Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Citroënin uusi C4 on katumaasturi, joka näyttää korotetulta coupelta.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Citroëniin on aina liittynyt mukava kyyti, varsinkin silloin, kun niissä käytettiin vielä kaasunestejousitusta. Myös Sitikan tyyli ja muotoilu ovat usein poikenneet valtavirrasta.
Nykymuodin mukainen Citroënin uusi katumaasturi näyttää korotetulta coupelta. Auton linjakas peräosan muotoilu kostautuu lähes aina takapenkkiläisten pääntilassa ja tavaratilan koossa, näin se tekee myös uudessa C4:ssä.
Kuljettajan paikalla ja etumatkustajana viihtyvät kuitenkin eri kokoiset henkilöt hyvien säätövarojen ansiosta.
Autossa on lämmitettävä ratti ja Hud-näyttö ratin edessä kojelaudan päällä.
Petri Matikainen
Miellyttävän hiljainen kitkarenkailla
Koeajoauto oli äänimaailmaltaan miellyttävän hiljainen kitkarenkailla varustettuna. Myös moottorin ja kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston yhteistyö vaikutti rauhallisen sujuvalta.
Tämän pienen 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon vääntö on ihastuttanut allekirjoittaneen ennenkin ja niinpä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä sujui pirteästi aikaan 6,5 sekuntia.
Myös kulutus on helppo painaa kutosella alkaviin lukemiin, sillä paljon moottoritietä sisältäneen koeajon keskikulutus oli 6,9 litraa satasella.
Auton peräosan muotoilu pienentää tavaratilan kokoa ja madaltaa takapenkkiläisten pääntilaa.
Petri Matikainen
Ei yllä aivan premium-luokkaan
Hidastetöyssyt ovat mainioita paikkoja auton alustan testaamiseen ja siitä kokeesta Citroën ansaitsee mielestäni kiitettävän arvosanan. Edes Urheilu-moodilla se ei houkuttele kaahaamiseen, mutta mukavan leppoisaa kyytiä on silloinkin tarjolla yllin kyllin.
Mukavuusvarusteista mainittakoon lämmitettävä ratti ja Hud-näyttö ratin edessä kojelaudan päällä.
Hyvät ajovalot ovat myös turvallisuustekijä pimeällä liikuttaessa ja sekin puoli Citroen C4:ssä on kunnossa.
Aivan premium-luokkaan ei uusi Citroën C4 yllä, mutta se tarjoaa hintaisekseen paljon hyviä ominaisuuksia. Kyyti on mukavaa ja hiljaista sekä rauhallinen kuljettaja viihtyy hyvin ohjaksissa.
Menevä muotoilu syö hiukan takatiloja, mutta pieni perhe pärjää näilläkin tiloilla mainiosti. Ulkonäöstään huolimatta auto on aina etuvetoinen ja voimanlähteeksi voi valita myös dieselmoottorin tai sähkömoottorin.
Edullisin versio on lähtöhinnaltaan jopa alle 20?000 euroa, joten uusi C4 saattaa yleistyä nopeasti katukuvassa.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTA
Citroën C4 Shine PureTech 130 EAT8
* Koeajoauton hinta: 29?609 euroa
* Päästöt: 130 grammaa/kilometri
* EU-kulutus: 5,8 litraa/100 kilometriä
* Teho: 131 hevosvoimaa
* Vääntö: 230 newtonmetriä
* Kokonaispituus: 4?360 millimetriä
* Tavaratila: 380 litraa
* Vetokyky: 1?200 kiloa
* Takuu: 3 vuotta/100?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot