Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa linjauksia itäisen suunnan raideliikenneinvestoinnin edistämiseksi. Hankeyhtiön neuvotteluita jatketaan Lentorata–Porvoo–Kouvola-linjauksen pohjalta.
Arkisto/Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Talouspoliittisen ministerivaliokunnan keskiviikkona puoltamien linjausten mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa neuvotteluja itäisen suunnan raideliikenneinvestoinnista hyötyvien kuntien ja mahdollisesti muiden julkisyhteisöjen kanssa hankeyhtiön perustamiseksi.
–?Hankeyhtiön tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti, liikenne- ja viestintäministeriö toteaa tiedotteessaan.
Neuvotteluita jatketaan Lentorata–Porvoo–Kouvola-linjauksen pohjalta.
–?Ministerivaliokunnan Itärata-päätös on erinomainen uutinen Porvoolle ja itäiselle Suomelle. Radan varsinainen toteutuminen vaatii vielä paljon työtä, mutta hanke etenemässä nyt selkeästi kohti konkreettista toteutumista, Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula kommentoi.
–?Lentorata on edellytys Itäradalle. Lentorata pitää suunnitella niin, että se mahdollistaa radan jatkamisen idän suuntaan. Samalla pitää selvittää Helsingin ja Porvoon välisen lähijunayhteyden toteuttamisedellytykset ja mahdollistaa kaukojunaliikenteen lisäksi myös lähijunaliikenne kaupunkien välille, hän painottaa.
Itäradasta keskusteltiin muun muassa yleisötilaisuudessa viime helmikuussa, jossa keskustelemassa olivat liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (kesk.) ja kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula (vas.). Keskustelua johdatteli Porvoon työväenyhdistyksen puheenjohtaja Mikko Valtonen.
Arkisto/Marko Wahlström
Suunnittelukulut noin 70 miljoonaa euroa
Itäisen suunnan nopean raideyhteyden edistämiseksi perustettavan hankeyhtiön tehtävänä olisi yhden uuden ratayhteyden suunnitteleminen. Hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan Lentorata–Porvoo–Kouvola-linjauksen pohjalta.
Itäisen suunnan hankeyhtiön suunnittelukustannukset ovat alustavan arvion perusteella Lentorata–Porvoo–Kouvola-vaihtoehdossa noin 70 miljoonaa euroa.
Hankeyhtiön perustamisedellytykset olisivat yhdenvertaiset Suomi-rata Oy:n ja Turun Tunnin Juna Oy:n kanssa. Valtio omistaisi hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia.
–?Hankeyhtiön perustamisen edellytyksenä olisi, että muut osakkaat sitoutuisivat yhtiön pääomittamiseen noin 49 prosentin osuudella arvioiduista rakentamisvalmiuden edellyttämän suunnittelun kustannuksista sekä muista hankeyhtiön toiminnan edellyttämistä kustannuksista.
Hankeyhtiö tulisi liikenne- ja viestintäministeriön omistaja-ohjaukseen.
Porvoon osuus enintään 10 miljoonaa euroa
Porvoo on sitoutunut rahoittamaan hankeyhtiön rahoittamista alustavasti enintään 10 miljoonalla eurolla. Varsinaisen päätöksen osallistumisesta hankeyhtiöön tekee kaupunginvaltuusto.
–?Raideyhteys on Porvoolle tärkeä, koska noin neljännes Porvoossa asuvista työssäkäyvistä käy töissä pääkaupunkiseudulla. Valtaosa matkoista tehdään henkilöautoilla. Juna on ekologinen ja nopeampi vaihtoehto, Ujula sanoo.
Nopea ratayhteys parantaisi porvoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä merkittävästi. Porvoon Kuninkaanportista pääsisi Helsingin päärautatieasemalle 32 minuutissa, kun nykyinen matka-aika on henkilöautolla lähes tunti.
–?Itäradalla on merkittävä vaikutus myös Helsingille ja Vantaalle sekä koko metropolialueen kehittämiselle. Asunnon ja työpaikan sijainnin voi valita joustavasti entistä laajemmalla alueella. Rata vaikuttaisi positiivisesti asuntotuotantomahdollisuuksiin ja -markkinoihin sekä laajentaisi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta, Ujula kertoo.
Lopullisen päätöksen tekee eduskunta
Valtion rahoitusosuudesta ja määrärahan käyttämisestä hankeyhtiön pääomittamiseen päättäisi kuitenkin eduskunta.
Neuvottelutulos osakassopimuksineen tuotaisiin myös myöhemmin erikseen talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsiteltäväksi.
–?Linjaus itäisen suunnan hankeyhtiöstä ei sulje pois muiden idän suunnan liikenneyhteyksien kehittämistä tulevaisuudessa. Ministerivaliokunta tiedostaa tarpeen kehittää itäisen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen saavutettavuutta sekä teollisuuden kuljetusten edellytyksiä.
Liikenne- ja viestintäministeriö tekee selvityksen itäisen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen elinkeinoelämän kuljetusten kehittämisestä ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn vahvistamisesta.
//Juttua päivitetty 21.1. kello 10.25: Uutiseen on lisätty Porvoon kaupungin kommentit kaupungin tiedotteesta
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot