Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Nykymuodin mukainen Peugeotin täyssähköinen 2008 on sähäkän näköinen ilmestys.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Peugeot uudisti pienimmän tila-autoversionsa; nykymuodin mukainen katumaasturi on kieltämättä aika sähäkän näköinen. Itäväylälle tarjottiin koeajoon täyssähköinen versio.
Tyylikkäästi muotoillun auton tyyli säilyy myös sisätiloissa. 3D-mittaristo, pieni kantikas ratti ja ufomainen tunnelma pitävät ainakin satunnaisen koeajajan mielen virkeänä.
Starttinappulan painalluksen jälkeen mittaristoon syttyy READY-teksti; ei muuta kuin D automaatista päälle ja menoksi.
3D-mittaristo ja kantikas ratti luiovat auton ohjaamoon ufomaisen tunnelman.
Petri Matikainen
Auto tuntuu pirteältä
Täyssähköisen auton vääntö saattaa hurmata ihan ensimetreillä usean kuljettajan. Auto tuntuu pirteältä Urheilu-moodilla varsinkin ja täysi vääntö on tarjolla koko ajan.
Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa kesti vain 5,6 sekuntia, mistä kuulunee kiitos portaattomalle automaattivaihteistolle ja sähkömoottorin viiveettömyydelle.
Tämä kaikki tapahtuu myös hyvin eleettömästi, äänettömästi ja vaivattomasti.
Kulutus yli 21 kilowattia satasella
Täyteen ladatun auton tietokone näyttää ajomatkaa olevan edessä jopa yli 300 kilometriä. Kuitenkin reipas moottoritieajo nollakelissä pudottaa hetkessä rangen puoleen.
Ainoastaan Eco-moodilla pikkuteitä hiljaa ajellessa valmistajan ilmoittama 17,5 kilowattituntia/100 kilometriä näyttäisi pitävän paikkansa.
Testikuljettajan normaalilla ajotyylillä kulutus oli yli 21 kilowattia satasella lämpötilan vaihdellessa nollan molemmin puolin.
Testikuljettajan normaalilla ajotyylillä kulutus oli ajotietokoneen mukaan 21,1 kilowattituntia sataa kilometriä kohti.
Petri Matikainen
Pakkanen myrkkyä sähköautolle
Lataaminen tuskin tuottaa vaivaa, jos pikalatausasema löytyy kotoa ja työpaikalla on aina vapaita lataustolppia tarjolla. Mutta jos näin ei ole, aiheuttaa sähköautolla liikkuminen runsaasti suunnittelua ja kekseliäisyyttä.
Pakkanen on tunnetusti myrkkyä sähköautoille, joten talvella on syytä varautua lataamiseen erityisen paljon.
Eco-asetuksella lämpöä tulee suuttimista rajoitetusti ja auton omaa ilmalämpöpumppua kannattaa kuulemma käyttää esilämmitykseen aamuisin.
Hiljaista ja päästötöntä kyytiä
Täyssähköautot herättävät keskustelua ja jakavat jatkuvasti mielipiteitä, joskus myös koeajon jälkeen.
Valtiovalta teki kuitenkin kädenojennuksen tuleville sähköautoilijoille viime joulukuussa ja romutuspalkkion myötä sellaisen hankkiminen saattaa olla entistä edullisempaa – etenkin jos on ennen omistanut yli kymmenvuotiaan polttomoottorikäyttöisen auton.
Työsuhdeautona saattaisin itsekin harkita e-2008-mallia, sillä verotusarvo on kieltämättä houkuttelevan alhainen ja kyyti on hiljaista ja päästötöntä, joskaan ei aivan ilmaista kuitenkaan.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Peugeot e-2008 GT Line EV 50 kWh 136
* Koeajoauton hinta perusvarustein: 40?221 euroa, e-2008 alkaen 36?681 euroa, 2008-mallisto alkaen 21?399 euroa
* Päästöt: 0 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 17,8 kilowattituntia
* WLTP-toimintamatka: 320 kilometriä
* Teho: 136 hevosvoimaa
* Vääntö: 260 newtonmetriä
* Omamassa: 1?618 kiloa
* Vetokyky: 0 kiloa
*Tavaratila: 405–1467 litraa
* Akkutakuu: 8 vuotta/160?000 kilometriä
* Takuu: 3 vuotta/100?000 kilometriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot