Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Taloyhtiöiden hallitusten on hyvä tuntea taloyhtiön sopimukset.
Mika Laine
PORVOO Taloyhtiöiden yhtiökokoukset ovat takanapäin ja hallituksilla on alkanut uusi toimikausi. Jos yhtiökokouksen jälkeen on pidetty vain lyhyt järjestäytymiskokous, on hyvä aika pian aloittaa syyskausi hallituksen ensimmäisellä varsinaisella kokouksella. Toivottavasti hallitukseen on tullut valituksi taloyhtiön asioista aidosti kiinnostuneet henkilöt, joiden ensisijainen tavoite on osakkaiden ja yhtiön järkevä etujen valvominen.
Vuosittain, ja erityisesti jos hallitukseen on tullut tuoreita jäseniä, olisi hyvä heti toimikauden alussa käydä läpi taloyhtiön tärkeimmät sopimukset, niiden ehdot ja hinnoitteluperusteet on tarpeellista tuntea. Ainakin isännöintisopimus, kiinteistönhuolto/siivous- ja vakuutussopimukset on syytä käydä läpi. Samalla voi pohtia mahdollisia päivitystarpeita.
Sopimukset tulisi aina tehdä ennen sopimussuhteen alkua ja kirjallisesti. Myös jonkinlaiset mittarit toiminnan seuraamiseksi ja arvioimiseksi on hyvä sisältyä sopimukseen. Näin on molempien osapuolien helpompi varmistaa, että sopimusta noudatetaan.
Hyvä ja pitkäjänteinen sopimussuhde on yleensä kaikkien etu. Hyvin hoidetussa kiinteistössä asuu usein tyytyväisempiä asukkaita ja yhtiö kiinnostaa myös valveutuneita ostajaehdokkaita. Siksipä taloyhtiön tulee jo yritystä valittaessa varmistaa, että sillä on riittävä osaaminen ja ammattitaito.
Jos taloyhtiössä ollaan tyytymättömiä sopimusyhtiön työn jälkeen tai sopimuksen noudattamiseen, on hallituksen hyvä ensin käydä tehty sopimus tarkasti läpi sekä kysyä itse yrityksen näkemys asiasta. Jos asioita ei hoideta sopimuksen mukaisesti, tulee asiasta aina huomauttaa välittömästi ja pyytää tilannetta korjattavaksi. Sopimuksessa voi myös olla selkeä päivittämisen tarve. Usein uuden palveluntoimittajan hankkiminen vie aikaa ja aiheuttaa vaivaa, jolloin nykyisen toimittajan kanssa käydyt tarkistusneuvottelut saattavat tuottaa toivotun tuloksen ja sopimusta voidaan jatkaa uusituilla ehdoilla.
Hinta ei saa olla se ratkaisevin tekijä sopimuskumppania valittaessa. Väärässä kohdassa tehdyt säästöt saattavat tulla ajan myötä kalliiksi. Jos hallitus kokee, että sopimukseen tarvitaan muutoksia tai lisäyksiä, on syytä varautua hintamuutoksiin. Myös vuosittaiset kustannuskorotukset ovat yleisiä. Sopimuksia tai hintoja ei kuitenkaan voi muuttaa yksipuolisesti, eikä vastuita tai velvoitteita voi siirtää yksipuolisella ilmoituksella.
Niin osakkaiden kuin asukkaidenkin olisi hyvä tietää mitä esimerkiksi montako kertaa viikossa porrashuoneet siivotaan tai mitä on sovittu lumen aurauksista. Näin voitaisiin välttää monet turhat yhteydenotot ja valitukset. Osakkaiden ja asukkaiden olisi maksajina samalla mahdollisuus arvioida, riittääkö nykyinen laatutaso vai ei.
Selkeät sopimukset ovat perusta toimivalle yhteistyölle.
MARIKA SIPILÄ
Kirjoittaja on Porvoon Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot