Viikon kysymys
A-
A+
Polestar 4 on tunnettu takaikkunattomuudestaan.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Aikoinaan legendaarisen Kuplan nykyaikaistumisen näki siitä että takaikkuna suureni aina vuosimallimuutosten yhteydessä. Polestar 4 tunnetaan nykyään siitä että siinä ei ole lainkaan takaikkunaa.
Tavara-autoilla ajanut on yleensä tottunut siihen että takanäkymiä tarkkaillaan sivupeilien kautta. Polestarissa on kyllä keskellä katossa taustapeili josta voi katsella takapenkillä matkustavia tai sitten sen voi napsauttaa kamera-asentoon, jolloin käytössä on todella laajakuvainen ja tarkka kamera.
Peruuttaminen onnistuu myös keskinäytössä sijaitsevan kameran kautta jos sitä osaa luontevasti hyödyntää ja peruutustutka äänimerkkeineen on hyvä apu, sillä kameran kautta etäisyyttä on aika vaikea hahmottaa.
Polestar on näyttävä linjoiltaan.
Petri Matikainen
Ajoltaan uusi täyssähköinen Polestar 4 on juuri niin dynaaminen kuin lennokas ulkonäkö antaa ymmärtää. Kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetoinen auto kiihtyy alle neljässä sekunnissa sataseen ja meno maistuu myös lumipöperökelissä.
Sähköautot ovat lähes aina todella hiljaisia ja takaikkunan paikan vuoraaminen pehmeällä äänieristeellä teke Polestarista todella vaimeaäänisen matkakumppanin.
Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa sujui aikaan 2,4 sekuntia ja se tuntuu jo kuumottavalta.
Ohjaamo on tyylikkään selkeä.
Petri Matikainen
Coupemaisesta muotoilusta huolimatta Polestarissa on mukavan väljät tilat niin edessä kuin takanakin. Tavaratilaakin on runsaasti ja ainekset miellyttävään matkustamiseen ovat olemassa.
Varustelu on myös korkealla tasolla, sillä esimerkiksi tehokkaat ledivalot ja hyvä äänentoisto ovat niin laadukkaita kuin tämän hintaiselta autolta sopii odottaakin. Ajonvakautuksen saa kytkettyä Sport -ajotilaan ja silloin urheilullisesta ajotyylistä pitävä kuljettaja voi nauttia täysin siemauksin nopeusrajoitusten puitteissa.
Suorituskyvystä nauttiminen tosin nostaa keskikulutuksen runsaaseen 25 kilowattituntiin ja samalla toimintamatka putoaa kolmosella alkaviin lukemiin.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
+ Tehokas ja mukava matka-auto
+ Tyylikäs ja erottuva muotoilu
Miinukset
– Suhteellisen kova sähkönkulutus
– Omamassa
Polestar 4 Long Range Dual Motor Performance
» Sähköauto, neliveto
» 400 kW (544 hv), 686 Nm
» Akku brutto / netto 100,0 / 94,0 kWh» Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
» CCS: 200 kW
» WLTP-kulutus 18,7–21,7 kWh / 100 km
» Toimintamatka 590 km
» Suorituskyky 0–100 km/h 3,8 s
» Huippunopeus 200 km/h
» Pituus 4 840 mm, lveys 2 008 mm, korkeus 1 534 mm
» Akseliväli 2 999 mm
» Tavaratila 526–1 536 l + 15 l keulatila
» Omamassa 2 355 kg
» Perävaunu 2 000 / 750 kg
» Euro NCAP ei testattu
» Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 v / 160 000 km
» Hinta alkaen 69 300 €
» Koeajoauto 82 700 €