Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
PORVOO Porvoolaiskirjailija Heta Salmen dekkaritrilogia sai jatkoa syyskuun lopussa, kun Porvooseen sijoittuva Pimeän morsian julkaistiin.
Lokakuun puoliväli Porvoon Kaupunginpuistossa. Ruskan värittämät lehdet leijailevat hellän, mutta viileän syystuulen saattelemana maahan melkein hehkuen puiden latvojen läpi kurottavien auringonsäteiden valosta. Puuston keskellä nurmialueella huomaan korutaiteilija-kirjailija Heta Salmen. Hän keskustelee koiraa ulkoiluttavan tuttavansa, luonteeltaan hieman muodollisemman kommunikaation perusteella kenties harrastustoiminnan ohjaajan kanssa. Kun katseemme kohtaavat, hän hyvästelee ohjaajan ja kävelee määrätietoisesti minua kohti. Olemme tavanneet aiemminkin, mutta nyt tilanteen luonne on toinen. Hänellä on kerrottavaa uusimmasta dekkaristaan, Pimeän morsiamesta.
Selviää, että Salmi muutti Porvooseen vuonna 1992. Saman tien hän tiesi, että tänne hän jäisi loppuelämäkseen.
– Missä ikinä kulkee, aina löytää paikkoja, jotka henkivät historiaa, hän hehkuttaa.
Porvoon paikat ovat siitä lähtien toimineet luovan työn polttoaineena. Aikaisemmin nuorten seikkailuromaaneja julkaissut kirjailija loikkasi aikuisten dekkarikirjallisuuden kirjoittajaksi heti, kun oli paketoinut Välkyt veet -nuortenkirjatrilogian (Myllykoski Oy) 2010-luvun alussa. Ajatus viime vuonna julkaistusta dekkaritrilogian ensimmäisestä osasta, Sinisestä Kaunottaresta (Momentum Kirjat, 2023) oli muhinut melkein valmiina ideana jo vuosikymmenen ajan.
– Ajattelin, että sen täytyy ehdottomasti liittyä koruihin jotenkin, hän kertoo.
Aivan. Kirjoittaminen asioista, jotka ovat itseä lähellä on kaikista mielenkiintoisinta. Suomen vanhimmassa kultasepän verstaassa Aurumissa Porvoon vanhassakaupungissa työskentelevä korutaiteilija lähti siis johtamaan tarinaansa kultasepällä, jonka uniikit korut päätyivät rikollisten maailmaan.
Salmen henkilöhahmoja on kuvailtu elävän tuntuisiksi.
Ensimmäisissä versioissa tarinasta jäi kuitenkin puuttumaan jotain, eikä selkeää päähenkilöä alkanut muodostua. Sitten kirkkaan taivaan salaman tapaan kokonaisena hahmona syliin putosi kompleksinen komisario Janne Kelo. Kelon synnyttyä kynä tuntui liikkuvan paperilla kuin itsestään.
– Tiesin hänestä kaiken saman tien. Tiesin, mistä hän on tulossa ja minne hän on menossa. Se oli ihan hullu juttu, Salmi kertoo.
– Minusta tuntui, kuin olisin katsonut videoita hänestä ja kirjoittanut, mitä niissä tapahtuu, hän jatkaa.
Komisario Kelo on teini-ikäisen lapsensa yksinhuoltaja, ja rikosten selvittämisen lisäksi hän joutuu useasti selvittelemään suhdetta tyttäreensä. Dekkarijuonen lisäksi Salmen teoksissa kulkevatkin monimutkaiset ihmissuhteiden mysteerit, joita selvittelevät niin rikolliset, kultasepät kuin poliisivoimatkin.
Pimeän morsian jatkaa komisario Janne Kelon tähdittämää dekkarisarjaa.
Iina-Kaisa Viheriävaara
Salmen ensimmäisen aikuisille suunnatun teoksen, Sinisen Kaunottaren vastaanotto oli monipuolista. Kritiikkiä se sai sen rauhallisesta ja taustoittavasta kerronnasta muun muassa Helsingin Sanomien toimittaja Pertti Avolalta, joka kuvaili dekkarijuonelle vähemmän olennaisten tarinanosien mukana kuljettamista esikoiskirjailijan sudenkuopaksi. Hesarissa julkaistu kirja-arvio lamaannutti kirjailijan hetkeksi, mutta antoi lopulta uusia vinkkeleitä, joista omaa tuotostaan tarkastella.
– Olen samaa mieltä siitä, että ensimmäiseen teokseen kaadetaan se kaikki. Toivon, että tämä uusi on tietyllä tapaa suoraviivaisempi, hän selittää.
Taustoittavaa kirjoitustyyliään hän ei kuitenkaan aio karistaa matkasta. Miksi ihmisten kokonaiseksi rakentamisen ja dekkarijuonen punaisen langan pysymisen pitäisi sulkea toisiaan pois? Tarkka kuvailu on saanut myös positiivista palautetta, sillä hyvä taustoitus on tehnyt kirjailijan luomista hahmoista elävän tuntuisia.
– Ajattelin myös, että en voi muuttaa kirjoitustyyliäni vain siksi, että joku ei siitä tykkää. Teen omaa juttua, ja sitten joskus löytyy joku, joka siitä tykkää. Sama oli, kun aloitin korujen tekemisen, hän toteaa.
– En itsekään aluksi tiennyt, kuka murhaaja on, Heta Salmi kertoo uuden dekkarinsa kirjoitusprosessista.
Iina-Kaisa Viheriävaara
Syyskuussa julkaistu Sinisen Kaunottaren aloittaman dekkaritrilogian jatko-osan, Pimeän morsiamen (Momentum Kirjat, 2024) kirjoitusprosessi oli Salmen mukaan poikkeuksellinen. Hamarin rannasta löytyy nuoren naisen ruumis, ja ensimmäisestä osasta tutun rikollispomo Karlssonin kätyrit alkavat nostamaan päätään. Se, mitä lopussa tapahtuu, oli aluksi Salmellekin mysteeri.
– En itsekään aluksi tiennyt, kuka murhaaja on. Ajattelin, että antaa mennä, kyllä nämä varmaan ihan itse ratkaisevat sen, hän nauraa.
Murhamysteerin lisäksi teoksessa käsitellään mustasukkaisuutta ja parin etsimiseen liittyvää epätoivoa. Kelon menneisyys ei myöskään tunnu jättävän rauhaan uusien pulmien äärellä.
Heta Salmi hyvästelee minut ja lähtee pyöräilemään syksyisen Kaupunginpuiston halki. Minä jatkan eri suuntaan, käsissäni Pimeän morsiamen painos. Päästyäni toimistolle avaan sen kannet ja syvennyn hetkeksi lukemaan. Heti prologin jälkeen Janne Kelo kuljeskelee Näsinmäen hautausmaalla, joka on kirjailijan sanoin toiminut yllättävänäkin inspiraationlähteenä teokselle.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot