Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Uudenmaan Yrittäjät on huolissaan julkisen sektorin hankintakäytäntöihin juurtuneesta toimintamallista, joka kiertää kilpailutuksia inhouse-yhtiöiden kautta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kunnat tai hyvinvointialueet ostavat nimellisesti yhden osakkeen inhouse-yhtiöstä ja perustelevat sen avulla suorahankintoja. Vaikka inhouse-yhtiöt voivat olla perusteltuja tietyissä erityistapauksissa, niiden käyttö on laajentunut toimialoille, joilla on toimivia yksityisiä markkinoita, kuten taloushallintopalveluihin, ICT-palveluihin ja pesulapalveluihin.
Tämä kehitys on johtanut siihen, että massiiviset inhouse-yhtiöt ovat vallanneet markkinoita yksityisiltä yrityksiltä. Tämä ei ole pelkästään ongelma yrityksille, vaan myös julkiselle taloudelle, sillä tutkimukset osoittavat, että inhouse-yhtiöt ovat usein jopa kymmeniä prosentteja tehottomampia kuin yksityiset toimijat. Julkisen talouden nykyisessä heikossa tilanteessa onkin välttämätöntä arvioida kriittisesti, mitkä palvelut on ylipäänsä perusteltua tuottaa julkisesti omistettuna. Lähtökohtana tulisi olla, että vain palvelut, joille ei ole toimivia yksityisiä tarjoajia, kuuluvat julkisen sektorin vastuulle.
Inhouse-yhtiöiden puolustajat väittävät usein, että nämä yhtiöt tekevät hankintoja kilpailuttaen palveluita omistajilleen. Valitettavasti tästä ei ole saatavilla julkista tietoa, sillä inhouse-yhtiöt eivät ole julkisuuslain piirissä. Läpinäkyvyyden puute herättää kysymyksiä vastuullisuudesta ja tehokkuudesta. Miksi emme vaatisi inhouse-yhtiöitä julkaisemaan ostolaskudataansa ja tietoja kilpailutuksistaan? Tämä olisi ainut keino varmistaa, että julkisesti omistetut yhtiöt toimivat kilpailutusten suhteen avoimesti ja reilusti.
Hallitusohjelmassa esitetyt muutokset hankintalakiin ovat tästä syystä erittäin tervetulleita. Inhouse-yhtiöiden omistukselle asetettava vähimmäisomistusraja selkeyttää pelisääntöjä ja estää näennäisomistukseen perustuvat kilpailun kiertämiset. Tämä on tärkeä askel sekä yritysvaikutusten että alueellisen elinvoiman näkökulmasta.
Kunnalla on koostaan riippumatta mahdollista jatkossakin hyödyntää yhteishankintoja ja hankintarenkaita. Kuntayhtiöitä ei tällä lailla kielletä, vaan sääntöjä reilumman kilpailun kannalta täsmennetään. Suuremmilla kunnilla on varmasti enemmän hankintaosaamista, kuin pienillä kunnilla. Hankintaosaamiseenkin ratkaisut löytyvät markkinoilta ja markkinoiden tuntemisesta.
Julkisen sektorin hankintojen tulee tukea reilua kilpailua ja avoimuutta. Näin varmistetaan, että julkiset varat käytetään mahdollisimman tehokkaasti, ja samalla luodaan elinvoimaisempaa yrityskenttää koko Suomeen.
UUDENMAAN YRITTÄJÄT HALLITUS
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot