Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kyläkoulujen lakkauttamisesta on käyty paljon keskustelua. Oppilasmäärät ovat pienentyneet ja muuttoliike kylille ainakin perheiden osalta näyttää olevan nolla. Toisaalta kaupunki hehkuttaa strategioissaan Porvoon saariston ja maaseudun kauneutta ja sen arvoja ja merkitystä. Mitä virkaa näillä korulauseilla on, jos käytäntö on tällainen? Kylät autioituvat, kun palvelut viedään pois. Kukapa maaseudulle enää muuttaisi, kun kehitys on tämän suuntainen? Onko tämä ratkaisu kaupungin rahavaikeuksiin? Tätäkö Porvoon päättäjät haluavat?
Kuitenkin näyttää siltä, että maaseudun idylli, rauha ja sen turvallisuus houkuttelevat lapsiperheitä – ja muitakin hakeutumaan, pois epäinhimillisistä asutuskeskuksista rauhallisempiin ja inhimillisempiin ympäristöihin. Etätyön myötä tämä on entistä mahdollisempaa.
Meillä on pääkaupunki vieressä – esimerkki melusta, väenpaljoudesta, ja epäinhimillisestä asumisesta. Muuttoliike lähialeisiin, kuten Espooseen ja Vantaalle on kasvussa, mutta sinnekin on alkanut nousta betonikyliä luonnon kustannuksella.
Porvoon houkuttelevin matkailukohde on ollut iät ja ajat vanha kaupunki. Idylli pienestä, entisajan yhteisöllisestä asumisesta, ”kylästä”, jossa kylän väki oli tuttua kaikille asukkaille. Eikö tämä kerro mitään päättäjille?
Kun aikoinani istuin kaupunginhallituksessa, ja siellä esiteltiin tonttien ”markkinointia”, tarkoitettiin niiden esille laittamista johonkin julkaisuun. Sillä ei ole mitään tekemistä markkinoinnin kanssa. Näinkö edelleen toimitaan?
Kaupungilla on jonkinlainen markkinointityöryhmä, mitä se tekee ja osaa? Kyllä vanha kaupunki menee ja on mennyt jo pitkään omalla painollaan. Nyt painotuksen voisi siirtää kylien ja maaseutuasumisen edistämiseen. Joskus on järjestetty perheille bussikuljetuksia Helsingistä Porvooseen tässä tarkoituksessa. Se on ollut hyvä idea. Mutta se ei ole riittävä. Kiinnostus pitää herättää monella, kohderyhmää houkuttelevalla tavalla ja satsauksen pitää olla riittävä ja kampanjan pitkäaikainen, osaajien ja asiantuntijoiden vetämä. Toki tuotteen, kaavoituksen ym. pitää myös olla sellainen, että se mahdollistaa kysynnän.
Nyt on aika vaihtaa kampanjaa ja muuttaa iänikuiset aittamaisemat kylä- ja saaristomiljöiksi, hyödyntää ja tehdä houkuttelevaksi tämä puoli Porvoon viehätysvoimasta.
Kustannusten leikkaaminen on helpoin keino, ja siihen aina tartutaan. Nyt tarvitaan osaajia, asiantuntijoita ja toimenpiteitä, jotta saariston ja kylien vetovoima nousee samalle tasolle vanhan kaupungin vetovoiman kanssa. Olkoon se tavoitteena.
Tämä ei ole virkamiestyötä vaan kovien markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten.
Jos te nyt lakkautatte kouluja kyliltä, te voitte vetää henkselit strategioidenne päälle. Päätökset tarvitsevat myös tekoja, ei turhia hymistelyjä strategiapapereissa. Mitä siis te päättäjät päätätte?
SARI GLAD,
MKT
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot