Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
PORVOO–HELSINKI Museojuna Lättähattu matkaa joka kesä useamman kerran Helsingistä päiväksi Porvooseen. Vuonna 1874 rakennettua Porvoon rataa on kulkenut museojuna jo 30 vuotta. Tänä vuonna Lättähattu on kulkenut jo kolme kertaa ja kaksi on vielä jäljellä, lauantaina 7. ja 21.8.
–?On tämä helteistä hommaa näin kesällä, lämmin tulee, Porvoon Museorautatie ry:n (PMR) puheenjohtaja Hannu Jussila kertoo.
Noin kymmenen vuotta puheenjohtajana toiminut Jussila kertoo kuitenkin nauttivansa Lättähatussa työskentelystä, koska se selvästi tuottaa asiakkaille iloa.
–?Matkustajatkin tykkää, vaikka onkin vähän kuuma. Onhan tämä vähän erilaista, kuin normaalisti junassa matkustaminen, Jussila kertoo.
Kuljettaja Gunnar Anttalainen pääsee itsekin joksikin aikaa nauttimaan Porvoosta.
Alexandra Ahtiainen
"Koitetaan ylläpitää rautatien historiaa"
Dieselillä kulkeva juna saavuttaa Helsingin päässä 80 kilometriä tunnissa ja Porvoon radalla nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa. Vaunut ovat noin vuoden 1960 paikkeilta, hieman vaunusta riippuen.
Rautatien ikä näkyy esimerkiksi mekaniikassa. Juna pysähtyy Sköldvikin ja Porvoon ratojen haarautumassa, jolloin Jussila lähtee käsin kääntämään vaihteen, sillä automatiikkaa ei ole.
–?Koitetaan ylläpitää rautatien historiaa. Tässä saa tehdä vähän kaikkea, kun on vanhaa tekniikkaa, rautatiekulttuuria ja vanhaa tunnelmaa, selittää Jussila.
Reilusti peltoja matkallaan läpäisevä Lättähattu ylittää myös Mustijoen.
Alexandra Ahtiainen
Elämyksellinen matka Porvoon ratapihalle kulkee Vantaan Tikkurilan, Keravan, Sipoon Nikkilän ja Porvoon Hinthaaran, Haksin ja Kiialan kautta. Erityisesti Nikkilän jälkeisillä asemilla, jotka ovat osa Olli–Porvoo-rataa, on paljon tasoristeyksiä eli rautatien risteyskohtia ajo- tai kevyen liikenteen väylien kanssa. Niissä on syytä olla varovainen, sillä monet autoilijat eivät huomioi rataa, koska siinä on liikennettä niin harvoin.
Museojunasta on kuitenkin tietoa muillakin kuin kyydissä olevilla asiakkailla. Monilla asemilla ja asemien läheisyydessä on istumapaikkoja, joilta ihmiset vilkuttavat junalle ja sen kyytiläisille.
Maisemat matkan aikana ovat pitkälti peltopainotteisia. Avaran maiseman lisäksi matkustajat näkevät myös metsiä, puita, Mustijoen, vanhoja kartanoita ja tällä hetkellä myös kantatien 55 remontin. On vaikuttava näky kenelle tahansa, kun suuri lintuparvi lähtee pellolta junan ääniä pakoon nousemalla lentoon.
Kiialasta tai Haksista kyytiin haluavien asiakkaiden tulee ilmoittaa asiasta etukäteen, sillä muuten juna ei kyseisillä asemilla pysähdy. Sama pätee paluumatkaan.
Alexandra Ahtiainen
Ystävälliset työntekijät myyvät lippuja matkan alussa kaikille kyytiin nousseille asiakkaille.
Alexandra Ahtiainen
Museojunasta on kulttuurielämys
Ensimmäistä kertaa tälle kesää museojunaa kuljetti 3.7. Gunnar Anttalainen. VR:ltä eläkkeelle jäänyt Anttalainen kertoo museojunien kuljetuksia olevan riittämiin.
–?Olen auttanut koko VR ikäni ajan, siitä asti, kun museokalustoa rupesi tulemaan, Anttalainen muistelee.
Hän aloitti työnsä VR:llä vuonna 1974 ja jäi eläkkeelle kahdeksan vuotta sitten.
–?Parasta on se, että ajaessa maisema vaihtuu, Anttalainen kertoo.
Museojuna on kokemus kaikille, mutta erityisesti lapsille. Kiehtovaa nähtävää on koko matkan ajan, erityisesti tasoristeykset ja vanhat junat kiinnostavat 3-vuotiasta Eetua.
Alexandra Ahtiainen
Kyydissä oli myös Timo, joka matkasi 3-vuotiaan poikansa Eetun kanssa päiväksi Porvooseen Lättähatulla.
–?Kuulemma pitäisi Porvoossa mennä ranskalaisia ja jäätelöä syömään, Timo kertoo Eetun sanoneen.
Lapsiperheille mukavan kokemuksen tarjoava Lättähattu on myös Eetun mielestä kiehtova. Erityisesti tasoristeykset ovat mielenkiintoisia ja matkan varrella asemilla olleet vanhat junat herättivät innostusta.
Ensimmäistä kertaa museojunalla matkanneet Timo ja Eetu aikovat tulla jatkossa uudestaankin. Yleisesti lapsista vaikuttaa olevan mielenkiintoista myös se, kuinka juna soittaa torveaan aina liikkeelle lähtiessä ja aina tasoristeystä lähestyttäessä. Ääntä ei voi olla kuulematta.
FAKTA
Lättähattu Helsinki-Porvoo-Helsinki
• Lauantaina 7.8. ja 21.8.
• Reitti: Helsinki–Tikkurila–Kerava–(Järvenpää, vain 7.8.)–Nikkilä–Hinthaara–Haksi–Kiiala–Porvoo.
• Haksissa ja Kiialassa juna pysähtyy tarvittaessa.
• Ei paikkavarauksia.
• Liput ostetaan junassa.
• Aikataulut löytyvät rautatien verkkosivuilta
Olli-Porvoo -radasta erkanee toinen rata, joka johtaa Sköldvikiin.
Alexandra Ahtiainen
Vaikka juna onkin jo iäkäs, on se silti siisti niin sisältä, kuin ulkoakin. Asiakkaita riittää sopivasti, vaikka ulkomailta ei tänäkään kesänä ole turisteja isoissa määrin.
Alexandra Ahtiainen
Vanha rata tarkoittaa myös vanhoja junia.
Alexandra Ahtiainen
Vanha rata teettää automatiikan puuttuessa manuaalista työtä.
Alexandra Ahtiainen
Porvoon rata on todella vähäisellä käytöllä ja se näkyy myös kasvustosta.
Alexandra Ahtiainen
Matkanvarrella on paljon upeita vanhoja rakennuksia ja runsaasti peltoja.
Alexandra Ahtiainen
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot