JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viikon kysymys

Mitä kuuluu parhaaseen vappukattaukseen?
Silliä sitä olla pitää!
Munkkeja ja simaa.
Tippaleipiä tai rosetteja.
Ihan peruspöperöillä mennään.
Perunasalaatti best!

A-

A+

20200918112642

Juttuvinkki

Sano se!

Kerro se kuvin

Onnittele

Menovinkki

Yhdistysilmoitus

Palaute

20200918112642

Porvoolaiskaksikon abivuosi kului telakalla – Mediakeisarin tilaama kilpavene löytyi rapistuneena Tolkkisten pellolta

Uutiset
20.9.2020 9.05
Linnankosken lukion tämän kevään ylioppilaat Viki Kankkonen (vas.) ja Niilo Olander viettivät juhliaan elokuussa. He livahtivat kuvattaviksi Hamarin venetelakalle kunnostamansa vanhan purjeveneen kupeelle.

Linnankosken lukion tämän kevään ylioppilaat Viki Kankkonen (vas.) ja Niilo Olander viettivät juhliaan elokuussa. He livahtivat kuvattaviksi Hamarin venetelakalle kunnostamansa vanhan purjeveneen kupeelle.

Juho Peltonen

POR­VOO, HA­MA­RI Por­voo­lai­sen Lin­nan­kos­ken lu­ki­on vii­me ke­vään yli­op­pi­laat Viki Kank­ko­nen ja Nii­lo Olan­der viet­ti­vät lak­ki­ai­si­aan elo­kuun vii­mei­se­nä vii­kon­lop­pu­na. Yh­dek­sän­tois­ta­vuo­ti­aat te­ki­jä­mie­het li­vah­ti­vat kes­ken yli­op­pi­las­juh­lien­sa ku­vat­ta­vak­si van­han pur­je­ve­neen ku­peel­la.

Ha­ma­ri­lai­sen Lön­n­for­sin te­la­kan ken­täl­lä sei­so­va vene on ve­ne­suun­nit­te­li­ja Roy Scher­ma­nin kä­si­a­laa. Aluk­sen lin­jat ovat vir­ta­vii­vai­sia, mut­ta lai­kuk­kaat pin­nat näyt­tä­vät kai­paa­vaan mo­lem­pia kä­si­pa­re­ja ki­pe­äs­ti hom­min.

Pro­jek­ti on kui­ten­kin jo lop­pu­suo­ral­la, jäl­jel­lä on enää pelk­kiä pin­ta­töi­tä. Klas­si­nen int 5m -luo­kan vene Lot­ta V on löy­ty­nyt pari vuot­ta ai­em­min ra­pis­tu­nee­na pel­lol­ta Tolk­ki­sis­ta.

Pel­to­löy­tö ei ole mikä ta­han­sa ruu­hi. Lot­ta V val­mis­tui vuon­na 1944 ar­vos­te­tul­la AB Neg­lin­ge­var­ve­til­la Tuk­hol­man Salts­jö­ba­de­nis­sa. Par­hais­ta mah­dol­li­sis­ta ma­te­ri­aa­leis­ta ra­ken­ne­tun kil­pa­ve­neen ti­laa­ja oli ruot­sa­lai­nen me­di­a­kei­sa­ri Alf­red Bon­nier jr. (1907–1989).

Ka­ve­ruk­set in­nos­tui­vat ve­neen­ra­ke­ta­mi­ses­ta ylä­kou­lus­sa

En­ti­söin­nin oli tar­koi­tus val­mis­tua jo ju­han­nuk­sek­si, mut­ta ke­sä­työt ni­pis­ti­vät ison sii­vun te­lak­ka-ajas­ta. Nii­lo Olan­der pyö­rit­ti jää­te­lö­bis­nes­tä Van­han-Por­voon jää­te­lö­teh­taan myy­jien esi­mie­he­nä, Viki Kank­ko­nen ryh­tyi franc­hi­sing-yrit­tä­jäk­si ja myi ke­sän ajan Hel­sin­gis­sä kah­via Bike Cafe Glo­bal -kär­rys­tä.

Yli­op­pi­las­juh­lien jäl­kei­se­nä sun­nun­tai­na her­rat kär­si­vät uni­va­jees­ta, mut­ta kum­pi­kin ri­pus­taa la­kit nau­laan ja ve­tää haa­la­rit yl­le. Nii­lo avaa maa­li­pur­kin ja al­kaa su­ti­maan ve­si­ra­jan ala­puo­li­siin puu­o­siin orans­sia lyi­jy­mön­jää. Mikä ih­me saa nuo­ret mie­het si­joit­ta­maan sa­to­ja tun­te­ja abi­vuo­des­ta van­han puu­ve­neen ras­saa­mi­seen?

–?Ve­neen­ra­ken­nus­buu­mi al­koi Pääs­ky­tien kou­lun kah­dek­san­nel­la luo­kal­la, kun tek­ni­sen työn opet­ta­ja Pert­tu Ho­lo­pai­nen eh­dot­ti meil­le ka­ta­ma­raa­ni­tyyp­pi­sen pur­je­ve­neen ra­ken­ta­mis­ta. Kah­den vuo­den va­lin­nai­nen pro­jek­ti kar­ka­si vä­hän kä­sis­tä, ja ve­neen ra­ken­ta­mi­seen ku­lui rei­lus­ti loma-ai­kaa­kin. Mä en ol­lut pur­jeh­ti­nut sitä en­nen met­ri­ä­kään, Nii­lo ker­too.

–?Mä olin ol­lut ker­ran mö­kil­lä su­ku­lai­sen jol­lan kyy­dis­sä, Viki täy­den­tää.

–?Mut­ta asi­an­ti­la on muut­tu­nut. Kah­den vii­mei­sen ke­sän ai­ka­na on tul­lut sei­lat­tua ka­ve­ri­po­ru­kal­la muun mu­as­sa Tal­lin­nas­sa ja Vis­bys­sä, mie­het to­te­a­vat.

Viki Kankkonen tarkastaa, että Lotta V:n purjeen takilointi on kohdallaan.

Viki Kankkonen tarkastaa, että Lotta V:n purjeen takilointi on kohdallaan.

Juho Peltonen

Seu­raa­vak­si työn al­le Lau­rin-kos­te­ri

Ka­ta­ma­raa­ni oli val­mis­tut­tu­aan esil­lä MTV:n Kym­me­nen uu­ti­sis­sa ja pai­kal­lis­leh­dis­sä. It­se ra­ken­net­tu avo­ve­ne riit­ti pa­rin ke­sän har­joit­te­luun, mut­ta sen jäl­keen piti hank­kia isom­pi vene, tai use­am­pi­kin.

En­si tal­ven ai­ka­na, en­nen ke­säl­lä odot­ta­vaa ar­mei­jaa, yli­op­pi­laat ai­ko­vat pe­rus­kun­nos­taa 32-jal­kai­sen Lau­rin-kos­te­rin – ma­hon­ki­ra­ken­tei­sen tie­ten­kin.

Mut­ta tämä Lot­ta V. Mikä hou­kut­te­li tei­dät hu­rah­ta­maan täl­lai­seen työ­maa­han?

–?Klas­si­set konst­ruk­ti­o­luo­kat eli esi­mer­kik­si vi­to­set, viis­vi­to­set, ku­to­set ja ka­sit ovat mie­les­tä­ni hie­noim­pia ve­nei­tä. Ai­kan­sa huip­pu­suun­nit­te­li­jat piir­si­vät nii­tä vaa­ti­vil­le ti­laa­jil­le ku­nin­kaal­li­sia myö­ten. Näis­sä ve­neis­sä yh­dis­ty­vät no­peus, kau­neus ja laa­tu, Viki to­te­aa.

–?Niil­lä kil­pail­laan edel­leen ak­tii­vi­ses­ti, ja eten­kin suur­ten met­ri­ve­nei­den mie­his­tö koos­tuu eri ve­ne­luok­kien par­hais­ta pur­jeh­ti­jois­ta, hän jat­kaa.

–?Kos­ka jou­duim­me opet­te­le­maan uu­den la­jin opet­ta­ja-Per­tun eh­do­tuk­sen ta­kia, haas­toim­me hä­net ja hä­nen puo­li­son­sa Pau­lii­na Im­pi­ön mu­kaan tä­hän Lot­ta V -kimp­paan. Nyt Pert­tu­kin on jou­tu­nut opet­te­le­maan pur­jeh­dus­ta.

Fem­ma Lot­ta V Suo­meen 2000-lu­vun alus­sa

Puo­len vuo­si­sa­dan ai­ka­na no­pe­ak­si to­det­tu vene tuo­tiin Suo­meen 2000-lu­vun al­ku­vuo­si­na. Se pär­jä­si hy­vin myös ko­ti­mai­sis­sa re­ga­tois­sa.

Pik­ku­hil­jaa ve­neen kun­to kui­ten­kin ra­pis­tui, run­ko­lau­to­ja tu­ke­vat saar­ni­kaa­ret an­tau­tui­vat ja vene al­koi vuo­taa pa­has­ti. Lo­pul­ta Lot­ta V jäi pres­sun al­le odot­ta­maan pa­rem­pia ai­ko­ja tai hi­das­ta maa­tu­mis­ta.

Uu­sien omis­ta­jien syn­di­kaat­ti on vaih­ta­nut ve­nee­seen kol­mi­sen­kym­men­tä kaar­ta, uu­si­nut osan emä­puus­ta ja puu­kö­lis­tä, kor­jan­nut mas­toa sekä ra­ken­ta­nut uu­den pe­rä­si­men ak­se­lei­neen. Pro­jek­tin vai­heis­ta on ker­rot­tu muun mu­as­sa int 5mLot­taV -ni­mi­sel­lä ins­tag­ram-ti­lil­lä.

Porvoolaisen yrittäjän nostoauton avulla Lotta V pääsi ehostettuna veteen, jossa purjevene on parhaimillaan omassa elementissään.

Porvoolaisen yrittäjän nostoauton avulla Lotta V pääsi ehostettuna veteen, jossa purjevene on parhaimillaan omassa elementissään.

Juho Peltonen

Vii­mei­sen vii­kon päi­vät ja yöt­kin ku­lui­vat te­la­kal­la

Pa­laan te­la­kal­le viik­koa myö­hem­min. Olan­der ja Kank­ko­nen sii­vo­a­vat ym­pä­ris­töä ja jän­nit­tä­vät lä­hes­ty­vää h-het­keä. Vii­mei­sen vii­kon päi­vät ja osin yöt­kin ovat ku­lu­neet pro­jek­tin kim­pus­sa. To­sin mie­het ei­vät las­ke maa­laus- ja lak­kaus­vai­het­ta niin­kään töik­si, heis­tä pin­ta­kä­sit­te­ly on jo pal­kin­to­vai­het­ta.

Por­voo­lai­sen Jel­ca-Te­cin yrit­tä­jä Jari Lai­ne kur­vaa vih­re­äl­lä nos­tu­ri­au­tol­la Lön­n­for­sin te­la­kal­le ja al­kaa kai­vaa nos­to­lii­no­ja la­val­ta. Nii­lo Olan­der osoit­taa kiil­tä­väk­si la­kat­tua kyl­keä.

–?Kaik­ki van­hat la­kat ja maa­lit on pois­tet­tu. Kaa­rien uu­sin­nan ja ruu­vin­rei­kien ta­pi­tuk­sen jäl­keen koko run­ko kyl­läs­tet­tiin pel­la­va­öl­jy­se­ok­sel­la. Ve­si­ra­jan ala­puo­li­set osat on kä­si­tel­ty lyi­jy­mön­jäl­lä, tar­tun­ta­poh­jus­teil­la ja eli­ö­nes­to­maa­leil­la. Kyl­kiin va­lit­sim­me pa­ras­ta mah­dol­lis­ta öl­jy­lak­kaa, täl­lai­sen työn jäl­keen ei kan­na­ta oi­koa, hän ker­too.

Lotta V on 76-vuotias klassikko, joka tunnetaan purjehduspiireissä eritysien nopeana femmana. Kuvassa vene vesillelaskun jälkeen Hamarin venetelakan rannassa.

Lotta V on 76-vuotias klassikko, joka tunnetaan purjehduspiireissä eritysien nopeana femmana. Kuvassa vene vesillelaskun jälkeen Hamarin venetelakan rannassa.

Juho Peltonen

"Unel­ma­työ­tä, mut­ta ei ko­vin kan­nat­ta­vaa"

Mo­lem­mat ve­neen­ra­ken­ta­jat ovat ol­leet myös pe­rus­ta­mas­sa uut­ta pur­jeh­dus­seu­raa, Ha­ma­rin Pur­jeh­ti­joi­ta. Viki Kank­ko­nen on seu­ran va­ra­kom­mo­do­ri ja Nii­lo Olan­der toi­mii hal­li­tuk­sen tie­dot­ta­ja­na. Ve­neen­ra­ken­nus kiin­nos­tai­si mie­hiä am­ma­til­li­ses­sa­kin mie­les­sä, mut­ta ar­mei­jan jäl­keen ak­tii­vi­pur­jeh­ti­jat ai­ko­vat na­vi­goi­da toi­sil­le kou­lu­tus­väy­lil­le.

–?Puu­ve­nei­den ra­ken­ta­mi­nen oli­si unel­ma­työ­tä, mut­ta ei se ole ko­vin kan­nat­ta­vaa. Tä­män ko­koi­sen ve­neen val­mis­ta­mi­nen vaa­tii ai­na­kin vuo­den työn, ja ma­te­ri­aa­lit mak­sa­vat usei­ta kym­me­niä tu­han­sia eu­ro­ja. Joku 150?000 eu­roa on ai­ka kova hin­ta kah­dek­san­met­ri­ses­tä päi­vä­pur­res­ta. Ai­on ha­kea en­si ke­vää­nä val­ti­o­tie­teel­li­seen tie­de­kun­taan, Olan­der ker­too.

Kank­ko­nen on tyy­ty­väi­nen tu­le­vaan vä­li­vuo­teen, sil­lä kiin­nos­ta­via koh­teis­ta pi­täi­si va­li­ta so­pi­vin.

–?Tal­ven ai­ka­na ai­on teh­dä töi­tä, ve­ne­hom­mia ja luen pää­sy­ko­kei­siin. Va­lin­nan vai­keus har­mit­taa. Etu­si­jal­la ovat ark­ki­teh­ti­o­pin­not opin­not tek­nil­li­ses­sä kor­ke­a­kou­lus­sa tai kaup­pa­kor­ke­a­kou­lu.

Lotta V neitsytpurjehduksellaan täysremontin jälkeen.

Lotta V neitsytpurjehduksellaan täysremontin jälkeen.

Juho Peltonen

Va­pau­den tun­ne vie­hät­tää pur­jeh­duk­ses­sa

Mikä tei­tä oi­kein vie­hät­tää pur­jeh­duk­ses­sa ja ve­nei­den puu­naa­mi­ses­sa?

–?Va­pau­den tun­ne, vaik­ka se kli­seel­tä kuu­los­taa­kin. Li­säk­si olem­me tu­tus­tu­neet la­jin kaut­ta val­ta­vaan mää­rään kiin­nos­ta­via ih­mi­siä, Nii­lo to­te­aa.

–?Mun mie­les­tä pa­ras­ta on se, et­tä saa in­nos­taa mui­ta­kin nuo­ria la­jin pa­riin. Ei­kä me näis­tä veh­keis­tä ol­la juu­ri ra­haa mak­set­tu, vaan koko hom­ma pe­rus­tuu te­ke­mi­seen, Viki li­sää.

Kuor­ma-au­ton die­sel rak­sut­taa taus­tal­la. Jari Lai­ne kään­tää hiab-nos­tu­rin kau­ko-oh­jain­ta. Vaa­le­an­vih­re­äk­si maa­lat­tu köli kos­ket­taa vet­tä. Het­keä myö­hem­min up­po­pump­pu su­rah­taa käyn­tiin, mut­ta Lot­ta V kel­luu taas.

Lotta V tunnetaan purjehduspiireissä erityisen nopeana femmana.

Lotta V tunnetaan purjehduspiireissä erityisen nopeana femmana.

Juho Peltonen

Au­rin­ko pil­kah­taa pil­vi­ver­hon ta­kaa, sen sä­teet leik­ki­vät pu­na­rus­ke­al­la ma­hon­ki­pin­nal­la. Jah­ka vene saa tur­vo­ta pari päi­vää, on ko­e­pur­jeh­duk­sen ai­ka. Nii­lo Olan­der ker­too, et­tä 76-vuo­ti­as klas­sik­ko tu­lee tais­te­le­maan kär­kis­jois­ta en­si ke­sän re­ga­tois­sa.

–?Ve­nees­tä se ei jää kiin­ni. Lot­ta V tun­ne­taan eri­tyi­sen no­pe­a­na fem­ma­na, ja sii­nä on hy­vät pur­jeet. Mie­his­töl­lä to­sin on vie­lä reip­paas­ti har­joi­tel­ta­vaa. Nyt nau­ti­taan ja tree­na­taan pari viik­koa, lop­pu­syk­sys­tä jat­ke­taan aluk­sen vii­meis­te­lyä kil­pai­lu­kun­toon.
JUHO PEL­TO­NEN
toi­mi­tus@ita­va­y­la.fi
Kir­joit­ta­ja on por­voo­lai­nen free­lan­ce-toi­mit­ta­ja.

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen 0 kolmannen osapuolen toimittajat keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa tai sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella.

Tiedot toiminnastasi tässä palvelussa, kuten vuorovaikutuksestasi mainosten tai sisällön kanssa, voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi ja uusien tuotteiden ja palveluiden rakentamiseksi käyttäjien vuorovaikutuksen, yleisön tyypin jne. perusteella. Tämä erityinen tarkoitus ei sisällä käyttäjäprofiilien ja tunnisteiden kehittämistä tai parantamista.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja