Viikon kysymys
A-
A+
Kolmannen sukupolven Dacia Duster on saanut ison ulkonäkömuutoksen ja lisää kulmikkuutta.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Dacia esitteli juuri hiljattain kolmannen polven Dusterin ja sellainen nelivetohan piti ottaa tietysti koeajoon.
Alunperin Dacia Duster oli edullinen ja pieni, mutta kyvykäs citymaasturi. Vuosien varrella se on kasvanut jonkin verran, varusteita ja hienouksia on tullut lisää ja siinä samalla hintakin on noussut reilusti. Edelleenkin sillä on vain vähän todellisia kilpailijoita ja niidenkin hinta on noussut samasta syystä kuin Dusterin.
Maasturifiilis iskee välittömästi kun istahtaa Dusterin kuljettajan paikalle. Vihreä väri ja melko matalat ikkunat tuovat allekirjoittaneelle mieleen jopa armeijan ajoneuvot, niilläkin on tullut ajettua nimittäin aika paljon. Tällainen auto kuuluisi haastaa maastossa oikein kunnolla, mutta lyhyen koeajon aikana ei valitettavasti ehditty tällä kertaa maastoon.
Edellisen sukupolven Dusterilla pääsin käymään ATV-puistossa ja etenemiskyky oli silloin yllättävän hyvä nastarenkailla, tuskin tämäkään siis huono on totisissa olosuhteissa. Ja nyt täytyy muistaa että nyt puhutaan citymaasturista, sillä alennusvaihteistoa Dusterissa ei ole, mutta ykkönen on välitetty onneksi lyhyeksi.
Runsas maavara ja peräti viisi eri ajo-ohjelmaa auttavat heikoissakin olosuhteissa.
Ohjaamon yleisilme on yksinkertainen ja etuistuimilla on hyvin tilaa. Mittaristona on 7-tuumainen diginäyttö.
Petri Matikainen
Maantiellä Duster tuntuu enemmän pieneltä kuin suurelta autolta. Tämä johtuu pitkälti piskuisesta moottorista ja ohuesta väännöstä, mutta kyllä Dusterilla pärjää kun käyttää reippaasti kierroksia ja kepittää kuusiportaista manuaalivaihteistoa ahkerasti.
Kevythybridi lataa itse itseään ajon aikana ja sen tarkoitus olisi antaa lisäpuhtia ja pienentää kulutusta sähkön avulla. Dusterin kohdalla tässä ei ole täysin onnistuttu sillä ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa kesti rapiat seitsemän sekuntia ajotietokoneen näyttäessä noin seitsemän litran keskikulutusta.
Tilaa Dusterissa on riittävästi pienen perheen tarpeisiin niin sisällä kuin tavaratilassakin. Auton pituus ei ole kasvanut edellisestä korimallista, mutta kompaktista koosta on usein hyötyä maastossa.
Varusteita on tullut lisää edeltäjiin verrattuna ja se näkyy tietysti myös hinnassa, mutta periaatteessa turhia varusteita ei ole onneksi vieläkään. Juuri tämä perusauton olemus ja hyvät maasto-ominaisuudet ovat Dusterin valttia tänäkin päivänä. Hintaansa nähden tämä auto tarjoaa runsaasti vastinetta sijoitetulle pääomalle.
PETRI MATIKAINEN
Runsas maavara ja peräti viisi eri ajo-ohjelmaa auttavat heikoissakin olosuhteissa.
Petri Matikainen
Dacia Duster TCe 130 4x4 Extreme
» Hinta vakiovarustein: 30 399 €
» Päästöt: 136 g/km
» WLTP-kulutus: 6,1 l/100 km
» Teho: 130 hv (1.2 litrainen turbo)
» Vääntö: 230 nm
» Omamassa: 1511 kg
» Vetokyky: 1500 kg
» Auton pituus: 4343 mm
» Tavaratila: 450 l/1635 l
» Maavara: 217 mm
» Takuu: 3 vuotta/100 000 km
PLUSSAT
» Järkevä auto kokonaisuudessaan
» Sisustus pestävissä
MIINUKSET
» Nuhainen suorituskyky
» Vääntävää dieseliä ei ole nykyään tarjolla lainkaan
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot