Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kuvituskuva.
Mika Laine
Muutama viikko sitten saimme kuulla Porvoolle ikäviä uutisia. Kilpilahteen ei tulekaan isoa vihreän vedyn tuotantolaitosta - Neste vetäytyi investoinnista. Satojen miljoonien eurojen investointi menetettiin ja siinä samalla merkittävä määrä rakentamisen aikaista työtä sekä uusi työpaikkoja.
Miksi Neste sitten vetäytyi vetyhankkeesta, vaikka itse käyttää valtaosan kaikesta Suomessa käytettävästä vedystä?
Yksinkertainen vastaus lienee se, että hankkeesta ei saatu kannattavaa. On kannattavampaa ostaa vety muualta, ja mahdollisesti käyttää merkittävästi muuta kuin vihreää vetyä. Jos iso toimija kuten Neste ei saa tehtyä vihreän vedyn tuottamisesta kannattavaa bisnestä, herää kysymys, että mikä toimija Suomessa saa?
Pelkona on, että tämä on vain alkusoittoa Suomen vihreän vetytalouden mahalaskulle. Vihreää vetyä on hehkutettu yhtenä keskeisenä uutena kasvualana Suomessa. Olisi sääli, jos jäätäisiin lähtökuoppaan. Varsinkin tilanteessa, jossa Suomi kipeästi kaipaa kasvua ja investointeja.
Valitettavasti Purran-Orpon oikeistohallitus ei ole syytön tähän vihreän vetytalouden alamäkeen. Persujen bensapopulismista on tullut vetytalouden jarru ja koko hallituksesta persujen politiikan vanki. Kysymys kuuluu, että maksaako Suomi tästä kovan hinnan?
Hallitus on niin fiksautunut pitämään bensan pumppuhinnan muutamia senttejä alempana, että siinä sivussa saa vetytalouskin kärsiä. Eduskunnassa juuri nyt käsittelyssä olevaan jakeluvelvoitelainsäädäntöön on esitetty niin tiukka raja välivedyn tuotannolle, että vihreän vedyn tuotantolaitoksista on vaikeaa, ellei mahdotonta saada kannattavaa.
Neste totesi tämän itsekin tiedottaessaan Kilpilahden vetyinvestoinnin kuoppaamisesta: ”Tämän hankkeen arviointiin ovat vaikuttaneet Suomen kansallisen jakeluvelvoitteen mukaiset tiukat rajoitukset uusiutuvan vedyn käytölle jalostamon prosesseissa. Ne estävät suunnitellun kokoisen elektrolyysilaitoksen täysimääräisen taloudellisen hyödyntämisen.”
Taas on hallitukselta unohtunut se totuus, että bensan pumppuhinnan määrittelee pääosin raakaöljyn hinta markkinoilla. Hallituksen tempuilla on vain vähän vaikutusta pumppuhintaan, mutta kalliiksi ne voivat tulla niin julkiselle taloudelle, kasvulle kuin suunnitelluille vihreille vetyinvestoinneille.
Kasvun jarruttamisen sijaan Kokoomuksen, perussuomalaisten, RKP:n ja kristillisdemokraattien muodostaman hallituksen pitäisi kaikin keinoin tukea kasvua ja uusia investointeja Suomeen. Varsinkin, kun hallituksen hehkuttama 500 kasvutoimen lista näyttää olevan pääosin vain tyhjää täynnä.
MIKKO VALTONEN
SAMI RYYNÄNEN
HUOLESTUNEET KANSALAISET
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot