Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Iina Wahlströmin runoteos vie aikamatkalle 2000-luvulle sekä 1700-1800-lukujen taitteeseen.
Sanna Johansson
PORVOO Loimaalais-porvoolainen Iina Wahlström julkaisi elo–syyskuun vaihteessa runoteoksen "Kirjeitä rouva Rosenbladille". Runot kertovat 2000-luvulla eläneestä henkilöstä H ja 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa eläneestä rouva Rosenbladista ja heidän välisestä suhteesta.
Mistä sait idean runoteokseen?
– Tämän runoteoksen ensimmäiset säkeet alkoivat kirjoittautua mieleeni muutama vuosi sitten kulkiessani Turussa sijaitsevan Brinkhallin kartanon mailla ja näyttelyrakennuksissa. Jo tuolloin runojen puhuttelun kohde sai nimen rouva Rosenblad. Kartanon rakennuksissa ja ympäristössä näkyvä aikojen kerroksellisuus inspiroi: miten aikojen kerroksellisuus piirtyy meissä ihmisissä ja mitä tapahtuisi, jos kommunikointi jossain toisessa ajassa olevan ihmisen kanssa olisi mahdollista. Idea ja jo kirjoittamani runot jäivät muiden hankkeiden jalkoihin, mutta Turun avoimen yliopiston Luovan kirjoittamisen aineopintojen seminaarissa syksyllä 2022 päätin vihdoin tosissani tarttua aiheeseen ja seminaarin aikana syntyi ensimmäinen versio tästä teoksesta, jota sitten lähdin työstämään eteenpäin.
Miten kirjeen muoto vaikuttaa sisältöön ja tyyliin?
– Kirjeen muoto auttoi itseäni rakentamaan teokseen tarinallisuutta. Runoissa on kirjeistä tuttuja piirteitä kutein päiväys, tervehdyksiä, yliviivauksia, sivuhuomautuksia. Niissä myös puhutellaan suoraan kirjeiden vastaanottajaa, rouva Rosenbladia. Tästä huolimatta tekstit ovat kuitenkin ennen kaikkea runoja. Runoille tyypilliseen tapaan teksteissä on ilmaa, tilaa lukijan omille tunnoille ja tulkinnoille.
Millaisia teemoja teoksessa nousee esiin ja miksi ne ovat sinulle tärkeitä?
– Runoissa liikutaan muun muassa kartanoiden pihoilla ja lähiöissä, yrttimailla ja rakennuksissa. Tekstien ytimeen nousee kuitenkin teemoja esimerkiksi kuolemasta, aikakäsityksestä, tiedosta sekä niihin liittyvistä harhoista. Kokoelma muistuttaa, ettei luuleminen ole tietämistä eikä tietäminen ymmärtämistä. Ja että ymmärtämisemme rajat, olemme miten joustavia tahansa, ovat aikaan ja kulttuuriin sidottuja. Minusta nämä ovat teemoja, joita on hyvä pohtia. Ihmisen oma, henkilökohtainen kokemus jostakin asiasta ei ole yhtä kuin asian todellinen tila. Olen työskennellyt pitkään museoissa ja näen arvoa historiallisen ymmärryksen vaalimisessa – se auttaa meitä ymmärtämään myös nykyaikaa ja tarkastelemaan itseämme suhteessa muihin.
Mikä merkitys on rouva Rosenbladin hahmolla teoksessa?
– Rouva Rosenblad on kirjeiden lähettäjälle, henkilö H:lle, ihastuksen kohde, mutta ennen kaikkea eräänlainen peli, johon henkilö H itseään, maailmaansa ja tietojaan heijastelee. Hän haluaa antaa itsestään tietynlaisen kuva, asemoida itsensä suhteessa rouva Rosenbladiin tietyllä tavalla – hän ehkä rakentaa eräänlaista henkilöbrändiä itsestään. Rouva Rosenblad on kuitenkin oletettua tarkkanäköisempi ja se, joka todellisuudessa määrää heidän välisen suhteensa tahdin ja suunnan.
Miten tämä teos eroaa aiemmin kirjoittamistasi teoksista?
– Olen julkaisut runojani aikaisemmin mm. sosiaalisen median alustoilla, osana näyttelyä sekä erilaisissa esityksissä. Yhdessä Kari Honkaniemen kanssa julkaisin vuonna 2015 yhteisrunoteoksen Sanoja omalla kustannuksella. Kirjeitä rouva Rosenbladille poikkeaa aikaisemmasta kirjoittamisestani erityisesti siinä, että tämän teoksen runot muodostavat kertomuksen, jolla on alku ja loppu. Teoksen runoja voi toki lukea myös irrallisina teksteinä. Myös runojen kieli poikkeaa jonkin verran aikaisemmista teksteistäni, joissa ilmaisu on karsitumpaa.
Mitä aiot kirjoittaa seuraavaksi?
– Luonto on teksteissäni usein tiiviisti läsnä. Pöytälaatikosta löytyykin jo paljon tekstejä, joissa kuljetaan rannoilla tai vesistöt ovat muuten keskeisessä asemassa. Juuri nyt houkuttelisi seikkailla runojen kanssa myös pinnan alle.
Mitä kysyisit itseltäsi?
– Mikä on varhaisin runomuistosi? Se on varmaankin Immi Hellén kirjoittama Aamukahvin äärellä, jota muistan äitini ”rallatelleen” meille lapsille silloin tällöin. Käytössä ei ollut aina koko runo. Alku sopi vaikka uniselle aamupalalle (”Hyvää huomenta, punahilkka! Miltäs se maistuu kahvitilkka?...”) ja loppu (”…Rauhoitu, rauhoitu, armas Lotta, eihän se ollut edes totta”) ei-niin-vakaviin harmituksen hetkiin.
TARJA HONKKILA
tarja.honkkila@itavayla.fi
FAKTA
» Iina Wahlström
» Asuu Porvoossa ja Loimaalla.
» Opiskellut erikoismaalariksi Päijät-Hämeen ammattioppilaitoksessa ja kansatiedettä (FM) Turun yliopistossa.
» Ystävät ja synnyinperhe ovat tärkeitä ja läheisiä.
» Runojen kirjoittamisen lisäksi muun muassa laulaa ja musisoi. Osallistuu mielellään kulttuuritapahtumiin ja käy näyttelyissä tai teatterissa. Nauttii luonnossa liikkumisesta. Iltakävelyillä rauhoittaa mieltä ja kehoa, tänä syksynä yrittää päästä myös kiinni joogaan.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot