Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kansanedustaja Heikki Vestman on jättänyt talousarvioaloitteen, jossa hän vaatii lisää tiemäärärahoja Uudellemaalle.
Arkisto/Marko Wahlström
ITÄ-UUSIMAA Sipoolainen kansanedustaja Heikki Vestman (kok.) vaatii järki-investointeja Uudenmaan tieverkkoon ja liikenteen sujuvuuteen.
Hän nostaa esille yhden Uudenmaan vaarallisimmista liittymäalueista eli Lahdenväylän, Kehä I:n ja Porvoonväylän liittymän.
Porvoonväylältä liittyvän liikenteen tuominen yhdellä kaistalla Lahdenväylälle sekä Porvoonväylältä ja Lahdenväylältä edelleen Kehä I:lle on merkittävä liikenneturvallisuusriski ja aiheuttaa päivittäisiä ruuhkautumista kummallakin moottoritiellä, aloitteessa todetaan.
–?Liittymäsumppu on suoranainen liikennesuunnittelun kukkanen. Liikenne sakkaa yllättäen moottoritiellä ja ryhmittyminen Lahdenväylälle on vaikeaa Kehä I:lle risteävän liikenteen vuoksi. Pelti kolisee jatkuvasti ja usein myös hengenvaarallisesti. Työhön menevät ahkerat autoilevat uusmaalaiset ansaitsevat sujuvan liikenteen, Vestman sanoo.
Vestman: "Maaturiko pitäisi työmatkoille hankkia"?
Kasvaneita liikennemääriä ei ole osattu Vestamanin mielestä ottaa huomioon liittymäsuunnittelussa, mutta tilanne on ratkaistavissa.
–?Ratkaisu on Porvoonväylän liittymän lisäkaista ja kaistan jatkaminen Lahdenväylällä Kehä I:lle asti. Myös Kehä I länteen vievälle rampille tarvitaan toinen kaista, joka tulee ulottaa myös riittävän pitkälle Kehä I:llä, Vestman avaa selvitykseen perustuvaa talousarvioaloitettaan.
Sipoolainen valittelee sitä, ettei aloite saanut tukea eduskunnan valtionvarainvaliokunnan käsittelyssä. Hänen mukaan valtiovarainvaliokunnan tierahanjaossa näkyy kaikkiaan maakuntien edunvalvonta Uudenmaan sijaan. Uusimaa jää muutoinkin jalkoihin valtion tierahojen jaossa.
–?Kuntien pääväylät ovat Uudellamaallakin valtaosin valtion teitä, joilla liikennemäärät ovat kasvaneet merkittävästi Uudenmaan kasvun myötä. Kuitenkaan valtion uudelleenpäällystysrahojen jaossa liikennesuoritteiden ja kulutuksen määrä ei näy, vaan rahaa jaetaan vahvasti kilometriperusteisesti. Tähän on saatava muutos, Vestman vaatii.
Vestmanin mukaan syvät kuopat, railot, halkeamat ja murenevat ovat todellinen liikenneturvallisuusriski ja ne myös rikkovat autot.
–?Tiet ovat paikoin kuin perunapeltoja. Maasturiko ihmisten pitäisi hankkia päästäkseen töihin, hän kummeksuu.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot