Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Nuorten liikennekäyttäytymisessä ongelmia ovat ylinopeus, päihteet ja toisten huomioon ottamisen laiminlyönti.
Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva
ITÄ-UUSIMAA Muutama viikko sitten Itä-Uudenmaan kuntien liikenneturvallisuustyöryhmille järjestettiin Poliisin tietoisku, jossa käytiin läpi alueen liikenneonnettomuus- ja liikennerikostilastoja.
– Yksi teema, joka nousi selkeästi esiin, oli nuorten liikenneturvallisuus. Kovasti haluttiin tietää, mikä poliisin näkemys on ja onko käyttäytyminen tällä alueella huonompaa kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, alueen liikenneturvallisuuskoordinaattori Juha Heltimo kertoo.
Tilaisuudessa kuntien ennakkoon esittämiin kysymyksiin oli vastaamassa Olavi Merihaara Itä-Uudenmaan poliisista.
Yleisimmät ongelmat liittyvät ylinopeuksiin, päihtyneenä ajamiseen sekä toisten liikenteenkävijöiden huomioimisen laiminlyöntiin. Ylinopeudet ja risteysalueilla tehdyt virheet johtavat usein ulosajoihin. Merihaara korostaa, että vastuu turvallisesta liikennekäyttäytymisestä on jokaisella.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana 15-17-vuotiaiden osallisuus liikennerikoksissa on ollut kasvussa, kun taas 18-20-vuotiaiden osuus on ollut laskussa. 15-17-vuotiaita liikennerikoksista epäiltyjä on ollut Itä-Uudellamaalla reilusti yli sata vuosina 2021-2023, kun vuosina 2014-2020 päästiin korkeintaan sadan pintaan. Merihaara avaa, että suuria tähän vaikuttavia asioita ovat kokemattomuus liikenteessä sekä kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen käytön yleistyminen nuoremmissakin ikäluokissa.
– Kaksipyöräisten määrä liikenteessä on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten vuosien saatossa, hän selittää.
Myös näiden kaksipyöräisten liikennevälineiden virittäminen, kuten mopojen muuttaminen kevytmoottoripyöriksi, on kasvava huolenaihe liikenneturvallisuuskeskustelussa.
– Jaoittelua hämärtää se, että moni mopoksi luokiteltu liikenneväline, joita ei tarvitse katsastaa on viritetty kevytmoottoripyöriksi. 65 kilometriä tunnissa maksiminopeutena ei riitä enää, vaan ne kulkevat 70-80 kilometrin tuntinopeutta, Merihaara kertoo.
Kaksipyöräisten virittämisessä otetaan myös huomioon vain se, että ne kulkevat nopeampaa, eikä muita kevytmoottoripyörille tarpeellisia säätöjä tehdä.
– Ei oteta huomioon sitä, että kone pitäisi saada myös pysähtymään. On ollut pahoja onnettomuustapauksia, kun esimerkiksi öljynkierto ei toimi viritetyssä menopelissä kuin pitäisi, Merihaara selittää.
Yli puolet nuorten liikenneonnettomuuksista tapahtuu henkilö- ja pakettiautojen kuljettajille.
Noel Laine
Myös kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen yleistyminen on noussut liikenneturvallisuuskeskusteluun. Suurin osa nuorista noudattaa sääntöjä, mutta ongelmia aiheuttaa pieni joukko, joka rikkoo sääntöjä ja vaarantaa näin kaikkien turvallisuutta.
– Koska ne ovat uusi juttu, ei tiedetä, mihin kategoriaan ne pitäisi laittaa. Harva tuntuu tietävän, että sähköpotkulautoja ei esimerkiksi saa ajaa jalkakäytävillä, Merihaara sanoo.
Suurin osa Itä-Uudenmaan nuorien liikenneonnettomuuksista sattuu kuitenkin edelleen henkilö- ja pakettiautojen kuljettajille ja matkustajille. Vuonna 2023 henkilö- ja pakettiauto-onnettomuudet kattoivat nuorten onnettomuuksista 58 prosenttia. 15-17-vuotiaiden keskuudessa onnettomuuksia ajetaan luonnollisesti eniten kaksipyöräisillä.
Merihaara muistuttaa, että liikenteessä ennakoitava toiminta on turvallisuuden perusta. Vilkun käyttäminen, tilannenopeuden valinta, vauhdin hidastaminen ajoissa ja heijastimen käyttö ovat pieniä, mutta tärkeitä tekoja, jotka parantavat kaikkien turvallisuutta. Nuorten liikennekäyttäytymisessä ei ole syytä unohtaa vanhempien roolia nuorten ajotapojen ohjaamisessa. Vanhempien valvonta ja nuorten opastaminen voivat ehkäistä monia ongelmia ja auttaa nuoria ymmärtämään liikenteen pelisäännöt.
Poliisi tekee tärkeää ennaltaehkäisevää työtä valvonnan ja nuorille suunnattujen tapahtumien kautta. Pysäytykset, kuten massapuhallutukset tai huomautukset valojen käytöstä, ovat paitsi osa liikenteen valvontaa myös tilaisuuksia opastaa nuoria ja keskustella heidän kanssaan. Poliisi järjestää yhdessä koulujen kanssa tapahtumia, kuten Käytä heijastinta -päivän, mopotilaisuuksia ja liikenneturvallisuusmessuja. Näissä nuoret saavat käytännön tietoja ja esimerkkejä turvallisesta liikennekäyttäytymisestä.
Erityistä tukea tarjoaa myös ankkuritoiminta, joka auttaa rikoskierteeseen ajautuneita nuoria. Yhteistyössä poliisin, sosiaaliviranomaisten ja perheiden kanssa pyritään katkaisemaan rikollisen toiminnan kierre ja auttamaan nuori takaisin oikealle tielle.
Loppujen lopuksi vastuu turvallisesta liikennetoiminnasta on kaikilla. Merihaara muistuttaa, että kirjoittamattomien liikennesääntöjen noudattamisella pääsee jo todella pitkälle.
Toisten huomioon ottaminen on varmaan yleisin kirjoittamaton liikennesääntö, jota ihmiset jättävät noudattamatta. Kaikki voivat käyttäytymisellään tehdä liikenteenkäymisestänsä helpommin ennakoitavaa, hän sanoo.
IINA-KAISA VIHERIÄVAARA
STELLA HAGSTRÖM
SILJA KEMPPAINEN
// Juttu tehty yhteistyössä Linnankosken lukion mediakurssilaisten kanssa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot