Viikon kysymys
A-
A+
Carina Astikainen toivoo, että Digipolusta on tulevaisuudessakin hyötyä koulujen opetuksessa.
Reija Kokkola
LOVIISA Cygnaeus-palkinnolla palkitun kolmevuotisen Loviisan Digipolku-hanke kuljettaa oppilaita esikoulusta peruskoulun loppuun, kehittäen niin teknisiä valmiuksia kuin vastuullista digiympäristössä toimimista.
Vuoden 2024 Cygnaeus-palkinto myönnettiin Helsingin Messukeskuksessa Educa-messuilla 25.1.2025. Opetushallituksen ja Kuntaliiton vuosittain myöntämän palkinnon teemana oli lasten ja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin edistäminen.
Kyseessä on tosiaankin kuvainnollinen polku, jota pitkin esikouluikäiset alkavat tallustella kohti ysiluokkaa. Elämme digitaalisessa maailmassa, joten digiympäristön ymmärtäminen sekä käyttäminen turvallisesti koskettaa meitä kaikkia, eikä vähiten lapsia ja nuoria. Ja jotta he voisivat elää tätä päivää ja tulevaisuutta osaavasti ja turvallisesti digimaailman ympäröiminä, on loviisalainen koulumaailma kehittänyt kattavan digisysteemin.
Digipolku on mittava tukityökalu perusopetuksen opettajille. Sen avulla he voivat kätevästi linkittää digitaalisuuden opetukseensa. Opettajat lienevät jo jokseenkin kuormittuneita. Miten hanke otettiin vastaan Loviisassa?
– Digipolku ei ole mitään ylimääräistä, joka opettajien ja oppilaiden pitäisi nyt sisäistää. Se on luonteva osa opetussuunnitelmaa. Digipolku tukee opettajia opetuksen suunnittelussa. Olen ilokseni huomannut, että alun hämmennyksen jälkeen opettajat ovat innostuneet Digipolusta. Sitä osataan käyttää aktiivisesti ja luovasti, Loviisan koulujen esi- ja perusopetuksen yksiköiden digitutor ja pedagoginen kehittäjä Carina Astikainen hymyilee.
Kyseessä on todella mittava hankekokonaisuus, joka pohjaa koulujen opetussuunnitelmiin ja hallitusohjelman Uudet lukutaidot -kehitysohjelmaan.
– Tavoitteemme on, että Digipolkua on niin helppo käyttää, että se jää pysyvästi koulujemme toimintamalliksi. Vuoden alusta Digipolku otettiinkin osaksi esi- ja perusopetusta, Astikainen kertoo.
Carina Astikainen toivoo, että Digipolusta on tulevaisuudessakin hyötyä koulujen opetuksessa.
Reija Kokkola
Mutta miten siellä polulla sitten kuljetaan? Astikainen näyttää kuudesta eri osa-alueesta koostuvaa polkua, joka alkaa esikoulussa. Silloin lapsille kerrotaan, mikä on tietokone. Ykkös- ja kakkosluokkalainen osaa jo käynnistääkin koneen.
Siitä polkua mutkitellaan näppäimistötaidoilla kymmensormijärjestelmään. Viitos- ja kuutosluokkalaiset hallitsevat hyvin jo tavallisimmat näppäinkomennot ja peruskoulun päättyessä oppilaat hallitevat sujuvasti tietokoneen käytön. Esimerkki on yksinkertaistettu ja käsittää vain yhden ”sivupolun” laajasta kokonaisuudesta, eli perustaitojen ja teknisen osaamisen.
Digipolun ytimeen kuuluu paitsi käytännön digitaitojen kehittäminen, myös muun muassa medialuku- ja ohjelmistotaidot. Tärkeitä osa-alueita ovat myös vastuu ja turvallisuus sekä tuotanto, esittäminen ja luovat prosessit. Näitä käsitellään polulla kunkin ikäryhmän mukaisesti.
– Jokainen opettaja voi katsoa Digipolusta, miten juuri hän voi kehittää oppilaittensa digitaitoja omassa opetuksessaan. Mielestäni tämä on saatu hyvin käyntiin kouluissamme. Koska jo pienet lapset elävät digimaailmassa, heidän on hyvä tutustua siihen varhain turvallisesti. Siksi kehittäminen jatkuu parhaillaan varhaiskasvatuksessa, Astikainen kertoo.
Digipolku-hanke esitettynä digitaalisesti. Siihen voi tutustua osoitteessa peda.net/loviisa/hankkeet/hankkeet.fi/digipolku
Mika Laine
Vanhemmat ovat jo pitkään äimistelleet lasten ja nuorten digitaitoja. Hehän osaavat jo kaiken! Pikkulapsikin osaa jo pelata älylaitteella kivoja pelejä. Nuoret eivät enää kirjoita kynällä paperille. Astikainen toteaa, että tässä kehityksessä on hyvä olla mukana siten, että kehitys on turvallista. Digipolulla edetessään nuoren oma vastuu digilaitteiden käytössä lisääntyy iän myötä. Laitteiden käyttöä voidaan myös hyödyntää yhteisöllisyyden lisäämiseksi.
– Samalla voidaan opettaa omien rajojen säilyttämistä netti- ja somemaailmassa. Miten navigoida turvallisesti ja hakea tietoa samalla suojautuen mahdollisilta haitoilta? Digimaailma kehittää omalla tavallaan myös vuorovaikutustaitoja, Astikainen toteaa.
Yksi Digipolku-hankkeen peruspilareista on ollut tasa-arvoisuuden toteutuminen digiympäristössä. Loviisalaiskouluissa tähdätään siihen, että jokaisella lapsella ja nuorella on yhtäläiset mahdollisuudet elää digiyhteiskunnassa riippumatta siitä, mitä vaikkapa koti tarjoaa heille.
– Todellisuudessa lasten ja nuorten digiosaamisessa on hyvin paljon tasoeroja. Meillä on onneksi mahdollisuus tarjota kaikille tietokoneen käyttö opetuksessa. Jokaisella oppilaalla tulee olla yhtäläinen mahdollisuus pärjätä digimaailmassa. Se on heille tärkeää tulevaisuudessakin esimerkiksi syrjäytymistä ehkäisemässä, Astikainen painottaa.
Hankkeen toteuttaminen on ollut valtava ponnistus, joten Cygnaeus-palkinto tuntui mukavalta.
– Palkitsevinta on kuitenkin ollut huomata, että opettajat ovat innostuneet tästä työkalusta, ja se on ollut hyödyksi, Astikainen hymyilee.
REIJA KOKKOLA
toimitus@itavayla.fi
» Opetushallituksen ja Kuntaliiton vuosittain myöntämä Cygnaeus-palkinnon teemana oli vuonna 2024 lasten ja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin kehittäminen. Palkinnolla etsittiin inspiroivia ideoita ja ratkaisuja. Digipolku-hankkeen tavoite on varmistaa älylaitteiden turvallinen käyttö kaupungin kaikille lapsille ja nuorille.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot