Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Suzuki Swace Hybrid on käytännössä Toyota Corollan farmarimalli.
Petri Matikainen
M?onet uudet autot muistuttavat toisiaan, mutta Suzuki Swacessa on jotain todella tuttua. Konepellin alla lukee Toyota, sillä kyseessä on käytännössä Toyota Corolla Farmari.
Itselataava tekniikka on Corollasta tuttua, 1,8-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori ja portaaton CVT-automaatti sen jatkeena.
Suorituskyky ei päätä huimaa, mutta ei Swacella muiden jalkoihinkaan jää, sillä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa kohtuulliset 7,3 sekuntia.
Tavaratilaa Swacessa on 596 litrasta aina 1 606 litraan.
Petri Matikainen
Elämykset ajellessa jäävät vähiin
Ajettavuus on kevyttä ja kelvollista, mutta elämykset ajellessa jäävät vähiin. Mikään ei ärsytä ja auto tuntuu itseasiassa varsin laadukkaalta lähemmin tarkastellessa.
Ratin lämmitys on kiva varuste talvella ja pehmeästä kojelaudasta tuskin kuuluu natinaa vuosienkaan päästä. Automaattinen valojen vaihtaja vilkuttelee valoja omaan tahtiinsa, paremmin homma hoituu tässäkin mallissa manuaalisesti.
Kitkarenkailla melutasokin jää mukavan alhaiseksi, ainoastaan ripeissä kiihdytyksissä kierrokset nousevat korkeiksi kuminauhamaisesta vaihteistosta johtuen.
Suzuki Swace tarjoaa kuljettajalle laadukkaan kokonaisuuden, mutta jättää elämykset vähemmälle.
Petri Matikainen
Pihi kuljettaja ajaa edullisesti
Itselataavien hybridien paras puoli taitaa olla käytön helppous. Liikkeelle lähdetään sähköllä ja taajamanopeuksilla pelkällä sähköllä päästään useita kilometrejä.
Koeajon keskikulutus nollakelissä oli 5,4 litraa satasella; mielestäni se on varsin kohtuullinen lukema tämän kokoiselle perheautolle.
B-asentoa hyödyntämällä ja hybridiä ennakoivasti käyttäen pihi kuljettaja pääsee hyvissä olosuhteissa taittamaan kilometrinsä varmasti vieläkin taloudellisemmin.
Takuuvarma valinta
Suzuki Swace on yhtä takuuvarma valinta kuin Toyota Corolla. Se on hiukan Toyotaa halvempi, mutta aika näyttää miten sen jälleenmyyntiarvo säilyy Corollaan verrattuna.
Siitä saa jopa alle kolmellakymmenellä tuhannella eurolla hyvin perustarpeet täyttävän perhefarmarin. Muodinmukainenkin se on, sillä hybridejä hankitaan nyt kiihtyvällä tahdilla.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat:
Hyvä perusauto
Säästäminen on helppoa ja vaivatonta
Miinukset:
Ajovaloautomatiikan toiminta
Matala maavara
FAKTA
Suzuki Swace 1.8 Hybrid GLX CVT-aut.
* Hinta perusvarustein: 31?590 euroa
* Päästöt: 103 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 4,5 litraa/100 kilometriä
* Yhteisteho: 122 hevosvoimaa
* Sähkömoottorin vääntö: 163 newtonmetriä
* Auton pituus: 4?655 millimetriä
* Omamassa: 1?420 kiloa
* Vetokyky: 750 kiloa
* Tavaratila: 596–1?606 litraa
* Maavara: 135 millimetriä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot