Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Sipoon kunta esittää myös harkittavaksi, olisiko tarkoituksenmukaisempaa panostaa Helsinki-Kouvola ratalinjauksen parantamiseen Itäradan edistämisen sijaan. Kuvituskuva.
Arkisto/Mika Laine
SIPOO Sipoon kunta toteaa lausunnossaan, että Itäradan linjauksen tulisi kulkea Sipoossa valtaosin tai kokonaan tunnelissa, jotta sen vaikutukset asumiseen ja elinkeinoihin jäisivät siedettäviksi. Kunnanhallitus päätti kunnan lausunnosta Itärata Oy:n Itärata-hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA) maanantaina 25.11.2024.
– Sipoon kunta on huolissaan ehdotetun ratahankkeen ja sen linjausten vaikutuksista Sipoon kunnan asukkaisiin, maankäyttöön ja sen kehittämiseen, yhdyskuntarakenteeseen ja sipoolaiseen ympäristöön. Esitetyt linjaukset halkovat monin paikoin kyläalueita ja vaikuttaisivat toteutuessaan merkittävissä määrin sipoolaiseen yhdyskuntaan ja ympäristöön, kunta toteaa lausunnossaan.
Kunnan mukaan radan toteutus johtaisi useiden tilojen ja kiinteistöjen lunastuksiin sekä jakaisi kyläalueita irrallisiin osiin.
– Itäradan linjaus tulisi suunnitella siten, että se aiheuttaa mahdollisimman vähäistä haittaa Sipoon taajamille, suunnitellulle maankäytölle, kyläalueille tai muulle asutukselle. Kaksi esitetyistä linjauksista tulee tehdä uusiksi siten, etteivät olevat kyläalueet pirstaloidu, kunta lausuu.
Kaksi YVA-menettelyssä esitetyistä linjauksista kulkisi Sipoon Savijärven alueelle suunnitellun Stormossan työpaikka-alueen läpi tai sen välittömässä läheisyydessä. Sipoon kunta korostaa lausunnossaan, etteivät ratalinjaukset saa millään tavalla vaarantaa Sipoon yleis- tai asemakaavan työpaikka-alueita. Kunnan mukaan kyseiset kaksi linjausta ovat mahdottomia toteuttaa nykyisessä muodossa, eikä niitä tulisi käyttää radan yleissuunnittelun pohjana tai ne tulisi linjata uusiksi.
Sipoon kunta on huolissaan ehdotetun ratahankkeen ja sen linjausten vaikutuksista muun muassa kunnan asukkaisiin, maankäyttöön ja sen kehittämiseen. Kuvituskuva.
Arkisto/Mika Laine
Sipoon kunta ei täysin sulje pois mahdollisuutta linjata rataa Nikkilän kautta, mutta tällöin linjauksen tulisi ehdottomasti noudattaa taajama-alueella Keravalta Nikkilän kautta Sköldvikiin kulkevan nykyisen radan linjausta ja mahdollistaa asemat henkilöliikenteelle sekä Nikkilään että Talmaan Kerava-Nikkilä henkilöjunaliikenteen radan aluevaraussuunnitelman mukaisesti. Lisäksi sen täytyisi kulkea Nikkilän taajama-alueella merkittävästi suunniteltua alhaisemmilla ajonopeuksilla, eikä se saa haitata olemassa olevia ja suunnitteilla olevia asuinalueita Nikkilässä. Näin ollen käytännössä Itärata ei esitetyn kaltaisena voisi kulkea Nikkilän läpi, vaan radan ja liikennöinnin pitäisi olla lähijunamaisempaa.
Kunta katsoo myös, että radan tunneliosuuden tulisi jatkua esitettyä merkittävästi pidemmälle, jotta Itärata ei haittaisi kestämättömän paljon Sipoon asukkaita ja yhdyskuntarakennetta. Käytännössä Itäradan linjauksen tulisi kunnan mukaan kulkea Sipoossa valtaosin tai kokonaan tunnelissa, jotta sen vaikutukset asumiseen ja elinkeinoihin jäisivät siedettävälle tasolle. Sipoon kunta esittää lisäksi harkittavaksi, olisiko tarkoituksenmukaisempaa panostaa Helsinki-Kouvola ratalinjauksen parantamiseen Itäradan edistämisen sijaan.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot