Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Itäväylä testasi miten täyssähköinen Volvo EX30 suoritui noin 2 000 kilometrin kesälomamatkasta.
Petri Matikainen
T ämänkertaisen pohjoiseen suuntautuvan sähköautoseikkailun autoksi valikoitui Volvo EX30 kahdella sähkömoottorilla varustettuna ja kohteeksi asetimme Haaparannan.
Aina silloin tällöin keskusteluissa tulee puheeksi sähköautot ja niillä tehdyt Lapin reissut. Osa ihmisistä epäilee, onko sellainen edes mahdollista toteuttaa.
Pari vuotta sitten tein ensimmäisen pitkän reissuni täyssähköautolla onnistuneesti ja nyt oli ideana ajaa Tukholmasta Ruotsin Lappiin ja Torniosta takaisin Porvoon seudulle. Ajomatkaa kertyisi viikon aikana runsaat kaksi tuhatta kilometriä.
Täyteen ladattu alle tuhat kilometriä ajettu Volvo haettiin testiin maahantuojalta Kaivokselasta ja kohta se jo ajettiin laivan ruumaan satamassa.
Seuraavana aamuna Tukholmasta päästiin lähtemään siis lähes täysin akuin ja tavoite oli yöpyä viidensadan kilometrin päässä sijaitsevassa hotellissa. Yhdellä välilatauksella sinne päästiin kätevästi ja matkalla oli varaa valita latauspaikka ja samalla ruokailupaikka, kun sitä taukoa oli kuitenkin pidettävä oheistoimintoineen lähes tunti.
Hotellin laturi ei jostain syystä toiminut, joten seuraava lataus oli tehtävä muutaman kilometrin päässä.
Volvo näytti parhaimmillaan toimintamatkaksi 468 kilometriä, mutta käytännössä vajaan neljänsadan kilometrin ajon jälkeen jokainen kuljettaja alkoi jo toivoa pikaista latausta.
Eräällä asemalla oli uudet laturit, mutta siellä ei ollut yhtään autoa lataamassa emmekä mekään saaneet appia toimimaan.
Toisella asemalla taas oli jonoa, mutta kun odottelun jälkeen pääsimme aloittamaan latauksen, niin runsaassa puolessa tunnissa toimintamatkaa saatiin lähes kolmesataa kilometriä.
Volvo EX30 nousi ensirekisteröintitilaston kärkeen toukokuussa.
Petri Matikainen
Suomen puolelle päästyämme Volvoa oli mahdollisuus ladata parina yönä lähes ilmaisella kotisähköllä, mutta yön aikana sukopistokkeella virtaa saatiin alle 20 kilowattia eli vain noin sadan kilometrin verran.
Toki tämäkin helpotti seuraavan päivän suunnittelua ja sitähän sähköautoillessa on syytä harrastaa, lomalla ei onneksi tarvinnut tehdä tiukkoja aikatauluja, joten mistään ei myöhästytty latausten takia.
Kolmen kuljettajan erilainen ajotyyli vaikutti myös sähkönkulutukseen, sillä taloudellisimmillaan mentiin alle 18 kilowatin kulutuksella ja rajuilla kiihdytyksillä keskikulutus nousi hetkessä yli 20 kilowattiin.
Ja rajuja kiihdytyksiä EX30 suorastaan rakastaa, sillä nollasta sataan ehditään todella vaivattomasti 3.6 sekunnissa. Suorituskyky ei siis jätä juurikaan toivomisen varaa, mutta kulutuksessa se kyllä näkyy.
EX30 on miellyttävä ajettava. Kojelauta on pelkistetty.
Petri Matikainen
Volvo EX30 on Volvo-malliston pienin auto ja sen huomaa selkeimmin takapenkillä ja tavaratilan puolella. Neljälle aikuiselle ja runsaille matkatavaroille se käy jo pieneksi, mutta kolme henkilöä matkustaa kohtuullisen tavaramäärän kanssa melko mukavasti varsinkin, jos takapenkkiläinen nostaa jalat penkille ja istuu poikittain.
Ajossa auto on kokoisekseen vakaa ja kaikin puolin miellyttävä ajettava, melutaso pysyy matalana kaikissa olosuhteissa ja äänentoisto soittimessa on hyvällä tasolla.
Malli nousi toukokuussa Suomen ensirekisteröintitilaston kärkeen. Se on halvimmillaan edullinen ja tämä tehokkain malli on todella suorituskykyinen neliveto jopa sähköautoksi.
Tilaa on rajoitetusti ja kojelauta on erittäin pelkistetty, mutta ajettavuus on hyvä ja hinta-/laatusuhde vaikuttaa varsin pätevältä. Pitkä reissu osoitti, että latausverkosto on valmiimpi Suomen puolella kuin Ruotsin puolella ja lataaminen on selvästi kalliimpaa kuin pari vuotta sitten, mutta käyttökustannukset jäivät silti lukemaan noin kahdeksan euroa sataa kilometriä kohden.
PETRI MATIKAINEN
Volvo EX30 on kompaktin kokoinen neliveto.
Petri Matikainen
Volvo EX30 Twin Performance
» Hinta vakiovarustein: 51 800 €
» sähköauto, neliveto
» 315 kW (428 hv), 543 Nm
» Akku brutto / netto 69,0 / 65,0 kWh
» Lataus Type 2: 22 kW (3x32 A)
» CCS: 150 kW
» WLTP-kulutus 17,5 kWh / 100 km
» Toimintamatka 450 km
» Suorituskyky 0–100 km/h 3,6 s
» huippunopeus 180 km/h
» Pituus 4 233 mm, leveys 1 836 mm, korkeus 1 549 mm
» Akseliväli 2 650 mm
» Tavaratila 318 l
» Omamassa 1 960 kg
» Perävaunu 1 600 / 750 kg
» Euro NCAP ei testattu
» Takuu 3 v / 100 000 km
» Ajoakku 8 v / 160 000 km
Plussat
+ Erittäin tehokas ja suorituskykyinen auto
+ Ketterä ja kompaktin kokoinen
Miinukset
– Tavaratilan ja takapenkin tilat
– Toimintamatka varauksin
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot