JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viikon kysymys

Joko ajellaan kesärenkailla?
Vielä kurvaillaan talvirenkailla hetki.
Vaihdettu jo kesäkumeihin.
Vasta pääsiäisenä kesäpyörät auton alle.
Samoilla kumeilla kesät ja talvet.
Ei ole autoa mihin vaihtaisi.

A-

A+

20210604232854

Juttuvinkki

Sano se!

Kerro se kuvin

Onnittele

Menovinkki

Yhdistysilmoitus

Palaute

20210604232733

Entisöinti on kuin matka, jolla on päämäärä – Felix Björklundilla on ainutlaatuinen BMW-kokoelma

Uutiset
13.6.2021 13.05
Autotallin pajanurkkauksessa Felix Björklundilla on lipasto, jonka laatikoista löytyy muun muassa hänen ajoneuvokokoelmansa historiapapereita ja valokuvia. Taustalla sininen EMW vuodelta 1953.

Autotallin pajanurkkauksessa Felix Björklundilla on lipasto, jonka laatikoista löytyy muun muassa hänen ajoneuvokokoelmansa historiapapereita ja valokuvia. Taustalla sininen EMW vuodelta 1953.

Marko Wahlström

SI­POO–POR­VOO–LO­VII­SA, SAR­VI­SA­LO En­ti­sel­lä yri­tys­joh­ta­jal­la sekä ny­kyi­sen klas­sik­ko­au­to­jen ja van­ho­jen ra­ken­nus­ten en­ti­söi­jäl­lä Fe­lix Björk­lun­dil­la on hal­lus­saan to­del­li­nen au­to­mie­hen aar­re­ait­ta.

Hä­nen oma­ko­ti­ta­lon­sa au­to­tal­lis­sa Si­poos­sa on kym­me­nen moot­to­ri­pyö­rää ja kol­me au­toa. Suu­rin osa mie­hen ko­ko­el­mas­ta on Por­voos­sa si­jait­se­vas­sa hal­lis­sa.

Mies ei ha­lua kut­sua it­se­ään ke­räi­li­jäk­si, vaan en­ti­söi­jäk­si.

–?Mi­nul­le tär­kein­tä on se mat­ka, jol­la on pää­mää­rä. Yleen­sä yh­den au­ton kun­nos­ta­mi­nen on pa­rin vuo­den pro­jek­ti.

Kaik­ki au­tot ja moot­to­ri­pyö­rät ovat käyt­tö­kun­nos­sa, re­kis­te­röi­ty ja mu­se­o­kat­sas­tet­tu.

–?Älä kysy, kuin­ka mon­ta au­toa ja moot­to­ri­pyö­rää mi­nul­la on. Vai­mo­ni Mona tie­tää sen par­hai­ten, Björk­lund hy­mäh­tää.

Hän pyr­kii myös aja­maan kai­kil­la ajo­neu­voil­laan sään­nöl­li­ses­ti.

Vuonna 1939 valmistettu BMW:n avoauton moottoritilasta löytyy puuvartinen vasara. – Sen avulla avataan renkaiden siipimutteri, automies Felix Björklund kertoo.

Vuonna 1939 valmistettu BMW:n avoauton moottoritilasta löytyy puuvartinen vasara. – Sen avulla avataan renkaiden siipimutteri, automies Felix Björklund kertoo.

Marko Wahlström

"Olen pyr­ki­nyt sel­vit­tä­mään his­to­ri­an tar­kas­ti"

Björk­lund on pyr­ki­nyt mah­dol­li­sim­man edus­ta­van BMW/EMW-ko­ko­el­man, jos­sa on esil­lä his­to­ri­an merk­ki­paa­lu­ja. Ko­ko­el­mas­sa­ni on au­to­ja 1930-lu­vul­ta ai­na 1990-lu­vul­le.

Björk­lund on löy­tä­nyt ajo­neu­vo­ja ko­ko­el­maan­sa niin Suo­mes­ta, Ruot­sis­ta, Nor­jas­ta kuin Sak­sas­ta.

–?Olen pyr­ki­nyt sel­vit­tä­mään en­ti­söin­ti­koh­tei­den his­to­ri­an niin tar­kas­ti kuin se on tie­dos­sa.

Au­to­tal­lin sei­nän va­lo­ku­vis­sa on nä­ky­vil­lä BMW:n his­to­ri­aa, joka al­koi len­to­ko­ne­moot­to­reis­ta.

Vuo­den 1950 BMW:llä Lap­piin vel­jen kans­sa

Björk­lund sai en­sim­mäi­sen oman moot­to­ri­pyö­rän­sä 16-vuo­ti­aa­na.

–?Sitä en­nen, eh­kä 14–15 vuo­den iäs­sä mi­nul­la oli pa­rin ka­ve­rin kans­sa vuo­den 1933 mal­lin A-Ford, jota en­ti­söim­me.

Björk­lun­din lap­suu­den­ko­dis­sa ei ol­lut au­toa, kos­ka hä­nen isäl­lään ei ol­lut ajo­kort­tia.

–?Kun van­hem­pi vel­je­ni täyt­ti 18 vuot­ta, hän os­ti en­sim­mäi­sen au­ton, joka oli vuon­na 1950 val­mis­tet­tu BMW. Käy­tim­me au­toa pal­jon ja pi­sin sil­lä te­ke­mäm­me mat­ka suun­tau­tui Lap­piin.

Vel­jek­set op­pi­vat myös kun­nos­ta­maan ”Itä-Be­ma­ria”.

–?Se ha­jo­si pal­jon, usein ja kes­ken mat­kaan. Sil­loin opin mitä au­to­jen moot­to­ri si­säl­tää, pu­hu­mat­ta­kaan jar­ruis­ta ja muus­ta tek­nii­kas­ta.

Mies pa­laa muis­tois­sa La­pin-mat­kaan. Au­to kes­ti edes­ta­kai­sen mat­kan, mut­ta pa­luu­mat­kal­la ha­jo­si vä­hän en­nen Rii­hi­mä­keä.

–?Saim­me apua pai­kal­li­sel­ta pa­jal­ta, jos­sa vaih­det­tiin tek­ni­siä osia, Björk­lund muis­te­lee

En­sim­mäi­sen län­si­mai­sen BMW:nsä hän näki Hel­sin­gin kes­kus­tas­sa La­si­pa­lat­sin edus­tal­la.

–?Sil­loin ajat­te­lin, et­tä tuom­moi­nen se pi­tää ol­la, hän muis­te­lee BMW-in­ton­sa al­ku­sy­käys­tä.

En­sim­mäi­sen A-For­din ja lu­kuis­ten Be­ma­rei­den li­säk­si Björk­lund on omis­ta­nut li­säk­si muun mu­as­sa Mor­ris Mi­nin, Ford Tau­nuk­sen, Ramb­le­rin, Vol­von, Ope­lin ja Peu­ge­o­tin. Ny­kyi­nen käyt­tö­au­to on BMW 430 Gran Coupé.

Au­to­his­to­ria pei­laa myös yh­teis­kun­nan his­to­ri­aa

Au­to­jen ja moot­to­ri­pyö­rien his­to­ri­an kaut­ta voi pei­la­ta myös yh­teis­kun­nan his­to­ri­aa.

–?Jo en­nen so­tia au­to­tek­no­lo­gia oli ke­hit­ty­nyt mel­ko pit­käl­le kil­pa-au­toi­lun kaut­ta. 1920- ja 30-lu­vuil­la au­to oli hy­vin va­rak­kai­den ih­mis­ten käy­tös­sä, Björk­lund sa­noo.

Kun esi­mer­kik­si BMW:n au­to­teh­das jäi maa­il­man­so­dan jäl­keen Itä-Sak­san puo­lel­le, teh­taas­sa alet­tiin vuon­na 1953 val­mis­taa EMW-merk­ki­siä au­to­ja.

–?So­tien jäl­keen au­to­val­mis­ta­jat hai­kai­li­vat pa­luus­ta van­haan, mut­ta ne sai­vat huo­ma­ta, et­tä lii­an kal­liit au­tot ei­vät käy­neet kau­pak­si, Björk­lund poh­tii.

Suo­mes­sa myy­tiin 1950-lu­vul­la pal­jon neu­vos­to­val­mis­tei­sia au­to­ja, ku­ten Vol­gaa, Mosk­vits­hia ja Po­pe­daa sekä itä­sak­sa­lai­sia EMW-au­to­ja.

–?Ne lu­et­tiin vaih­to­kaup­pa­kiin­ti­öön, joka Suo­mel­la oli Neu­vos­to­lii­ton kans­sa, Björk­lund sa­noo.

Vuonna 1955 rakennettu EMW (coupé) oli käytännössä kopio vuoden 1939 BMW:stä.

Vuonna 1955 rakennettu EMW (coupé) oli käytännössä kopio vuoden 1939 BMW:stä.

Marko Wahlström

"Tä­män päi­vän au­to ei ole enää tu­le­vai­suut­ta"

En­ti­sen yri­tys­joh­ta­jan mu­kaan hä­nen har­ras­tuk­sen taus­tal­la on niin au­to­jen ikä kuin ku­lu­nut ai­ka.

–?Tä­nään au­to on lä­hes kai­kil­la ja au­to­ja on pal­jon. Tä­män päi­vän au­to ei ole enää tu­le­vai­suut­ta, vaan enem­män­kin on­gel­ma, vuon­na 1943 syn­ty­nyt Björk­lund nau­rah­taa.

Hä­nen ol­les­saan pik­ku­poi­ka au­to oli unel­ma.

–?Muis­tan, kun naa­pu­rin setä os­ti au­ton, joka oli Skoda. Se oli naa­pu­rin ka­ka­roil­le elä­mys, kun hän ot­ti mei­dät jos­kus kyy­tiin.

Tänä päi­vä­nä au­to on ar­kie­lä­män käyt­tö­e­si­ne.

–?Mo­nel­le ih­mi­sil­le au­to ei juu­ri mer­kit­se muu­ta kuin, et­tä sil­lä pää­see liik­ku­maan. Eh­kä tämä on sel­lai­nen häi­py­vä kan­san­hu­vi, Björk­lund tuu­maa.

"Van­hat au­tot ovat ki­vo­ja ka­pis­tuk­sia"

Hän myön­tää, et­tä van­hat au­tot ovat ”tek­ni­ses­ti ki­vo­ja ka­pis­tuk­sia”.

–?Vaik­ka olen kou­lu­tuk­sel­ta­ni eko­no­mi ja kau­pal­li­sis­sa hom­mis­sa työs­ken­nel­lyt ih­mi­nen, niin mi­nus­sa on myös pie­ni in­si­nöö­ri. Tyk­kään tek­nii­kas­ta ja sen kans­sa räp­lää­mi­ses­tä.

Ai­van kaik­kea hän ei ole kui­ten­kaan it­se teh­nyt.

–?Olen mu­ka­na en­ti­söin­tip­ro­jek­teis­sa, suun­nit­te­len ja han­kin osia, mut­ta täs­sä täy­tyy ol­la hyvä rin­ki am­mat­ti­mie­hiä apu­na, hän kiit­te­lee.

Yh­tä asi­aa si­poo­lai­nen har­mit­te­lee.

–?Kesä oli­si pa­ras­ta ai­kaa ajel­la au­toil­la, mut­ta se tah­too men­nä töis­sä, tänä vuon­na jo vii­det­tä ke­sää Lo­vii­san Sar­vi­sa­lon Här­kä­pääs­sä si­jait­se­van Wäf­var­sin van­han maa­ti­lan ke­sä­kah­vi­lan ja pu­bin ha­na­mes­ta­ri­na toi­mi­va mies sa­noo.


FAK­TA
Fe­lix Björk­lund
* Syn­ty­nyt Hel­sin­gis­sä vuon­na 1943. Asuu Si­poos­sa ja viet­tä­nyt jo vuo­si­kym­me­niä ke­si­ään Lo­vii­san Sar­vi­sa­los­sa.
* Kou­lu­tuk­sel­taan dip­lo­mie­ko­no­mi Svens­ka Han­del­högs­ko­la­nis­ta (Han­ken) vuon­na 1965.
* Työs­ken­te­li 26 vuot­ta IBM:n joh­to­teh­tä­vis­sä Suo­mes­sa ja Eu­roo­pas­sa sekä toi­mi Fa­ze­rin toi­mi­tus­joh­ta­ja­na vuo­si­na 1992–1998. Toi­mi­nut usei­den yh­ti­öi­den hal­li­tus­teh­tä­vis­sä. Toi­mii täl­lä het­kel­lä maa­läm­pöy­ri­tys Tom Al­len Se­ne­ra Oy:n hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja­na.
* Per­hee­seen kuu­lu­vat vai­mo ja kol­me ai­kuis­ta las­ta sekä lap­sen­lap­set.
* Har­ras­taa van­ho­ja au­to­ja, moot­to­ri­pyö­riä ja ra­ken­nuk­sia sekä luon­toa ja siel­lä liik­ku­mis­ta. Ra­kas­taa Lap­pia ja saa­ris­toa.

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen 0 kolmannen osapuolen toimittajat keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa tai sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella.

Tiedot toiminnastasi tässä palvelussa, kuten vuorovaikutuksestasi mainosten tai sisällön kanssa, voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi ja uusien tuotteiden ja palveluiden rakentamiseksi käyttäjien vuorovaikutuksen, yleisön tyypin jne. perusteella. Tämä erityinen tarkoitus ei sisällä käyttäjäprofiilien ja tunnisteiden kehittämistä tai parantamista.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja