Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Hyundai rakensi Ioniq vitosesta ratatykkiversion, josta ei hauskuutta puutu.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Sähköautoja on moitittu usein tylsiksi. Ja joskus olen itsekin sellaiseen äänettömään ja särmättömään sähkäriin tutustunut, mutta tällä kertaa kaikki oli toisin.
Hyundain kilpatallin sininen väri tekee Ioniq vitosesta varsin näyttävän, kokonaisuuden kruunaa oranssit koristeet ja isot vanteet sekä punaiset jarrusatulat. Kuppimaiset etuistuimet toivottavat kuljettajan tervetulleeksi ja ratissa näyttää olevan mielenkiintoisia namiskoita useampikin kappale.
Namiskoista vaihdellaan ajomoodeja ja ääniä, tämä on vielä aika harvinainen ominaisuus jopa urheilullisissa sähköautoissa. Punainen nappi kruunaa kokonaisuuden ja sen painamisen jälkeen käytössä on kaikki 650 hevosvoimaa ja 770 newtonmetrin vääntö kymmenen sekunnin ajan.
Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa meni todella ripeästi aikaan 2.2 sekuntia, eli nollasta sataan mennään hiukan reilussa kolmessa sekunnissa jos pitoa riittää. Kylmä ja kuiva asfaltti tuntuu tuntuu monissakin tilanteissa liukkaalta tämän auton ratissa, väittäisinkin että voimaa on kerrankin aivan riittävästi.
Hyundai Ioniq 5 N on suositun sähköauton urheilullinen versio.
Petri Matikainen
Ioniq 5 ei ole kevyt pikkuauto, sillä se on suunniteltu lähtökohtaisesti tilavaksi perheautoksi. Takapenkillä on suorastaan loistavat tilat ja tavaratilakin riittää perheen viikonloppureissuun. Edessä kuppi-istuimet pitävät kuljettajan ja kartturin sopivan tiukassa syleilyssä ja syytä onkin, ännällä pystyy nimittäin ajamaan mutkaisella asfalttitiellä käsittämättömän lujaa tiukkaankin mutkaan.
Soratiellä leveät renkaat eivät pure läheskään yhtä hyvin ja voiman kanssa pitää olla oikeasti varovainen.
Maahantuoja pyysi ettei Drift-moodia kokeiltaisi lainkaan ja renkaiden säästämiseksi pyyntöä myös noudatettiin, sillä tämän kokoisten kumien polttaminen on kallista puuhaa.
Loppuyhteenvetona täytyy sanoa että Hyundai Ioniq 5 N on aivan järjettömän hauska auto. Ihan kauheasti järkeä ei näin tehokkaassa autossa ole, mutta tarvittaessa se tarjoaa kyllä lystiä koko rahan edestä.
Tällaiselle autolle löytyy aivan varmasti oma kannattajakuntansa, sillä äänettömät ja värittömät sähköautot ovat monen mielestä aika tylsiä nykyään. Toisaalta sitä keinotekoista murinaa ja pauketta ei välttämättä aina jaksa kuunnella, mutta valikosta tämäkin auto muuttuu kohtuullisen taloudelliseksi ja äänettömäksi sähköautoksi Eco-moodilla.
Sähkön kulutus riippuu muuten täysin kuljettajan ajotyylistä, koeajon aikana se vaihteli 20-40 kilowattitunnin välillä.
PETRI MATIKAINEN
Mittariston näkymät ovat perusmallia urheilullisemmat.
Petri Matikainen
Plussat
+ Fiilis ja voiman tunne
+ Urheilulliseksi autoksi varsin tilava
Miinukset
– Suuri kääntösäde
– Ajovalojen teho suhteessa suorituskykyyn
HYUNDAI IONIQ 5 N
» Sähköauto, neliveto
» 478 kW (650 hv), 770 Nm
» Akku brutto / netto 89,0 / 84,0 kWh
» Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
» WLTP-kulutus 21,2kWh / 100 km
» Toimintamatka 448 km
» Suorituskyky 0–100 km/h 3,4 s
» Huippunopeus 260 km/h
» Pituus 4 715 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 585 mm
» Tavaratila 480 l
» Omamassa 2 275 kg
» Perävaunu 0 / 0 kg
» Euro NCAP 5 tähteä (2021)
» Takuu 5 v, ajoakku 8 v / 160 000 km
» Hinta alkaen 79 390 €
» Koeajoauto 82 139 €
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot