Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Comeback, lukee ravintolapäällikkö Maria Lönnqvistin T-paidassa. – Kun Maria palasi meille kuusi vuotta sitten töihin, alkoi hän puhua siitä, että Porvoossa pitäisi olla Amarillo, Varuboden-Oslan liiketoimintajohtaja Laura Koistinen kertoi.
Marko Wahlström
VANHA-PORVOO S-ryhmän suosittu ketjuravintola Amarillo avaa ovensa Porvoossa yhdeksän vuoden tauon jälkeen huomenna perjantaina.
Osuuskauppa Varuboden-Osla kolmatta ravintolayksikköä itäisellä Uudellamaalla on rakennettu viimeisten viikkojen aikana tarkan sisustussuunnittelun alla.'
– Olemme käyneet keskusteluita ihan yksittäisistä seinistä ja tapeteista. Meidän mielestä tästä tuli hieno kokonaisuus, joka runsas, värikäs ja pirteä, ravintolapäällikkö Maria Lönnqvist sanoi esitellessään ravintolaa paikallislehdistölle tänään torstaina.
Ikkunateippaukset ja valomainokset asettuvat vielä paikoilleen Vanhan-Porvoon rakennusmääräysten mukaisesti.
Amarillon ravintolapäällikkö Maria Lönnqvist (vas.) ja Varuboden-Oslan liiketoimintajohtaja Laura Koistinen kertoivat, että uusi ravintola on ketjun viimeisimmän konseptin mukainen, mutta Porvooseen mukautettu.
Marko Wahlström
VBO:n toimitusjohtaja: "Tulipa tästä hyvä!"
Porvoon uusi Amarillo on ketjun 24. toimipaikka.
– Ravintola on toteutettu sekä ketjun viimeisimmän konseptin mukaisesti että Porvooseen mukautettuna, toimialajohtaja Laura Koistinen jatkoi.
Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Mathias Kivikoski on vaikuttunut.
– Tulipa tästä hyvä! hän tuumasi astuessaan ravintolaan.
Ketjupäällikkö Pekka Lavikainen on myös tyytyväinen, että Porvoo tekee paluun Amarillo-paikkakuntien joukkoon.
– Tällä viikolla täällä paikallisia työntekijöitä kouluttamassa on ollut ketjun työntekijöitä muun muassa Tampereelta ja Vaasasta. Se on osoittautunut hyväksi tavaksi toimia. Näin saamme hiottua uuden yksikön ketjun mukaiseksi, hän kertoi.
Amarillon kanta-asiakas Ismo istuu jo pöydässä selailemassa ruokalistaa. Ismo-hahmo on seikkaillut ravintolan sosiaalisen median tilillä koko remontin ajan.
Marko Wahlström
Suojaisalle takapihalle iso terassikokonaisuus
Istumapaikkoja ravintolaan on saatu 68 asiakkaalle.
– Anniskeluluvat meillä on 110 asiakkaalle.
Parhaillaan ravintolassa on käynnissä sisäpihan terassin suunnittelu, jotta saisimme sen kesäksi auki ja laajennettua asiakkaiden olohuonetta sisältä myös pihalle, Lönnqvist sanoo.
Ravintolan edustalle Rihkamatorin puolelle tulee pienimuotoinen terassialue.
– Auringon kannalta suojaisalle sisäpihalle saamme paremman kokonaisuuden, Lönnqvist kertoi.
Amarillo työllistää keittiössä tällä hetkellä kuutisen henkilöä.
– Salin puolella tulee olemaan kesäsesonkia kohti myös kuusi henkilöä – kesätyöntekijöitä unohtamatta. Rekrytointi on käynnissä, Maria Lönnqvist kertoo.
Värit korostuvat ravintolan sisustuksessa.
Marko Wahlström
Ravintolapäällikkö heitti ajatuksen Amarillon paluusta
Osuuskauppa Varuboden-Osla luopui Amarillo-ravintolasta vuonna 2015, kun se möi tuolloin Rauhankadulla sijainneen ravintolan liiketoiminnan porvoolaisen yrittäjä Jarmo Grönmanin yritykselle.
Nyt uudelleen ja uudessa muodossa avautuvan ketjuravintolan ravintolapäällikkö Maria Lönnqvist työskenteli vanhassa Amarillossa vuosina 2009–2014. Hän palasi Varuboden–Oslaan vuonna 2020 toimien Rosson ja CoffeeHousen (nykyinen Bacaro Doppio) ravintolapäällikkönä.
– Maria sanoi jo silloin, että Porvoossa pitäisi olla Amarillo, Laura Koistinen kertoi.
Varuboden-Oslan ostaessa Rihkamatorin laidalla sijainneen One-ravintolan liiketoiminnan yrittäjä Petter Larsenilta viime syksynä, Koistinen alkoi saada todella paljon viestejä.
– Moni kysyi, että joko saadaan Amarillo takaisin. Vielä siinä vaiheessa emme olleet päättäneet liiketilan konseptista.
Ravintolassa on 68 istumapaikkaa asiakkaille. Ne on jaettu pöytä- ja sohvaryhmiin.
Marko Wahlström
Burgereita, kanataskuja ja mansikkamargaritaa
Amarillo-ketjun suosituimmat ruokatuotteet ovat burgerit.
– Klassikkoannoksia ovat myös ribsit ja chicken pocketit sekä nachos- ja salsa-annokset, Lönnqvist kertoi.
Kutsuvieraille järjestetyssä keskiviikkoillan soft-openissa ravintolan cocktail-drinkkien menekki oli taattu.
– Luotamme niin cocktaileihin kuin mocktaileihin, Lönnqvist jatkoi.
Amarillon suosituimmat cocktailit ovat edelleen mansikka- ja mangomargaritaa.
– Mansikkamargaritaa myydään ketjutasolla noin 50 000 kappaletta vuodessa. Olutpuolella klassikkotuote on El Grande huurteisesta tuopista, Lönnqvist lisäsi.
Ketjun ruokalistalla muutamia klassikoita, jotka ovat niin "pyhiä", että niihin ei kosketa.
– Niitä ovat Amarillon Big Burger ja alkuruokapuolelta mozzarellatikut, joita tehdään edelleen samanlaisella reseptiikalla ja lähes samalla kattauksella kuin yhdeksän vuotta sitten.
Ravintolatiskin värimaailma on tummahko ja vihreä. Kuvassa ravintolapäällikkö Maria Lönnqvist.
Marko Wahlström
Amarillo 2.0 painottuu ruokaan ja drinkkeihin
Koistisen mukaan suurin muutos Porvoon edelliseen Amarillo-kauteen on se, että aiemmin ravintola oli vahvasti iltapainotteinen yökerhoineen.
– Nyt puhumme Amarillo 2.0 -versiosta, joka on ruoka- ja drinkkipainotteinen. Haluamme korostaa kivaa yhdessäoloa niin kaveri- ja työporukalla kuin perheen kesken.
Toimialajohtaja iloitsee siitä, että osuuskauppa voi tuoda tutun ravintolan ja sen texmex-makumaailman juomaa unohtamatta takaisin Porvooseen.
– Tämä on hyvin keskeisellä paikalla. Olemme iloisia päästessämme vanhan kaupungin kupeeseen ja upeaan kiinteistöön.
Amarillossa ei ole varsinaista lounaslistaa, mutta päivisin lounasasiakkaille tarjolla on listalta happy hour -hintaan burgereita ja salaatteja.
Ketjupäällikkö Pekka Lavikainen iloitsee Porvoon paluusta Amarillo-kaupunkien joukkoon. – Tämä on ketjun 24. ravintola, hän kertoi.
Marko Wahlström
QR-koodilla tilaukset suoraan kassalle
Porvoon Amarillossa asiakkailla on mahdollisuus tutustua menuun sekä tilata annokset ja juomat myös digitaalisesti.
Ravintolassa on käytössä Raflaamon QR-koodi.
– Koodin voi lukea puhelimitse, jolloin saa näkyviin ruoka- ja juomalistan kaikki annokset kuvineen, Maria Lönnqvist kertoi.
Tilaukset tulevat näkyville ravintolan kassajärjestelmään.
– Sovelluksen kautta voi pyytää tarjoilijan paikalle, tehdä lisätilauksia ruokailun aikana ja pyytää erikseen laskua, Lönnqvist jatkoi.
Porvoon Amarillo on ketjun toinen ravintola, jossa QR-koodi otetaan käyttöön. Ensimmäisenä se otettiin käyttöön Flamingon Amarillossa.
– Digitaalinen tilausmahdollistaa asiakkaalle suunnitella omaa ajankäyttöään ja se sujuvoittaa asiointia monella tapaa, Laura Koistinen jatkoi.
Ravintolapäällikkö korosti, että tilauksen voi tehdä jatkossakin perinteiseen tapaan tarjoilijaa vinkkaamalla.
– Digitaalinen tilaaminen tulee enemmän rantautumaan terassin puolelle, jossa olemme huomanneet sen kuuluvan luonnollisemminkin suomalaiseen asiakaskäyttäytymiseen, Lönnqvist lisäsi.
Osuuskauppa Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Mathias Kivikoski saapui Jopoa taluttaen ravintolaan. – Tulipa tästä hyvä! hän tuumasi.
Marko Wahlström
Ämpärillä jonoa oven taakse avajaisiltana
Uuden Amarillon ovet aukeavat perjantaina 15.3. kello 16.
– Avajaisiltana on luvassa niin tarjouksia, onnenpyörän pyörittämistä ja live-musiikkia, kun lavalle astuu porvoolainen Sarina Kettunen Trio, Maria Lönnqvist kertoi.
Ensimmäiset 50 asiakasta saavat pienen Amarillo-ämpärin, jossa on herkkuja sisällä.
– Uskomme, että sillä saamme jonon oven taakse, Lönnqvist jatkoi.
Ensimmäisen viikon aikana asiakkaat voivat osallistua arvontaan, jossa palkintona on muun muassa Jopo-pyörä ja taulutelevisio.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot