Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Aluksen yläkannella on nykyisin katoksellinen kesäterassi.
Arkisto/Marko Wahlström
PORVOO, JOKIRANTA Porvoonjoen rantamaisemaa on jo 40 vuoden ajan hallinnut valkovihreä ravintolalaiva. Tietyllä tavalla m/s Glückauf on muodostunut ikoniseksi porvoolaiseksi tunnuskuvaksi.
Alus on kaksimastoinen, teräsrakenteinen kuunari, joka rakennettiin Bremerhavenissa Saksassa vuonna 1898. Aluksen kasteessa saama nimi Glückauf tarkoittaa saksalaisten louhijoiden käyttämää tervehdystä ”Glück Auf” (vertaa suomen kielen sanonta lykkyä tykö).
Kaivosyhtiö Paraisten Kalkkivuori Osakeyhtiö osti aluksen Saksasta vuonna 1904. Kaupan yhteydessä alus kastettiin m/s Kalk -nimiseksi. Kalkkityhtiön omistaja purjehti aluksella Saksasta takaisin Suomeen omalla häämatkallaan.
Telakka- ja laivateollisuusyhtiö Larsen Marin pyöritti venetelakkaa Loviisan Varvissa ja venekauppaa Porvoon jokirannassa – ennen kuin yhtiö keskittyi öljyntorjunta-alalle. Itäväylässä 27.4.1984 julkaistussa asiakasliitteessä kerrottiin muun muassa m/s Glückaufin avautumisesta Porvoon jokirannassa.
Marko Wahlström
Rahtasi aiemmin hiekkaa Porvoon ja Helsingin välillä
Porvooseen alus päättyi vuonna 1959, kun se myytiin Nordströmin veljeksille, jotka antoivat aluksen nimeksi m/s Margot. Alus kuljetti hiekkaa Porvoon ja Helsingin välillä aina vuoteen 1984, jolloin Böge Larsenin (1927–2006) omistama Oy Larsen Marin Ab osti aluksen.
– Uiva venetarvikemyymälä Porvoonjoen rantaan, kertoi 4-sivuinen Larsen Marin News -asiakasliite Itäväylässä 27.4.1984.
Talvet Espanjassa ja kesät Onaksen saaressa viettänyt johtaja Böge Larsen kunnosti aluksen ja rakensi siitä kelluvan kaupan, jota hän piti Porvoon jokirannassa aina vuoteen 1987 asti. Laivassa myytiin erilaisia veneilytarvikkeita. Toimiessaan kelluvana kauppana alus nimettiin uudelleen Glückauf-nimiseksi.
– Meriaiheiset ja muutenkin kivat joululahjat Glückaufilta!, mainosti Larsen Marin Oy Ab Itäväylässä 20.12.1984.
Kelluvaa kauppalaivaa Porvoossa sekä venetelakkaa ja -tavarataloa historiallisella telakkapaikalla Loviisan Varvissa (Varvet) pyörittäneestä porvoolaisesta Larsen Marin Oy Ab:stä sukeutui myöhemmin nykyinen pörssinoteerattu Lamor Corporation Oyj. Yhtiö on tällä hetkellä yksi maailman johtavista ympäristöratkaisujen toimittajista.
Larsen Marinin perustaja Böge Larsen toimi Lamor Corporationin hallituksen puheenjohtajana vuoteen 2003 asti.
Kesäravintola Glückaufin tuttu laivalogo näkyi lehti-ilmoituksissa jo vuonna 1984.
Marko Wahlström
Käväisi Hakaniemessä, palasi Porvooseen vuonna 1996
Vuonna 1987 yrittäjäpariskunta – Marjo ja Esa Nuutinen – osti aluksen Böge Larsenilta ja teki siitä ravintolalaivan. Sittemmin Nuutiset veivät aluksen Helsinkiin, jossa se toimi ravintolalaivana Siltasaarenrannan kupeessa Hakaniemessä.
Hotelli-ravintola Seurahovia operoinut porvoolainen Jalohovi Oy pelasti aluksen pakkohuutokaupasta vuonna 1996, ja samana kesänä m/s Glückauf seilasi takaisin Porvooseen.
Laivan saapumista tutulle paikalleen Joki- ja Lundinkadun risteyksen tuntumaan oli seuraamassa monisatapäinen yleisö.
Yrittäjät Juha Seipäjärvi ja Kari Uimonen omistavat aluksen
Saapuessaan takaisin kotikaupungiksi muodostuneeseen Porvooseen alus kunnostettiin täydellisesti ja takiloitiin alkuperäiseen muotoonsa porvoolaisen merenkulun asiantuntijan Lasse Wahan johdolla.
Paluustaan eli vuodesta 1996 alkaen alus on toiminut yhtäjaksoisesti ravintolalaivana Porvoon jokirannassa. Alus oli upota Porvoonjokeen siihen tulleen vuodon seurauksena 15.1.2010.
Vuonna 2015 m/s Glückauf vaihtoi omistajaa, kun alus myytiin kahdelle yksityishenkilölle (ravintolayrittäjät Juha Seipäjärvi ja Kari Uimonen), jotka omistavat aluksen edelleen.
Lokakuussa 2021 ravintolalaivaa kohtasi ympäristöviranomaisen asettama tilapäinen toimenpidekielto jätevesijärjestelmän korjaamiseksi. Kielto purettiin toukokuun puolivälissä 2022, ja ravintolatoiminta pääsi näin jatkumaan.
Seipäjärven luotsaama Ravintolalaiva Glückauf Oy pyörittää laivalla ja sen edustalla terassiravintolaa kesäisin. Parhaillaan ravintolayhtiö etsii kokkeja tulevaksi kesäkaudeksi.
»» Lähteet: Itäväylä-lehti, Uusimaa-lehti ja Helsingin Sanomat
FAKTA
M/s Glückauf
» Tyyppi: Kaksimastoinen teräsrakenteinen kuunari
» Voimanlähde: Höyrypannu ja purjeet´
» Pituus: 37,5 metriä
» Leveys: 6,5 metriä
» Syväys: 3,0 metriä
» Korkeus: 6,2 metriä
» Kuollut paino (DWT) 488 tonnia´
» Keulamaston pituus 22 metriä
» Perämaston pituus 17 metriä
» Nimihistoria: Glückauf 1898–1904, Kalk 1904–1959, Margot 1959–1984 ja Glückauf 1984–.
Kotikaupunkinsa ikoniseksi tunnusmerkiksi muodostunut ravintolalaiva rahtasi aiemmin hiekkaa Porvoon ja Helsingin välillä vuodesta 1959 vuoteen 1984, jolloin siitä tuli pysyvä osa jokimaisemaa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot