Viikon kysymys
A-
A+
Fabian Marcovich on kiinnittänyt usean Raatihuoneentorilla kulkijan huomion kauniilla, itse säveltämällään kitaramusiikilla.
Iina-Kaisa Viheriävaara
PORVOO, VANHA-PORVOO Kello lyö 11. Helleaurinko paahtaa Vanhan-Porvoon katuja, jotka ovat jo täyttyneet omissa pikku kesäkuplissaan kuljeskelevista ihmisistä.
Kun Jokikatua pitkin kävelee syvemmälle vanhankaupungin syövereihin, alkaa kuulua vaikuttava, instrumentaalinen kitaramusiikki. Jos kauniina kesäpäivänä on kävellyt Porvoon Raatihuoneentorin halki, on varmasti kuullut argentiinalaisen Fabian Marcovichin soittoa. Kesäkuun alulla Porvooseen saapunut taiteen moniosaaja on kiinnittänyt monen ohikulkijan huomion. Ja syystäkin: musiikkiaan monipuolisempi taiteilija säteilee eläväisyyttä ja onnea ympäristöönsä.
Matkaaminen alkoi jo lapsena
Vuosikymmeniä maailmalla matkannut, peräti 41:ssä maassa vieraillut Marcovich on antautunut liikkuvalle elämäntyylilleen jo lapsena. Ensimmäistä kertaa ilman vanhempiaan 11-vuotiaana ulkomaille lähtenyt taiteilija kiinnostui uusien maiden tutkimisesta heti, eikä reissuhousuja ole vieläkään ripustettu naulaan.
– 16-vuotiaana vaelsin yksin Argentiinasta Boliviaan, ja sen jälkeen en vain lopettanut matkustamista, hän naurahtaa.
Tähän mennessä matkaaminen on rajoittunut Amerikkoihin ja Eurooppaan, mutta loputkin maanosat olisi tarkoitus valloittaa tulevien vuosien kuluessa.
Mikä olisi viisaampaa, kuin olla onnellinen? taiteilija pohtii.
Iina-Kaisa Viheriävaara
Raatihuoneen tori luotu musiikille
Porvooseen Marcovich päätyi latvialaisen ystävänsä vaikuttamana. Hän saapui ensin Helsinkiin, jossa kyseinen ystävä asuu, mutta kiireisen pääkaupungin vilskeessä ihmiset eivät pysähtyneet kuuntelemaan soittoa. Tästä turhautuneena muusikko kysyi ystävältään, oliko hän tullut sittenkin väärään maahan, johon vastaukseksi hän oli saanut uuden ehdotuksen: Porvoo.
Kokeillaan sitten, ajatteli Marcovich ja suuntasi autonsa keulan kohti Itä-Uuttamaata.
– Minusta tuntuu, että tämä aukio on rakennettu juuri minun musiikilleni, hän hymyilee.
Porvoossa oleillessaan hän yöpyy autossaan, sillä haluaa säästää majoituskuluissa. Katumuusikkona Euroopassa tienaaminen on mahdollista oikeastaan vain kesäisin, kun säät suosivat ja ihmisiä on liikkeellä.
– Vaikka minulla olisikin varaa majoittua jossain muualla, haluan säästää rahaa loppuvuoden elämiseen Ukrainassa.
Itseoppineena muusikkona melodiat syntyvät hetkistä ja tarinoista.
Iina-Kaisa Viheriävaara
Ukrainassa ei voi tienata katusoitolla
Marcovich jätti Argentiinan lopullisesti vuonna 2017, jolloin hän muutti sen aikaisen kumppaninsa luo Britanniaan. Nykyään hän pitää pysyvää residenssiä Ukrainassa, jossa asuu hänen puolisonsa. Yksi Suomeen musisoimaan ohjannut asia olikin se, että sodanrunnomassa Ukrainassa on hankala tienata rahaa taiteilijana.
– Asun pienessä kylässä noin sadan kilometrin päässä Kievistä. Se on todella rauhallinen paikka, vähän kuin vaihtoehtoinen todellisuus. Maa on sodassa, mutta kaikki vyöhykkeet eivät ole samanlaisia, hän kertoo.
Vaikka kotikaupungissa ei tarvitsisikaan akuutisti pelätä oman turvallisuutensa puolesta, vaikuttaa maan taloudellinen tilanne ja henkiset haasteet elämiseen.
– Tämä on myös henkisesti todella vaikeaa. Kaikki tuntevat jonkun, joka taistelee, ja jonkun, joka on kuollut. Niin myös minä.
Monipuolista taiteilua
Marcovichin kanssa keskustellessa on vaikea pysyä yhden aiheen parissa kerrallaan. Rakkaustarinoita, uskomattomia ihmiskohtaamisia ja inspiroivia kommelluksia on matkaajan elämään mahtunut tarpeeksi vaikka romaanitrilogian aineksiksi. Elämänkokemusten monipuolisuus heijastuu myös monipuolisiin taidemuotoihin, eikä osaaminen rajoitukaan pelkästään musiikkiin.
– Olen paljon muutakin: olen humoristi, tarinankertoja ja veistostaiteilija, hän avaa.
– Kun teen veistoksia, se ruokkii sieluani, ja silloin soitan parempaa musiikkia. Kun sävellän musiikkia, saan kiinni tietystä mielentilasta, joka elää tarinana.
Marcovichin monipuolinen taideosaaminen ruokkii kaikkea tekemistä.
Iina-Kaisa Viheriävaara
Moniaistillista kokemista
Veistosten myyminen on Marcovichin pääasiallinen tulonlähde. Britanniassa, Kyproksella, ja Latviassa taidenäyttelyitäkin pitänyt taiteilija työstää ainoastaan luonnollisesti kuolleista puista saatuja materiaaleja.
– Minulle taiteessa on tärkeää eettisyys. Ei minulla ole oikeutta tappaa jotain pönkittääkseni omaa egoani, hän selittää.
Taiteilijan luova prosessi alkaa tarinasta, jota hänen työstämänsä puun osa kertoo. Veistämisprosessin aikana tarinasta tulee kokonainen, joka saa esityksensä taidenäyttelyssä. Marcovichin taidenäyttelyt ovat kolmivaiheisia; ensin vieraat saavat vapaasti kierrellä ja keskustella taiteilijan kanssa, jonka jälkeen he saavat kynttilät, ja valot sammutetaan. Silloin Marcovich ottaa kitaran, ja soittaa musiikkiaan antaen vierailleen erilaisen mahdollisuuden kokea taidettaan. Kolmannessa vaiheessa kuullaan hetkessä syntyviä tarinoita.
Raatihuoneeentorin ympäristön ravintoloiden ja liikkeiden väkeä Marcovichin musisointi ei ole häirinnyt.
Iina-Kaisa Viheriävaara
"Mikä olisi viisaampaa, kuin olla onnellinen?"
Kaiken, mitä Marcovich tekee, hän tekee muille annettavaksi. Katumuusikkona, veistostaiteilijana, tarinankertojana ja humoristina hän kokee aina ensisijaisesti antavansa, ja joskus muut ihmiset antavat vastavuoroisesti jotain. Taiteilija on ollut onnellinen vastaanotostaan Porvoossa ja vihjaa soittavansa Raatihuoneentorilla vielä parikymmentä päivää. Myös kaksi veistostaan hän on ottanut mukaan, joista voi vapaasti kysellä häneltä.
Kun Marcovich soittaa, ympäristöön todella säteilee onni ja lämpö. Tekemisen riemu antaakin hänen taiteelleen paljon, ja on yksi sen tärkeimmistä lähtökohdista.
– Olen löytänyt näistä asioista tavan kattaa kaiken tarvitsemani, mutta suurin tarpeeni perustarpeideni jälkeen on olla onnellinen. Onnelliset ihmiset demonstroivat viisautta. Mikä olisi viisaampaa, kuin olla onnellinen?
»» Tutustu Fabianiin ja hänen teoksiinsa
»» Facebook : Fabian Marcovich
fabianmarcovich@gmail.com
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot