Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Tältä näyttää sairaalabussin pyhin eli leikkausosasto. Oikealla lahjoituksena saatu anestesialaite. Leikkaussalin vasemmassa nurkassa on autoklaavi, jolla leikkausinstrumentit desinfioidaan.
Marko Wahlström
PORVOO, TARMOLA Porvoolaisen avustusjärjestö Samaria rf:n ylläpitämän kirpputorin pihalta Tarmolasta starttasi äskettäin liikkuva kirurginen sairaalabussi.
– Saimme avunpyynnön Ylöjärvellä toimivalta yhdistykseltä, toiminnanjohtaja Ismo Valkoniemi kertoo.
Samaria on ajanut Ukrainan sodan alusta lähtien jo 35 avustuskuormaa Ukrainaan. Sairaalabussi ja sen matkassa startannut avustuskuorma-auto nostivat kuljetusmäärät kahdella.
– Ideoimme ensin lastensairaalabussin, joka toimitettiin viime syksynä, Valkoniemi kertoo.
Alunperin Samaria rf:lle tuli pyyntö hammaslääkäribussin toimittamisesta Ukrainaan. Valkoniemen mukaan se tullaan toimittamaan seuraavaksi.
Porvoolainen avustusjärjestö Samaria rf on ollut mukana Mobile Hospital Mercy 2 -nimisen kirurgisen sairaalabussin rakennus- ja toimitushankkeessa. – Viime syksynä toimitimme lastensairaalan. Seuraavana on vuorossa hammaslääkäribussi, toiminnanjohtaja Ismo Valkoniemi sanoo.
Marko Wahlström
Innostus on vahva perheyrityksissä
Valkoniemeä ja Samarian väkeä on yllättänyt suomalaisten ja täällä toimivien pienyritysten ja -yrittäjien auttamishalukkuus.
– Varsinkin perheyritykset ovat olleet aktiivisia, kuten Hersonin vesikriisin aikana olimme mukana toimittamassa suomalaisyrityksen lahjoittamaa tankkiautoa veden kuljettamista varten, hän sanoo.
– Perheyrityksen perustajapolven sodan kokenut rouva sanoi, että apua tarvitaan juuri nyt.
Valkoniemen mukaan suomalaiset elävät syvällä Ukrainan sodan tapahtumissa.
– Ajatukset menevät yli sukupolvien maassamme. Me ymmärrämme, mitä vanhempamme ja isovanhempamme ovat kokeneet talvi- ja jatkosodassa. Ruotsalaiset ja monet muut maat auttoivat silloin meitä; nyt on meidän vuoro auttaa Ukrainaa.
– Sairaalabussin takaosassa on lepo-osasto, Samaria rf:n toiminnanjohtaja Ismo Valkoniemi esittelee.
Marko Wahlström
Toiminnanjohtajasta on tullut huolitsija
Valkoniemi sanoo oppineensa ja ymmärtäneensä asian viimeisten kahden vuoden aikana.
– Kun sota alkoi 24.2.2022, sanoin kaikille, että emme kiirehdi, vaan seuraamme tilannetta.
Askolassa vuoden yrittäjäksikin valittu Tomi Keinänen ja Samaria rf:n eläkkeellä oleva työntekijä Markku Toimela ilmoittautuivat avustuskuormien vapaaehtoisiksi kuljettajiksi.
– Ensimmäiseen kuormaan Lviviin viikko sodan syttymisen jälkeen saimme tavaraa Heikki Hurstilta ja Porvoon suomalainen seurakunta tankkasi kuorma-auton, Valkoniemi kertoo.
Hän on nyt tehnyt 37 auton tullaus- ja lupapaperit niin, että toiminnanjohtajasta on tullut huolitsija, joka on neuvonut myös muita avuntarvitsijoita.
Toiminnanjohtaja Ismo Valkoniemi tutustuu bussin leikkausosastoin anestesialaitteeseen.
Marko Wahlström
Sairaalabussia operoi lääkärijärjestö Frida
Sairaalabussien rakentajana on toiminut voittoa tavoittelematon ylöjärveläinen E-Compass ry.
Yhteistyössä on Samarian lisäksi myös Hämeen Mokia ry:n ylläpitämä sairaalatarvikkeiden kierrätyskeskus.
– Kaikkein arvokkain laite, anestesialaitteisto, on tullut lahjoituksena maahantuojalta.
Kirurginen sairaalabussi Mobile Hospital Mercy 2 on Samaria rf:n nimissä.
– Me hoidamme bussin Ukrainaan kontaktiemme kautta Kiovaan. Bussi menee Frida-nimiselle organisaatiolle, joka on Tel Avivista Israelista ja Ukrainasta lähteneiden lääkäreiden perustama järjestö.
Frida-järjestö on saanut Saksasta ambulansseja.
– Lääkärijärjestö oikeasti operoi Ukrainassa ajaen pitkin kyliä, jotka valloituksen jälkeen ovat palanneet Ukrainalle. Kylistä on hävitetty kaikki infrastruktuuri, Valkoniemi kertoo.
Hänen mukaan Porvoosta lahjoitettu lastensairaalabussi on aktiivisessa käytössä.
Sairaalabussin ruumassa on kuljetustilat metallisine arkkuineen mahdollisille vainajille.
Marko Wahlström
Rahaa hankkeeseen on kulunut vain 30 000 euroa
Kirurgisessa bussissa voidaan tehdä kaikki sairaalahoitoa vaativat leikkaukset.
– Bussissa on erillinen leikkausosasto ja petipaikat potilaille. Takana on wc:t ja keittiö.
Sairaalabussin virta on turvattu erillisessä, 7,5-kilowattisella sähkögeneraattorilla. Bussin kaikki sähkölaitteet toimivat 230 voltin järjestelmällä.
– Samaria rf on kerännyt varoja bussin rakentamiseksi ja toimittamiseksi. Rahaa hankkeeseen on kulunut vain 30 000 euroa. Pelkästään anestesialaite olisi maksanut enemmän, Valkoniemi kertoo.
Laitteen lahjoitti yhdysvaltalaisen GE Healthcaren Suomen tytäryhtiö.
Linja-auto ollut linjaliikenteessä Ruotsissa
Sairaalabussin rakentamisesta vastannut ylöjärveläinen Leevi Ahopelto, jonka äiti lähti rintamalle 18-vuotiaana sairaanhoitajana operoimaan teltoissa ja pakkasessa eturintamaan saaden ansioistaan Lotta Svärd -merkin.
– Jos äitini eläisi, hän sanoisi, että tee Leevi sairaalabussi ja tee siitä kunnollinen, hän kertoo.
Sairaalabussiksi muuttunut linja-auto on ollut alunperin Västtrafikenin linjaliikenteessä Göteborgin alueella Ruotsissa, minkä jälkeen bussia liikennöi rovaniemeläinen Lakkapää Oy. Viimeksi 58-paikkainen linja-auto kyyditsi muun muassa Suomessa asuvia ukrainalaisia Lappiin lomailemaan.
Mitä henkilöliikenteessä olleen linja-auton muuttaminen sairaalakäyttöön on vaatinut?
– Jos on pikkupoikien vilkas mielikuvitus ja tahtotila, niin ei siihen muuta tarvita. Se vain sammuu monta kertaa ja siksi miehiä joskus ahdistaa, jos pikkupoika ei saa elää, Ahopelto sanoo.
– Leikki on lapsen työtä. Kun meistä kasvaa isoja poikia, työ on totta, mutta silti siinä pitäisi olla leikin maku. Se tuo jännitystä. Mitään avaruustiedettä tämä ei ole, hän jatkaa.
Sairaalabussin erikoisuus on ovien alapuolella oleva hissitaso, jonka avulla potilaat saadaan paarisängyillä sairaalabussin kyytiin. Bussin rakentaja Leevi Ahopelto esittelee hissiä. Ruotsissa nostohissi on linja-autoliikenteessä pakollinen matkustajien yhdenvertaisuuden takia.
Marko Wahlström
Vajaa 15 metrin linja-auto tarjosi sentilleen hyvän rungon
Ahopelto muistuttaa, että ensimmäisen auton tekeminen ilman piirustuksia vaati luovuutta.
– Tämän toisen auton mittasuhteet, lain säätämä vähän vajaa 15 metriä yhdelle rungolle, on sentilleen oikean kokoinen. Tähän on saatu mahtumaan kaikki tekniset tilat, paarit, leikkaussali ja nostohissi.
Ensimmäisen lastensairaalabussin toimituksen jälkeen saadut viestit sadoista operaatioista ja pelastetuista hengistä, aiheutti Ahopellossa sisäisen liikahduksen.
– Tuli sellainen Schindlerin listan tunne, että mitä pihallamme ollut auto hyödyttää. Sain ajatuksen tehdä sairaalabussin, Ahopelto sanoo.
Mies on nykyisin evankelista, mutta on aiemmin työskennellyt puuseppänä sisustusrakentamisen parissa.
– Palasin vanhaan ammattiin, mikä tuntui hyvältä, vaikka vei aikaa koko kevään.
Apuna rakentamisessa oli apuna kolme muuta miestä.
– Käskyn rakentamiselle antoi "Lasaretin puusepän verstaan päällikkö". Usko toimii vielä tänäkin päivänä hyvien ihmeiden ja tahdon kautta, Ahopelto sanoo ja viittaa laupeuden sanomaan.
Hänen mukaan sairaalabussin nimi Mobile Hospital Mercy kääntyy ukrainaksi liikkuvaa laupeuden sairaalaa.
– Kyllähän tämä on sydämen juttu, sillä ei näitä bisneksen takia tehdä, Samaria rf:n toiminnanjohtaja Ismo Valkoniemi sanoo viereltä.
Sairaalabussin kyydissä lähti Ukrainaan noin 1 500 kiloa kipsiä ja kipsikouruja. Lääkärijärjestö Frida varustaa bussin omilla varusteilla.
Marko Wahlström
Kaupallisesti valmistettu bussi maksaisi miljoonan
Maailmalta sairaalabusseja löytyy jonkin verran kolmansista maista.
– Jos tällaisen valmistaisi teollisesti alusta loppuun, hintalappu olisi yli miljoona euroa, Leevi Ahopelto sanoo.
Porvoosta Ukrainaan lahjoitettu ensimmäinen lastensairaalabussi sisälsi muun muassa keskoskaapit.
– Synnytyssairaalabussin arvo on 35 000–40 000 euroa. Nyt lahjoitetun kirurgisen sairaalabussin arvoksi hän arvioi 60 000–70 000 euroa, Ahopelto laskeskelee.
Kaupallisesti valmistettuna nyt rakennettu bussi maksaisi kuusinumeroisen lukeman.
– Toki se vaatisi valtavan määrän talkooporukkaa, Ahopelto jatkaa.
Olli Aarnio Kouvolasta (vas.), Jukka Holmela Pirkkalasta ja Teuvo Kontuniemi Ylöjärveltä ajoivat sairaalabussin Porvoosta Ukrainaan.
Marko Wahlström
Kuljettajilla kuluu aikaa tullijonoissa
Sairaalabussin veivät Porvoosta Ukrainaan vapaaehtoisina kuljettajina toimivat Olli Aarnio Kouvolasta, Jukka Holmela Pirkkalasta ja Teuvo Kontuniemi Ylöjärveltä.
– Viime vuonna olin mukana viemässä ensimmäistä bussia. Kaikki sujui hyvin; ainoastaan Puolan ja Unkarin tullissa kului jonottaessa aikaa, Holmela kertoo.
Aarnio ja Holmela ovat olleet viemässä myös Samaria rf:n kuorma-autokuljetuksia Ukrainaan.
– Pitäisi keksiä joku tapa, jotta humanitääriset avustuskuljetukset pääsisivät rekkajonon ohi, Aarnio sanoo.
»» Lue myös: Liikkuva synnytysbussi lähti kohti Kiovaa
///Juttua korjattu 18.6. kello 16.05: Olli Aarnion kotipaikka on Kouvola, eikä Vantaa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot