Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Pääkaupunkiseudun kehyskunnat ja alueen elinkeinoelämän järjestöt vastustavat ruuhkamaksujen käyttöönottoa.
Arkisto/Mika Laine
PORNAINEN–SIPOO Pääkaupunkiseudun 10 kehyskuntaa eli KUUMA-seutu, Helsingin ja Uudenmaan Yrittäjät sekä Helsingin seudun kauppakamari vastustavat ruuhkamaksujen käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla.
Tuoreen selvityksen mukaan ruuhkamaksut kuormittaisivat erityisesti matalapalkka-aloilla työskentelevien taloutta ja jarruttaisivat KUUMA-seudun elinkeinoelämän kasvua.
Kehyskunnat ja elinkeinoelämän järjestöt edellyttävät päästövähennyksiin toimivampia ratkaisuja.
–?Koronakriisin jäljiltä kunnat eivät kaipaa työllistymistä heikentäviä keinoja alueelle. Seudullinen ruuhkamaksuratkaisu kohtelisi Helsingin seudun asukkaita ja yrityksiä epätasa-arvoisesti. Sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus ei toteutuisi, Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen sanoo.
Asukkaista 42 prosenttia pendelöi töihin
Kehyskuntien asukkaista peräti 42 prosentin työpaikka sijaitsee oman asuinkunnan ulkopuolella. Kaikkien kuntien alueilla ei ole toimivaa joukkoliikennettä saati ratayhteyttä, joten työhön pääsy omalla autolla on ainoa mahdollisuus.
Eritoten pienituloiset ja vuorotyötä tekevät työntekijät olisivat mahdollisen ruuhkamaksujärjestelmän suurimpia kärsijöitä.
Ruuhkamaksut on listattu yhtenä päästöjä vähentävänä keinona Hiilineutraalin liikenteen tiekartassa, ja niitä koskevan lainsäädännön valmistelu käynnistyy tänä keväänä.
Elinkeinoelämä edellyttää tasa-arvoisia ratkaisuja
Helsingin seudun ruuhkamaksut olisivat epätasa-arvoistava ratkaisu KUUMA-seudun kunnille.
–?Vetoamme tuoreen selvityksen pohjalta ruuhkamaksuja tehokkaampien päästövähennyskeinojen käytön puolesta, KUUMA-seudun yhteistyöjohtaja Antti Kuusela sanoo.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan näitä ovat autokannan uudistaminen, liikennejärjestelmän tehostaminen sekä fossiilisten polttoaineiden hinnoittelu ja korvaaminen.
Uudenmaan Yrittäjien puheenjohtaja Markku Aalto toteaa, että kunnat ovat sitoutuneet hiilineutraaliuden tavoittelemiseen, mutta keinot eivät saa olla epätasa-arvoistavia ja kehyskuntien elinvoimaa heikentäviä.
–?Kehäteiden varrella toimii paljon teollisuus- ja logistiikka-alan yrityksiä, joissa tuotetaan tuotteita ja palveluita pääkaupunkiseudulle ja joihin tullaan harvaan asutuista kunnista. Olisi perin outoa, jos näitä yrityksiä, jotka vahvistavat pääkaupunkiseudun elinvoimaa kuormitettaisiin ruuhkamaksuilla, Aalto jatkaa.
Liikenteen päästöt edustavat 25 prosenttia kaikista maamme päästöistä. Suurimmat päästöt aiheutuvat kiinteistöjen lämmittämisestä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot