Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Oppilaat Veeti Lindblom, Micaiah Russell, Edith Pelo ja Veera Remes ovat lisänneet liikuntaa aktiivisuusrannekkeiden myötä. Rehtori Elina Myrttinen (2. oik) sanoo Ilolan koululaisten liikkuvan paljon.
Mia Smolander
PORVOO Ilolan koululaiset ovat liikkuneet erityisellä innolla viime viikkojen aikana. Koulussa on käytössä Polarin aktiivisuusrannekkeet.
–?Syy miksi tähän lähdettiin on se, että olemme mukana Liikkuva koulu -projektissa nyt neljättä vuotta, Ilolan koulun rehtori Elina Myrttinen kertoo.
–?Olemme saaneet hankkeen kautta vähän tukea hankintoihin, joilla aktivoidaan koulupäivän aikaista liikuntaa. Mietimme nyt yhdessä toisen pienen, Epoon koulun kanssa, mitä voisimme tehdä hankevaroilla. Olemme aiemmin hankkineet välituntivälineitä ja halusimme jotain muuta tällä kertaa.
Pienten koulujen yhteistyöllä aktiivisuusrannekkeita saatiin hankittua riittävä määrä.
–?Liikkuva koulu -rahoituksen lisäksi saimme vanhempainyhdistykseltä tukea aktiivisuusrannekkeisiin. Ne ovat nyt ensin täällä meillä 5.-6 -luokkalaisilla, sitten 3.-4. -luokkalaisilla ja sitten ne lähtevät Epooseen.
Rannekkeet kahden koulun yhteiskäytössä
Ilolan koulun 5.-6. -luokkalaiset ovat käyttäneet rannekkeita koulussa ja vapaa-ajalla kahden viikon ajan. Koska kokeilujaksoa seurasi talviloma, oppilaat saivat halutessaan pitää rannekkeita vielä kolmannenkin viikon ajan.
–?Epoon jälkeen alkaa taas uusi kierros seuraavana vuonna. Toivottavasti nämä ovat kestäviä ja näistä on hyötyä useamman vuoden ajan, Myrttinen sanoo.
Rannekkeiden käyttöönottoa varten luotiin käyttäjätili huoltajien suostumuksella.
–?Rannekkeet voi synkronoida tietokoneen tai puhelimen kautta ja tiedot siirtyvät sovellukseen, mutta askelmäärät ja aktiivisuuden näkee myös suoraan rannekkeesta.
Rannekkeiden tarkoitus on innostaa koululaisia liikkumaan lisää.
–?Tästä ei ole tarkoitus tehdä mitään kilpailua, vaan jokainen pystyy seuraamaan omaa liikkumistaan. Keräsimme 5.-6. luokan tuloksia yhteen, mutta oppilaat pystyivät antamaan ne myös nimettöminä.
–?Tuloksista näki kuinka paljon on liikkunut päivän aikana ja kuinka paljon ollut paikallaan. Välillä voi tuntua, että on ollut aktiivinen, mutta rannekkeesta näkee kuinka paljon on oikeasti liikkunut.
Aktiivisuusrannekkeet ovat olleet suosittuja koulussa.
Mia Smolander
Tavoitteena oli miljoona askelta
Ilolan koulu asetti tavoitteekseen saada yhteensä miljoona askelta ennen hiihtolomaa. Oppilaat olivat niin innokkaita, että askeltavoite täyttyi jo hyvissä ajoin ennen aikarajaa.
–?Monilla päivittäiset askelmäärät olivat 20?000 kieppeillä, Myrttinen kertoo.
Ilolan koululaiset liikkuivat melko paljon ennen rannekkeitakin, mutta niiden avulla liikkuminen lisääntyi vielä entisestään.
–?Lapset ovat todella aktiivisia välitunneilla. En ole ollut huolissani heidän liikkumisestaan ja moni varmasti liikkuu vapaa-ajallaankin. Kun kysyin heiltä miten he kokivat tämän kokeilujakson, niin moni oli seurannut mielenkiinnolla omaa liikkumistaan ja lisännyt sitä rannekkeiden myötä.
Rannekkeet lisäsivät myös opettajien liikkumista.
–?Itselläni on ollut aikaisemmin sellainen joka mittaa vain askelmäärä. Tämä laskee aktiivisuutta eri tavalla, koska se mittaa sykettäkin. Täytynee kaivaa vanha mittari taas käyttöön, rehtori pohtii.
Liikuntatunnit ulkona ympäri vuoden
Myrttinen kertoo Ilolan koululaisten viettävän paljon aikaa ulkona liikuntatunneilla, koska sisäliikuntatiloja ei ole.
–?Pidämme liikuntatunnit vuoden ympäri ulkona ja välituntiliikunta on aktiivista. Lapset pelaavat paljon jalkapalloa, koripalloa ja erilaisia leikkejä. Tänä talvena ovat lumilinnat olleet kova juttu.
–?Aika paljon saa sataa vettä, että emme pidä liikuntatuntia. Jos on sellainen keli, että ei voi olla ulkona, vaihdamme liikuntatunnin paikkaa jonkin muun tunnin kanssa.
Peppu ei pysy penkissä aina oppitunneillakaan.
–?Meillä on välillä pieniä jumppatuokioita joidenkin tuntien välissä. Esimerkiksi matematiikassa tehtävät voivat olla ripoteltuina pitkin koulua ja oppilaat liikkuvat tehtävien perässä. Pienet, 1.-2. -luokkalaiset ovat pitäneet tuolittomia viikkoja.
Oman liikkumisen seuraaminen kiinnostavaa
Koululaiset ottivat aktiivisuusrannekkeet hyvin vastaan. Viidesluokkalainen Veeti Lindblom on yksi innokkaista aktiivisuusrannekkeen käyttäjistä.
–?Yksi päivä sain 25?000 askelta täyteen, kun tein koulun jälkeen lumitöitä kotona.
Viidesluokkalainen Micaiah Russell on sitä mieltä, että ranneketta oli vähän hankala pitää öisin kädessä, mutta hän piti sitä siltä.
–?Nukuin sen mukaan 7-9 tuntia. Oli kiinnostavaa liikkua ja nähdä kuinka paljon saa askeleita. Ranneke lisäsi liikkumista.
Viidesluokkalainen Veera Remes kertoo seuranneensa tarkkaan askelmäärää.
–?10?000-20?000 askelta tuli joka päivä.
Kuudesluokkalainen Edith Pelo sanoo, että aikoo liikkua jatkossa enemmän ilman rannekettakin.
–?Kokeilun aikana oli uintia ja ulkona liikkumista.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot