Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Uusi ja vanha kippari – Albert Lass (vas.) ja Ari Kautto – juhlaliputuksen alla. – Liputuksella on kaksi syytä: ensinnäkin kauppa ja toiseksi se, että olen 45 vuodessa jättänyt jälkeni porvoolaiseen matkailuun, Kautto perusteli.
Marko Wahlström
PORVOO, KESKUSTA Porvoon matkustajasatamassa vietettiin perjantaina iltapäivällä haikeita, mutta helpottuneita jäähyväisiä kaupungin vesikuvaan 35 vuotta kuuluneelle matkustaja-alus Sandra D:lle.
–?Tietyllä tavalla haikea olo, sillä olen aluksen pitkäaikaisin omistaja, ex-kippari, nykyinen saaristomatkailun asiantuntija Ari Kautto tunnelmoi aluksella.
Jatkossa suomalaisalus tulee purjehtimaan Viron lipun alla, sillä sen uusi omistaja on kolme vuotta vanha tarttolainen risteily-yritys Joelaevad OÜ, joka on toimitusjohtaja Albert Lassin luotsaama perheyhtiö.
Sandra D -aluksen uusi omistaja on virolainen Joelaevad OÜ, jonka toimitusjohtaja Albert Lass luotsaa perheyhtiötä.
Marko Wahlström
–?Vaimoni sanoi rakastavansa tätä alusta – ja niinpä teimme kaupat, Lass kertoi.
Virolaisyhtiö alkaa järjestää aluksella jokiristeilyjä muun muassa Peipsi-järvelle.
–?Alus tullaan ehkä nimeämään uudelleen tyttäreni Arabellan mukaan, Lass jatkoi.
Iltapäivän erokahvien ja jäähyväissuukkojen jälkeen Sandra D teki vielä viimeisen risteilyn lähimpiensä kanssa Porvoon saaristossa perjantai-iltana. Huomenna lauantaina aluksen keula kääntyy kohti Suomenlahden eteläosassa sijaitsevaa uutta kotisatamaa.
–¿Terviseks – kiproiskis, toivotamme näin onnea ja menestystä Joelaevad OÜ:lle! Nyt meillä on erittäin hyvä syy mennä tekemään turistimatka naapurimaahan, Sandra D:n ex-kippari Ari Kautto (oik.) sanoi ja kohotti onnenmaljan aluksen uudelle omistajalle. Kuvassa uusi kippari Albert Lass (vas.), Sandra D:n vakiotrubaduuri Stefan Paavola ja Ninnu Räihä, joka on toiminut aluksella muun muassa kansimiehenä.
Marko Wahlström
Pandemiavuodet olivat piste iin päälle
Tunnelmallisten, elävän selostuksen ja musiikin höystämien risteilyiden isäntänä tunnettu Ari Kautto, 83, aloitti risteilyt Porvoon jokialueella ja saaristossa vappuna 1976 eli yli 45 vuotta sitten.
–?Kaksi viimeistä kesää ja pandemiavuotta veivät resurssit, kun ei ole ollut matkustajia. Alus on ollut tämän kesän telakalla ja laskettiin vesille vasta puolitoista viikkoa sitten, hän kertoi.
Kauton mukaan risteilymaailma on muutenkin muuttunut viimeisen neljän–viiden vuoden aikana.
–?Uusi millennium-sukupolvi, joka on liikemaailman puikoissa, hoitaa kaikki asiat etänä, eikä lähde viettämään aikaa asiakkaiden kanssa risteilylle.
– Risteilymaailma on muuttunut täysin viimeisten neljän–viiden vuoden aikana uuden yritysjohtajasukupolven aikana, saaristomatkailun asiantuntijaksi itseään nimittävä ex-kippari Ari Kautto sanoi.
Marko Wahlström
Yritysasiakkaat ovat olleet Kauton pyörittämän Saaristolinja Ky:n liiketoiminnan tukijalka, sillä 70 prosenttia yhtiön kaikista asiakkaita oli yritysasiakkaita.
–?Yritykset, kun alkoivat vähentää tilausristeilyitä, jäimme pääasiassa yksityishenkilöistä koostuvan reittiliikenteen varaan.
–?Aluksen sisätilat olisivat vaatineet myös kunnostamista, mikä olisi vaatinut arviolta vähintään 40?000–60?000 euroa. Näin vanhana en halua velkaa ottaa, Kautto pohdiskeli.
Mittavan risteilyputkensa aikana Kautto kertoo vieneensä vuodessa noin 1?400–3?500 risteilijää Porvoon saaristoon.
–?Vuotuinen risteilijämäärä on ollut keskimäärin noin 2?500 henkilöä, mikä tekee reilusti yli 100?000 ihmistä, Kautto laskeskeli.
– Syyt Sandran myymiselle ja siitä luopumiselle ovat luonnolliset, joista päällimmäinen on ikäni. Vaikka kuntoni on hyvä, into ei ole enää samanlainen kuin ennen, Ari Kautto myönsi.
Marko Wahlström
Ari Kautto neuvotteli myös porvoolaisyrittäjien kanssa
Koko ikänsä vesillä liikkunut saaristolaivuri myi pari vuotta sitten toisen aluksensa, m/s Fredrikan, porvoolaisen Old Town Bed & Breakfast Ida Marian yrittäjille.
Viisi vuotta sitten hän päätti alkaa etsiä yritykselleen jatkajaa. Viimeiset kaksi vuotta hän on neuvotellut m/s Sandra D:n myynnistä myös useiden porvoolaisten matkailualan toimijoiden kanssa.
–?Hinta ei vain asettunut kohdalleen, kunnes ilmaantui virolaisyhtiö, jonka kanssa pääsimme yksimielisyyteen ja kaupat syntyivät. Uusi omistaja löytyi turkulaisen laivameklariyhtiö Nordic Yacht and Ship Servicen (NYSS) kautta, Kautto sanoi.
Jyväskylässä syntynyt mies tuli Porvooseen 52 vuotta sitten.
–?Kuutisen vuotta tein muita hommia Helsingissä ennen kuin päätin alkaa järjestää joki- ja saaristoristeilyitä. Ensimmäiset 10 vuotta vuoteen 1986 asti olin vieraan palveluksessa ja tein risteilyitä vapaa-ajalla, Kautto muisteli.
Samoihin aikoihin m/s J.L. Runeberg purjehti kolme kertaa viikossa Helsingistä Haikkooseen.
–?Meillä oli upea saaristo, mutta mitään muuta toimintaa ei ollut silloin. Yrittäjän kakarana kolmannessa polvessa nalli paloi, aloin etsiä alusta ja hain Fredrikan Joensuusta syksyllä 1975, Kautto muisteli.
Mies alkaa jo taipua eläkkeelle jäämiseen.
–?Se on ihan okei, mutta en osaa olla tekemättä mitään. Uskon, että jonkinlaista vapaaehtoistyötä varsinkin koirien ja muiden eläinten parissa varmasti tulen tekemään, Kautto jatkoi tulevista vuosistaan.
Sandra D:n pitkäaikaisin omistaja Ari Kautto antoi jäähyväissuukon alukselle, jonka kanssa hän on tehnyt työtä vuodesta 1986 saakka.
Marko Wahlström
Ylimääräinen D-kirjain teki aluksesta Sandra D:n
M/s Sandra D on valmistunut A. Ahlström Oy:n omistamalla Paul Wahl & Co:n telakalla Varkaudessa vuosina 1920–1921. Alus laskettiin vesille ensimmäisen kerran vuonna 1922.
–?Alus toimi A. Ahlström Oy:n edustus- ja huvijahtina vuoteen 1948 asti. Ahlström-yhtiön aikana myös marsalkka C.G.E. Mannerheim vieraili usein aluksella, Kautto kertoo.
A. Ahlström Oy myi aluksen turkulaiselle liikemiehelle, joka möi aluksen edelleen helsinkiläiselle Oy Turistilaiva Ab:lle, joka ajautui konkurssiin vuonna 1953. Aluksen osti vuonna 1954 helsinkiläinen Jaakko Rautakorpi, joka harjoitti risteilyliiketoimintaa perustamallaan J. Rautakorpi Oy:llä (nykyinen Royal Line). Alus liikennöi Helsingin saaristossa vuoteen 1986 asti.
Aluksen alkuperäinen nimi oli Standard.
–?En halunnut mitään standardia, vaan tuottaa korkealaatuisia ja upeita risteilyitä. Nimi on väännös nuorimman tyttäreni etunimestä. Sandran D-kirjain on vähän niin kuin Boney M., kun minulle jäi ylimääräinen kirjain Standard-sanasta, Kautto sanaili.
Standard-nimen T-kirjaimelle porvoolaiskippari ei keksinyt käyttöä vuonna 1986.
–?Se on vieläkin minulla jäljellä, Kautto naurahti.
FAKTA
Standard/Sandra D
* Lippu: Suomi
* Rakennusmaa: Suomi
* Valmistumisvuosi: 1922
* Kutsukoodi: OFUQ*
* Tyyppi: matkustaja-alus
* Käyttövoima: moottori
* Pituus: 25,38 metriä
* Leveys: 4,1 metriä
* Syväys: 1,5 metriä
Vuonna 1922 rakennettu Sandra on ollut pitkään osa Porvoon jokimaisemaa.
Mika Laine
Sandra D:llä on myös kansallisia arvoja. Aluksen salongissa on aikoinaan A. Ahlström Oy:n aikana soinut pianomusiikki. Edustus- ja huvijahdilla toimineella aluksella vieraili tuolloin usein myös marsalkka C.G.E Mannerheim.
Marko Wahlström
Aluksen uusi kippari tähyää horisonttiin. – Sandra D saa ehkä uuden nimen tyttäreni Arabellan mukaan, Albert Lass kertoi.
Marko Wahlström
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot