Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immosen mukaan hoitotakuu toteutuu tällä hetkellä vaihtelevasti hyvinvointialueella .
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella hoitotakuu toteutuu tällä hetkellä vaihtelevasti. Hoitotakuun toteutumiseen vaikuttaa paljon haasteet rekrytoinneissa.
Hoitotakuu kiristyi 1.9. alkaen. Perusterveydenhuollossa hoitotakuu on 14 vuorokautta ja suun terveydenhuollossa neljä kuukautta. Hoitotakuu on toteutunut tähän asti vaihtelevasti Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella.
– Koko Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on monta toimipistettä ja kaikissa yksiköissä hoitotakuu ei ole toteutunut samassa ajassa, kertoo Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen.
Porvoossa tilanne ei ole pahin mahdollinen.
– Näsin terveysasemalla on saatu satunnaiskävijöiden jonoa lyhyemmäksi ja hoitotakuu on ollut lähellä 14 vuorokautta, sanoo Immonen.
Hoitotakuu koskee sekä fyysistä että psyykkistä terveyttä. Jos ihminen sairastuu tai saa vamman, hoitoon pitää päästä aiempaa nopeammin. Myös pitkäaikaissairauden vaikeutuminen, uudet oireet tai toimintakyvyn aleneminen ovat syitä, jolloin hoitoon on päästävä nopeasti.
– Hoitotakuu koskee kiireetöntä hoitoa ja kyseessä pitää olla uusi sairaus. Jos potilas on jo hoitosuhteessa, niin hoito tapahtuu hoitosuunnitelman mukaisesti.
Hoitotakuun kiristämisellä pyritään ennaltaehkäisemään sairauksien vaikeutumista. Myös kustannukset saattavat nousta, jos sairauksien hoito pitkittyy.
– Hoitotakuun toteutumiseksi on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle avattu kuusi uutta lääkärin virkaa ja neljä uutta sairaanhoitajan virkaa. Lisäksi alueella on rekrytointihaasteita ja peräti 16 lääkärin virkaa on täyttämättä.
Tilanne on kuitenkin samanlainen myös muilla hyvinvointialueilla.
– Jos saisimme kaikki paikat täytettyä, päästäisiin hoitotakuuseen helpommin.
Jos hyvinvointialue ei pysty tarjoamaan hoitoa määräajassa, sen on järjestettävä potilaalle pääsy hoitoon toisella hyvinvointialueella tai ostopalveluiden kautta tai annettava potilaalle palveluseteli. Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta muualla ja hän voi jäädä odottamaan hoitoa valitsemallaan alueella.
Myös hoidon tarpeen arvioimisen aikoja on tiukennettu. Hoidon tarpeen arviointi on tehtävä saman päivän kuluessa, kun potilas on hakeutunut hoitoon. Aiemmin hoidon tarve oli arvioitava kolmen päivän kuluessa.
Hoidon tarpeen arvioinnin voi tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Tämä tarkoittaa sitä, että nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt kuten perushoitajat ja lähihoitajat eivät voi tehdä arviointia.
Hoidon arviointi voi tapahtua puhelimitse, sähköisen asiointikanavan (chat-palvelu) kautta tai palvelupisteessä.
– HyVä-digipalvelu avattiin samaan aikaan, kun hoitotakuu kiristyi. Palvelu lähti heti hyvin käyntiin ja sinne soitti paljon ihmisiä. Chatilla, puhelulla, ja videolla voidaan kartoittaa hoidon tarvetta eikä potilaan tarvitse välttämättä käydä terveysasemalla, sanoo Immonen.
Muutokset koskevat perusterveydenhuoltoa, eivät erikoissairaanhoitoa.
– Vasta jonkun ajan kuluttua pystytään arvioimaan hoitotakuun toteutumista, kun on saatu HyVä-digi ja muut palvelut toimintaan.
Myös suun terveydenhuollon hoidon tarpeen aikoja on tiukennettu. Myös suun terveydenhuollossa arviointi hoidon tarpeesta on tehtävä samana päivänä.
TARJA HONKKILA
tarja.honkkila@itavayla.fi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot