ensalkuun opettelemaan, miten tänä vuonna käyttöön otettu uusi lehdentekojärjestelmä toimii.
– Se tässä olikin haastavaa, kun piti opetella tuota uutta järjestelmää ja miettiä, mitä lehden tekemiseen oikein kuuluu, Kemppainen tiivistää.
Itäväylä tekee tänä vuonna yhteistyötä mediakurssin kanssa, ja toimittajat antavat oppejaan lukiolaisille. Itäväylän päätoimittaja Mika Laine antoi vinkkejä ensimmäisen Lilukanvarsia-numeron päätoimittajille Silja Kemppaiselle ja Stella Hagaströmille.
Iina-Kaisa Viheriävaara
Ensimmäinen Lilukanvarsia käsittelee lukiolaisia lähellä olevia asioita. Toisen vuoden opiskelija Helmi Savola pääsi kirjoittamaan historiallisen katsauksen vanhojen tansseihin, ja kolmannen vuoden opiskelija Matias Tissari kirjoitti reportaasin monille lukioikäisille ajankohtaisista armeijan kutsunnoista. Lehteen onkin jo sen ensimmäisen julkaisun perusteella lähtenyt muodostumaan vakiopalstoja. Hagström ja Kemppainen pääsivät jatkamaan viime vuodelta tuttua Opettajan Ystäväkirja -palstaa, jossa lukijat pääsevät tutustumaan opettajiinsa syvemmin.
– Sen tekeminen oli tosi kivaa, varsinkin, kun pääsimme haastattelemaan uutta opettajaa, Kemppainen sanoo.
Kolmannen vuoden opiskelija Oskari Raumanni teki gallupin lilulaisten musiikinkuuntelutottumuksista, jossa hän selvitti muun muassa eniten kuunnellut genret ja lukiolaisten keskuudessa suositut striimauspalvelut. Gallupin pohjalta hän kirjoitti artikkelin, joka sukeltaa oivaltavasti lukiolaisten musiikkimakujen ytimeen, ja linkkasi loppuun vielä Spotify-palveluun väsäämänsä, lukiolaisten suosikkikappaleista koostuvan soittolistan.
– Kun ihmiset vastaavat gallupeihin, heitä ehkä sitten myös kiinnostaa lukea niiden tuloksista, Raumanni sanoo.
Seuraavassa lehdessä Raumannilla on Tissarin kanssa yhdessä päätoimittajan vastuu, mutta hän jatkaisi mielellään myös galluppien tekemistä tuleviinkin lehtiin.
Neljännen vuoden opiskelijat Judita Wettig ja Siiri Untinen olivat vastuussa lehden trailerin tekemisestä ja julkaisusta. Sen lisäksi he kirjoittivat taidevinkkauksen, joka on yksi lehden vakiopalstaksi suunnitelluista osioista. Taidevinkkauksessa lukiolaiset suosittelevat itseään koskettanutta taidekokemusta tai -teosta lyhyesti tekstitse ja laajemmin noin viiden minuutin mittaisessa videossa.
– Minusta oli kiva, että pääsi tekemään jotain oman näköistä. Sitä myös valiteltiin, ettei viime vuonna ollut ketään, joka olisi tehnyt videoita, Wettig kertoo.
Videotrailerin tavoite on innostaa lukiolaisia tarttumaan kanssaopiskelijoidensa tekemään lehteen.
– Olemme käyttäneet tähän paljon aikaa ja energiaa, joten tietenkin sitäkin kautta olisi kiva, että ihan siltäkin kannalta sitä luettaisiin, Untinen toivoo.
Lilukanvarsia-lehti sai alkunsa kolmen lukiolaisen aloitteesta kaksi vuotta sitten. Nyt sitä tehdään mediakurssilla, joka on osa äidinkielen ja kirjallisuuden syventäviä opintoja.
Iina-Kaisa Viheriävaara
Vaikka Lilukanvarsia-lehden tekeminen on kurssin sisällöissä pääsijassa, sen parissa puuhastelun ohella mediakurssilaiset ovat päässeet oppimaan myös median erilaisista juttutyypeistä. Yksi näistä on kolumni, jonka kirjoittamista he pääsevät harjoittelemaan myös lukion ulkopuolisessa julkaisussa. Marraskuusta lähtien Itäväylä julkaisee kerran kuussa lukiolaisen kirjoittaman ajankohtaisen kolumnin sekä printtilehteen että verkkosivuille.
– Kolumni on opiskelijoillemme tuttu tekstilaji, sillä siitä olemme puhuneet paljon muillakin kursseilla, Viljanen selittää.
Yhteistyö Itäväylän kanssa tarkoittaa myös sitä, että lehden toimittajat ovat tukena ja neuvonantajina lukiolaisille heidän ensiaskelillaan journalistisen sisällön tuottajina. Lukiolaiset pääsevät lukuvuoden aikana harjoittelemaan myös artikkelin kirjoittamisen vaiheita yhdessä Itäväylän toimittajan kanssa.
– Tämä yhteistyö on aivan mahtavaa. Harva lukiolainen kauheasti edes lukee printattuja lehtiä, eikä osa välttämättä edes tiedä, mitä journalismi tarkoittaa, Viljanen sanoo.
Lukiolaiset ovat päätyneet mediakurssille monesta eri syystä. Osa hakee opintojensa loppumetreille uudenlaisia kokemuksia, osa ilmoittautui kurssille kaverin perässä ja osan houkutteli mukaan opettaja. Joidenkin kohdalla myös media-ala kiehtoo mahdollisena tulevaisuuden työpaikkana, ja kurssissa kiehtoivat sen avaamat mahdollisuudet päästä kokeilemaan journalistin töitä käytännössä. Jo lukuvuoden alkumetreillä oppeja on sisäistetty kovaa vauhtia, ja lehden tekemiseen liittyvä jännitys on alkanut karista matkasta.
– Olen päässyt yli pelosta tuottaa tekstiä. Kun sen vain saa aloitettua, se ei enää tunnu niin vaikealta, lehdessä koulun perinteistä kertomista jatkava Savola toteaa.
»» Opiskelijoiden lehti Lilukanvarsia luettavissa täällä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot