Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Ajovalmentaja ja Suomen ainoa naispuolinen SM-tason drifting-kuski Krisse Aalto opasti pilottitapahtumaan osallistuneita naisia.
Merja Forsman
PORVOO Pitäisikö tästä loukkaantua? Ajovalmennuskeskus Premier Park haluaa auttaa naisia, siis naisia, ratissa. Kyllähän miehilläkin on haasteita liikenteessä!
Ajovalmennuskeskuksen ajatus on kuitenkin kaunis: rattipelko on yleinen ilmiö, erityisesti naisten keskuudessa.
Pelon voi voittaa, mutta se vaatii pelon työstämistä ja harjoittelua. Ajovalmennustunneilla pelkojaan voi käsitellä treenaamalla ajotaitoja ammattilaisen kanssa.
Omat pelot kannattaa voittaa sekä oman itsensä että kaikkien turvallisuuden vuoksi. Epävarma kuski on riski liikenteessä.
Monissa perheissä isäntä hoitaa ajamisen, ja silloin naisen ajaminen jää vähemmälle. Siitä seuraa epävarmuutta ratissa, kertoo Sari Tamminen.
Merja Forsman
Varmaan joku nainen ratissa
Varma Nainen Ratissa -ajovalmennuskonseptin takana on juontaja Sari Tamminen.
– Moniko myöntää, että kun edessä on ajanut joku turakainen, on tullut joskus sanottua, että ”varmaan akka ratissa”? Tamminen kysyy Premier Parkin pilottitilaisuudessa.
Ajoharjoitustapahtumaan kutsutuista naisista osa nyökkäilee. Osallistujien joukossa on paljon julkisuudesta tuttuja henkilöitä: muun muassa radiotoimittaja ja näyttelijä Lotta Merenmies, Naked Attraction -ohjelman juontaja, seksuaaliterapeutti Marja Kihlström, tangokuningatar Charlotta Saari ja Hellapoliisi-sivuston ylläpitäjä Kati Jaakonen.
– Monet naiset sanovat, etteivät uskalla ottaa muiden lapsia kyytiin vastuulleen. Lea Lavénkin kerran sanoi näin, vaikka hän ajaa paljon työnsä puolesta, Tamminen kertoo.
Tutkimusten mukaan 3 % ajokortillisista miehistä ja 7 % naisista kokee rattipelkoa, ja peräti 22 % naisista tuntee epävarmuutta ratin takana. (Autoliikeketju Kamux – Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimus).
– Se on paljon! Aloin puhua Henkalle (Premier Parkin toimitusjohtaja Henrik Sundbergille), että miksi emme auttaisi näitä naisia. ”Varmaan akka ratissa” -kommentista muotoutui Varma Nainen Ratissa -koulutus. Tavoitteena on se, että jokainen nainen voisi tuntea olonsa varmaksi ratin takana, Tamminen sanoo.
Rattipelko johtuu usein liian vähästä harjoittelusta ja kokemuksesta tai traumasta. Pelosta voi päästä eroon harjoittelemalla. Kuvassa Henrik Sundberg, Jan Vaaka, Sari Tamminen, Krisse Aalto, Jussi Partanen ja Manu Tuppurainen.
Monella jo ajoasento pielessä
Vielä ennen kuin pilottivalmennukseen kutsutut naiset pääsevät radalle treenaamaan, ajovalmentaja ja Suomen ainoa naispuolinen SM-tason drifting-kuski Krisse Aalto kertoo, mistä syntyy varmuus liikenteessä.
– Vaikka on ollut ajokortti jo pitkään, aina voi oppia uutta ja tulla varmaksi. Varmuutta saa siitä, että tuntee oman ajoneuvonsa, ajaa oikeassa ajoasennossa, valmistautuu matkaan hyvin, ennakoi liikenteessä, ajaa oikeassa mielentilassa ja tietää, miten autoa hallitaan ääritilanteissa.
Juuri ääritilanteita tänään treenataan.
Aalto muistuttaa myös ajoasennosta, joka vaikuttaa paitsi vireystilaan myös ajoturvallisuuteen.
– Suurimmalla osalla ajoasento on pielessä. Monet ajavat aivan liian kaukana ratista. Silloin ei pysty tekemään hätäjarrutusta. Pahin on se, jos kädet ovat kello kahdessatoista. Onnettomuustilanteessa murtuisivat silloin ranteet ja nenä. Käpälät ratin reunoille! Aalto ohjeistaa.
Tositilanteissa ei ehdi ajatella
Ensin Varmat Naiset Ratissa -testijoukko pääsee kokeilemaan taitojaan hätäjarrutuksissa ja väistöissä.
Ajovalmentaja Jussi Partanen tarkistaa kuskien asennot.
– Oikea etäisyys löytyy, kun laittaa kädet suoraksi ja ranteet osuvat rattiin, hän kertoo.
Ensimmäisessä tehtävässä pujotellaan oranssien liikennekartioiden välissä niin, että kädet eivät saa irrota ratilta. Tehtävässä oppii auton hallintaa ja huomaa, miten tärkeä oikea ajoasento on.
– Todella vaikea saada pidettyä käsiä ratilla, Hellapoliisi Kati Jaakonen toteaa. – Mutta tämä on kyllä tosi kivaa! Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus tulla testaamaan taitojaan vaikka kavereittensa kanssa.
Seuraavaksi osallistujat kokeilevat hätäjarrutuksia 40, 50 ja 60 kilometrin tuntivauhdissa. Jokaisen harjoituksen jälkeen varmuus kasvaa: auto tai kuski eivät hajoa, vaikka auton jarrun lyö pohjaan. Hätätilanteessa rohkea jarrutus voi pelastaa henkiä – ja on myös hyvä nähdä, millaisen matkan auto jatkaa jarrutuksen jälkeen.
Lopuksi radalla harjoitellaan väistöjä sekä 50 että 60 kilometrin tuntivauhdissa, jarruttamalla ja ilman jarruttamista.
– Kun ajovalmentaja Robson Lindberg sanoi minulle valmennuksessa, että nyt väistetään ilman jarruttamista, löin jarrut pohjaanTositilanteissa ei ehdi ajatella! Kun on harjoitellut tilanteita, ne menevät lihasmuistiin, Tamminen sanoo.
Peräti 30 000 peruutuskolaria vuodessa
– Rakastan autoilua, mutta kärsin taskuparkkikammosta, Jaakonen huokaa, kun testijoukko siirtyy treenaamaan parkkeerausta ja peruuttamista.
– Sain inssiajoissa trauman – siitäkin on melkein 30 vuotta! hän kertoo.
Yksi osallistujista kertoo, ettei ole koskaan peruuttanut.
Harjoituksessa ajetaan kuvitteelliseen autohalliin, tehdään vinoparkit eteen ja taakse, taskuparkki ja peruutusharjoitus. Peruuttaminen on suomalaisille vaikea laji, sillä Suomessa tehdään peräti 30 000 kolaria vuodessa peruuttamalla.
Jokainen selviää silti Premier Parkin harjoituksesta erinomaisesti. Ajovalmentajien asiantuntevilla neuvoilla ei voi mennä hakoteille.
– Näillä ohjeilla taskuparkki meni joka kerta nappiin. Olisipa näitä neuvoja annettu jo ajokoulussa, Marja Kihlström sanoo.
Lopuksi otetaan vielä leikkimielinen taitokisa parkkeeraus- ja peruutusradalla. Sekin on opettavaista: kiireessä sohiminen ei kannata, tolpat kaatuvat ja pisteet laskevat. Sama pätee tosielämässä, mutta silloin tolppien sijaan vastassa on betoniseiniä, muita autoja ja jalankulkijoita.
Juontaja ja seksuaaliterapeutti Marja Kihlström tulee rallisuvusta. Hänen mielestään jokaisen kannattaisi päivittää säännöllisesti ajotaitojaan.
Merja Forsman
Jumalauta me äidit osataan
– Me äijät vain kuvitellaan usein osaavamme ajaa, mutta kaikillehan meille tekisi hyvää terästää taitojamme, Henrik Sundberg sanoo Premier Parkin päärakennuksessa.
– Kiinnostus Varma Nainen Ratissa -koulutuksiin on ollut valtavaa. Vaikka kaikki tarvitsevat tällaista, naisilla on usein sellainen olo, että homma ei ole hanskassa.
Pelko aiheuttaa jännitystä, levottomuutta, kauhun ja paniikin tunnetta. Pahimmillaan se huonontaa arviointi- ja toimintakykyä, lamauttaa tai aiheuttaa pakenemisen halun.
Sari Tammisen mukaan pelästyi kerran niin paljon Helsingin liikenteessä, että ajoi poikittain tielle eikä enää pystynyt jatkamaan.
– Täällä koulutuksessa voi päästä traumoistaan, Sundberg sanoo.
Viereissä pöydässä seksuaaliterapeutti Marja Kihlström on innoissaan.
– Tämä oli hyvin kiinnostavaa, vaikka aluksi jännitti.
Kihlström kertoo olevansa rallikuskisuvusta, ja hänen enonsa on moninkertainen rallin Suomen-mestari. Kihlström pitää myös itseään hyvänä kuskina.
– Jumalauta me äidit osataan! Se ei ole pillusta tai kullista kiinni, miten me ajamme. Olen itse asunut 15 vuotta Helsingin keskustassa ja käytän julkisia, ja siksi on tärkeää harjoitella näitä taitoja vaaratilanteiden varalle. Ainakin oma turvallisuudentunteeni nousi, hän sanoo.
– Se mitä meidän pitää tehdä, on asennemuutos: lakata vähättelemästä naisten taitoja.
Ennen kuin varmat naiset lähtevät koteihinsa, julkistetaan leikkimielisen parkkeeraus- ja peruutuskisan voittaja. Sehän on Jaakonen, taskuparkkikamoinen ruokavaikuttaja. Pelkääminen ei välttämättä kerro mitään ajotaidoista.
Rattipelkoa poteva nainen voi olla hyvinkin taitava kuski – ja jo tieto siitä tuo varmuutta.
MERJA FORSMAN
Juontaja Sari Tammisen uusi rakas on tv-tuottaja, rumpali ja ajovalmentaja Jan Vaaka. Varma Nainen Ratissa -ajovalmennus on Tammisen idea.
Merja Forsman
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot