Viikon kysymys
A-
A+
Luonnonläheinen Kaptensuddin niemi on antanut valokuvaajalle paljon impulsseja. – En kuitenkaan ole luonto- tai eläinkuvaaja, kuvajournalisti Caj Bremer sanoo kotitalonsa edustalla.
Marko Wahlström
SIPOO, KALKKIRANTA Koputan valokuvaajalegendan kotiovea, joka on kutsuvasti auki. Astun sisälle, kun huomaan ikkunasta liikettä takapihalla. Akateemikko Caj Bremer, 90, huomaa tuloni ja huikkaa tervetulotoivotukset.
Mies oli lempipuuhassaan – katsastamassa kotipihansa kukkia.
–?Kun olin nuorempi, yritin hoitaa kaiken täällä. Nyt en enää esimerkiksi jaksaa hoitaa koko puutarhaa. Minulle riittää, että pidän piha-alueen jonkinlaisessa kunnossa, mies tuumaa keittiön pöydän äärellä.
Vielä muutama vuosi sitten Bremer oli innokas harrastajakalastaja.
–?Se on jäänyt nyt kokonaan pois. Elän täällä tällaista hiljaiseloa, aktiivisesti näyttelyitä edelleen järjestävä sipoolainen jatkaa.
"Luonto voi olla kaunis talvellakin"
Meren läheisyys ja luonto ovat valokuvaajalle tärkeitä elementtejä.
–?Luonto voi olla kaunis täällä talvellakin, mutta kyllähän tämä on kesäpaikka, Bremer myöntää.
Hän kertoo aina olleensa kiinnostunut luonnosta.
–?Olen myös kuvannut luontoa aika paljon. Silloin, kun olin töissä luontokuvaus oli minulle terapiaa töiden välissä, lehtikuvaajana elämäntyönsä tehnyt mies jatkaa.
Eläkkeelle siirryttyään Bremer on kuvannut luontoa eri tavalla.
–?Olen myös kokeillut eri materiaaleja, hän sanoo.
Valokuvaajalegenda Caj Bremer. 90. viihtyy oman kotitalonsa pihapiirissä. – Tulppaaneista pidän erityisen paljon, mutta niiden elonkaari on hyvin lyhyt, hän sanoo.
Marko Wahlström
"Uneni ovat melko villejä"
Tänä päivänä mies valokuvaa pääasiassa digikameralla. Viimeisimpiin näyttelyihin hän teki kuitenkin poikkeuksellisia kokeiluja.
–?Kuvasin erittäin suurella, 1800-luvun puukameralla suoraan paperimateriaalille. Tein materiaalin kanssa melkein vuoden töitä ennen kuin sain sen hyväksymään luonnonvalon. Näin yhdellä valotuksella syntyi yksi uniikki valokuva, Bremer kertoo.
Toista kokeiluaan hän kutsuu "unimaailmaksi" omien, melko villien unien mukaan.
–?Kuvien tekniikkaa en ole paljastanut kenellekään, mutta ne ovat syntyneet kameralla, ei tietokoneella. Keksin vain yhden asian, jonka toteutin. Kuvat ovat kuin valografiikkaa, Bremer kuvailee.
"Kesällä täällä on vilkkaampaa"
Lapset, lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset viettävät syksyisin ja talvisin harvemmin aikaa Bremerin suvun omassa valtakunnassa Sipoon Kaptensuddenissa.
–?He ovat sen verran urbanisoituneita, että viihtyvät täällä lähinnä kesällä. Silloin täällä on vilkkaampaa.
Niemennokassa sijaitseva kotipaikka oli Caj Bremerin lapsuudessa perheen kesäpaikka.
–?Tämä on ollut isoäitini ajoilta asti suvullamme, hän kertoo.
Valokuvaaja muutti Sipooseen perheineen vuonna 1964.
–?Silloin rakensimme taloon lisäsiiven, kun tarvitsin muun muassa työtilaa, Bremer kertoo.
Valokuvaajan vaimon kuolemasta on nyt kulunut seitsemän vuotta.
–?Sen jälkeen olen asunut täällä yksikseni, mies sanoo.
"90 vuotta on jo ihan riittävä ikä"
Bremerillä on viisi siskoa, joilla kaikilla oli omat kesäpaikat niemen ympäristössä.
–?Minulla on vielä elossa kolme siskoa, jotka kaikki ovat yli 100-vuotiaita. Heidän mielestään minä olen vielä pikkupoika, hän naurahtaa.
Sisarussarjan vanhin, 102-vuotias sisko on hoitopaikassa Nikkilässä. Toisella siskolla on myös kesäpaikka Kaptensuddenissa. Kolmas sisko asuu Ruotsissa.
–?Äitimme oli yli 90-vuotias kuolleessaan, mutta isä oli paljon nuorempi. 90 vuotta on jo ihan riittävä ikä, Bremer kommentoi suvun hyvää geeniperimää.
"Kuvien sisältö kiinnostaa katsojia"
Kuvajournalistina Bremer kiersi Suomea ja maailmaa, käyden myös syrjäseuduilla. Hän teki lukuisia reportaaseja ja kuvasi myös viihde-elämän tapahtumia toimittajan työparina.
–?Foorumini on aina ollut lehtien sivut, jossa kuvat muodostavat aina kokonaisuuden yhdessä otsikon, ingressin ja tekstin kanssa, hän muistuttaa.
Bremeriä pidetään etevänä luomaan kontaktia kuvaajan ja kuvattavan välille sekä hänen valokuvissa on myös huumoria.
–?Näyttelyissä kuviani katsomassa käyneitä ihmisiä kiinnostaa eniten kuvien sisältö, ei komeat kehykset. Kuvani ovat tulleet tutuiksi ennen kaikkea painotuotteina, hän sanoo.
Valokuvaaja Caj Bremerin kuva-arkistosta löytyy noin 10 000 valmista valokuvaa ja työkopiota. Myös kaikki negatiivit ovat tallessa. – Miksi panttaisin kuviani täällä, jos minua pyydetään tuomaan niitä esille, hän toteaa työhuoneessaan.
Marko Wahlström
50 vuoden takaiset arkielämän kuvat toisintona
Bremer sai ensimmäisenä suomalaisena valokuvaajana taiteilija-apurahan vuonna 1968. Sen turvin hän kiersi näyttelyään varten ympäri Suomea.
–?Kuvasin omana projektinani suomalaista arkipäivää ja ihmisiä omassa asuinympäristössään eri puolilla maatamme vuosina 1969–1970.
Ajan valokuvatarjonnasta tuolloin poikennut näyttely kävi ainakin kymmenellä eri paikkakunnalla. Näyttelyn "ensi-ilta" oli Porvoon Taidehallissa toukokuussa 1972.
Ensi syksyksi valokuvaajalla on suunnitteilla yhteensä kolme uutta näyttelyä.
–?Niistä yksi on 50 vuoden takaisten arkielämäkuvien toisinto originaalikuvina Suomen Valokuvataiteen museossa. Kuvat on silloin tarkoitus tuoda esille yhtenä kokonaisuutena, Bremer paljastaa työhuoneessaan.
Virtaa valokuvaajalegendalla siis riittää edelleen.
–?Luonnosta voi ammentaa niin paljon kuin haluaa. Luonto ei koskaan toista itseään: se mitä näet tänään, ei ole samanlainen enää huomenna, Bremer muistuttaa
FAKTALAATIKKO
Caj Bremer
* Syntynyt Helsingissä 22.2.1929. Asunut Sipoossa vuodesta 1964 asti.
* Aloitti valokuvaajan ammatin opiskelun toimimalla apulaisena ensin Fred Runebergin ja myöhemmin Rafael Roosin teollisuuskuvaukseen erikoistuneessa valokuvaamossa.
* Liittyi helsinkiläisen kameraseura Amatörfotografklubbenin jäseneksi vuonna 1950.
* Työura: Hufvudstadsbladet (1952–1954), Svenska Dagbladet (kesä 1955), Lehtikuva Oy (1955–1957), Viikkosanomat (1957–1969) ja Helsingin Sanomat (1970–78 ja vuodesta 1984 eläkepäiviin).
* Taiteilijaprofessori vuosina 1978–1983. Valokuva-lehden päätoimittajana vuosina 1973–78 ja Taideteollisen korkeakoulun kuvajournalismin opettajana vuodesta 1978.
* Sai 20?000 euron kulttuuripalkinnon Svenska Kulturfondenilta toukokuussa 2012 ja kunniamaininnan elämäntyöstään Suomen Kuvalehden journalistipalkintogaalassa vuonna 2015.
* Julkaissut kaksi omaa kirjaa: ”Mämmikoiran muistelmat” (2001) ja ”Mämmikoiran keittiössä” (2014).
* Bremerin poikia ovat valokuvaaja Stefan Bremer ja näyttelijä Max Bremer. Hänellä on myös yksi tytär.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot