Viikon kysymys
A-
A+
Vaikka olemme Porvoossa vasta vuoden 2030 hiilineutraalius- ja kiertotaloustavoitteiden alkupuolella, on meille porvoolaisille asukkaille tämä vihreän siirtymä tullut jo nyt kalliiksi.
Maanhankintarahastoa on kasvatettu (jopa koronatuilla) myös suojeltavan maan hankkimiseksi, päällystettyjä katuja on maalattu punaisiksi, uusia pyöräteitä on rakennettu, Itärata Oy:n hankkeeseen sijoitettu yli 10 miljoonaa euroa, pk-yritysten vihreän siirtymän rahastoon on varattu 10 miljoonaa euroa, torihankkeeseen varattu 10 miljoonaa, ABC-aseman liityntäpysäköintiin on varattu 8 miljoonaa, paikalliseen joukkoliikenteeseen ollaan panostamassa 3-6 miljoonaa euroa vuodessa. Erilaisiin vihreän siirtymän vihertäviin konsulttiselvityksiin on kulunut useita satoja tuhansia euroa.
Nopeasti arvioituna reilut 50 miljoona euroa on kulunut tai varattu vihreään siirtymään.
Tällainen varojen käyttö on mahdollistunut ylisuurten yhtiöverotuottojen ansiosta. Porvoossa kaupungin menot ovat viime vuosina kasvaneet selvästi enemmän kuin kuntatalouksissa keskimäärin.
Mitä näillä panostuksilla on saatu aikaiseksi? Onko Porvooseen saatu suuria miljardiluokan vihreän siirtymän investointeja, joita eri valtiot kilvan tavoittelevat? Onko ilmanlaatu parantunut, lämpötilan nousu taittunut, lajikato vähentynyt, autoilu vähentynyt, pyöräily ja kävely lisääntynyt, kaupungin verotuotot kasvaneet tai toiminnan kuluissa syntynyt säästöjä? Mitä me kuntalaiset olemme tästä hyötyneet tai saaneet?
Itärata ei tule lähivuosikymmeninä toteutumaan. Toteutuksessa ei ole mitään taloudellista järkeä. Hankkeesta tulisi irrottautua ja vapauttaa toimenpidekiellossa jo vuosia olleita maa-alueita uudelleen aktiiviseen kehittämiseen ja rakentamiseen.
Paikalliseen joukkoliikenteeseen panostaminen tuntuu käsittämättömältä. Porvoossa ei ole edellytyksiä joukkoliikenteeseen. Täältä puuttuu joukot. Lisäksi 75-80 % asukkaistamme asuu noin kolmen kilometrin säteellä torista, tuleva rakentaminen keskitetään keskusta-alueen tiivistämiseen, kauppa- ja muuhun asiointiin tarvitaan autoa, niin millä perusteella haluaisimme satsata miljoonia euroja vuodessa joukkoliikenteeseen. Sehän on kuin irvikuva kiertotaloudesta - linja-autot ajelevat reiteillään ilman matkustajia suurimman osan päivästä.
Porvooseen on rakennettu miljoonilla euroilla uusia kävely- ja pyöräilyteitä, jotka ovat suurimman osaa vuotta sangen autiona – ymmärrettävistä vuodenaikoihin liittyvistä syistä. Niiden ylläpito maksaa, kuten muidenkin teiden. Terveyspoliittisten tavoitteiden (HYTE) kannalta ei liene olevan tarkoituksenmukaista siirtää kävellen ja pyöräillen liikkuvia ihmisiä linja-autojen käyttäjiksi.
Olisiko nyt ajatteluumme ja päätöksentekoon aikalisän paikka? Jälkiviisaasti voisi todeta, että alussa mainituilla ”tulevaisuuden” hankkeiden ja rahastojen panostuksilla olisi Kokonniemen hanke jo aika pitkälle rahoitettu laajemmallakin toteutuksella ilman massiivista velanottoa.
KARI PAULOAHO,
KAUPUNGINVALTUUTETTU (PS.)
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot