JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viikon kysymys

Joko ajellaan kesärenkailla?
Vielä kurvaillaan talvirenkailla hetki.
Vaihdettu jo kesäkumeihin.
Vasta pääsiäisenä kesäpyörät auton alle.
Samoilla kumeilla kesät ja talvet.
Ei ole autoa mihin vaihtaisi.

A-

A+

20200512130710

Juttuvinkki

Sano se!

Kerro se kuvin

Onnittele

Menovinkki

Yhdistysilmoitus

Palaute

20200512130647

Porvoo-kuvistaan tunnettu Niko Laurila valittu Uudenmaan Yrittäjien Vuoden nuoreksi yrittäjäksi

Uutiset
12.5.2020 13.06
Uudenmaan vuoden 2020 nuoreksi yrittäjäksi valittu kuvaaja Niko Laurila on saanut tunnustusta aikaisemminkin. Porvoon nuorkauppakamari valitsi Laurilan vuoden porvoolaiseksi 2018.

Uudenmaan vuoden 2020 nuoreksi yrittäjäksi valittu kuvaaja Niko Laurila on saanut tunnustusta aikaisemminkin. Porvoon nuorkauppakamari valitsi Laurilan vuoden porvoolaiseksi 2018.

Niko Laurila Photography

POR­VOO Uu­den­maan Yrit­tä­jien Vuo­den nuo­ri yrit­tä­jä on Por­voo-ku­vis­taan tun­net­tu 28-vuo­ti­as Niko Lau­ri­la. Lau­ri­lan yri­tys Il­ma­val­ti­aat Oy tuot­taa mo­ni­puo­li­sia valo- ja vi­de­o­ku­vaus­pal­ve­lu­ja.

Niko Lau­ri­lan opis­ke­li vuon­na 2015 Haa­ga-He­lia am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa tra­de­no­min opin­to­ja ja osa­na nii­tä myyn­tiä. Am­ma­til­li­nen suun­ta oli sel­vä – kun­nes kaik­ki muut­tui.

– Aloin sa­maan ai­kaan har­ras­taa il­ma­ku­vaus­ta. Aja­tus omaan toi­mi­ni­meen läh­ti siel­tä. Pe­rus­tin opin­to­jen oheen yri­tyk­sen. Vaa­ka kään­tyi sit­ten jos­sain vai­hees­sa va­lo­ku­vauk­seen, Niko Lau­ri­la ker­too.

Vii­si vuot­ta myö­hem­min Niko Lau­ri­la on muut­ta­nut Il­ma­val­ti­aat-yri­tyk­sen­sä toi­mi­ni­mes­tä osa­keyh­ti­ök­si ja apu­toi­mi­ni­mek­si ote­tus­ta Niko Lau­ri­la Pho­tog­rap­hys­ta on kas­va­nut pää­bis­nes. Yri­tyk­ses­tä löy­ty­vät tek­ni­ses­ti mo­ni­puo­li­set va­lo­ku­vaus- ja vi­de­o­ku­vaus­pal­ve­lut mu­kaan lu­kien il­ma­ku­vauk­sen ja 3D-vir­tu­aa­li­kier­rok­set. Lau­ri­la ku­vaa niin ta­pah­tu­ma­ku­vauk­sia, per­he- ja hää­ku­vauk­sia kuin yri­tys-, asun­to- ja kiin­teis­tö­ku­vauk­sia.

Kaik­ki al­koi il­ma­ku­vauk­ses­ta

Vuon­na 2015 il­ma­ku­vaus ei vie­lä ol­lut val­ta­vir­taa. Ti­laus­ta ja ky­syn­tää sil­le kui­ten­kin oli ja palo ku­vaa­mi­seen oli kova. Il­ma­ku­vaa­jan työ tun­tui mie­lek­kääl­tä ja mo­ni­puo­li­sel­ta.

– Aluk­si tie oli sii­nä mie­les­sä ki­vis­tä, et­tä re­fe­rens­se­jä ei ei­kä ver­kos­toa vie­lä ol­lut ja va­lo­ku­vaa­ja­na olen it­se­o­pis­kel­lut. Aloi­tin kui­ten­kin heti täys­päi­väi­se­nä yrit­tä­jä­nä opin­to­jen ohel­la, Lau­ri­la ker­too.

Vuon­na 2018 toi­min­ta al­koi ol­la jo va­kiin­tu­nut­ta ja il­ma­ku­vaus­ten li­säk­si Lau­ri­la ku­va­si muu­ta­kin. Apu­toi­mi­ni­men käyt­töö­not­to tuli ajan­koh­tai­sek­si.

– Il­ma­val­ti­aat-ni­mel­lä oli vai­ke­am­pi myy­dä mui­ta ku­vaus­pal­ve­lui­ta ku­ten hää­ku­vauk­sia. Il­ma­val­ti­aat jäi il­ma­ku­vauk­sen brän­dik­si, Lau­ri­la ker­too.

Niko Laurila on tunnettu Porvoo-kuvistaan.

Niko Laurila on tunnettu Porvoo-kuvistaan.

Arkisto/Mia Smolander

Pai­kal­li­set asi­ak­kaat ovat tär­kei­tä

Lau­ri­lal­la kai­kes­sa te­ke­mi­ses­sä ko­ros­tuu asi­a­kas­tyy­ty­väi­syys.

–Tär­kein­tä on se, et­tä läh­de­tään asi­ak­kaan kans­sa miet­ti­mään, mitä hän oi­ke­as­ti tar­vit­see; so­pii­ko mil­lai­nen ku­va­tyy­li brän­diin, mil­lai­nen tuo­te­pa­ket­ti juu­ri hä­nel­le on so­pi­va. Ku­vau­suun­nit­te­lu­pa­la­ve­ri on tär­keä, Lau­ri­la sa­noo.

Niko Lau­ri­la te­kee pal­jon hom­mia pai­kal­li­ses­ti ja Uu­den­maan alu­eel­la. Yri­tyk­set ha­lu­a­vat usein pai­kal­li­sen va­lo­ku­vaa­jan. Lau­ri­lan vah­vuuk­sia yrit­tä­jä­nä on no­pe­at, luo­tet­ta­vat ja jous­ta­vat toi­mi­tu­sa­jat. Ku­vauk­set on­nis­tu­vat käy­tän­nös­sä 24/7-pe­ri­aat­teel­la.

– Kai­kel­la ku­vauk­sel­la on tyy­ty­väi­syys­ta­kuu. Tyy­ty­väi­nen asi­a­kas le­vit­tää pus­ka­ra­di­on kaut­ta tie­toa eteen­päin. Joku tun­tee ai­na jon­kun ja kun tu­lee het­ki, et­tä tar­vit­see va­lo­ku­vaa­jaa, mi­nuun ote­taan yh­teyt­tä, Lau­ri­la sa­noo.

Ku­vaus­ta suu­rel­la sy­dä­mel­lä

Lo­pul­ta ku­vaa­mi­sen tai­ka on työn jäl­jes­sä. Ku­vaus­tek­nii­kan hal­lit­se­mi­sen li­säk­si Lau­ri­lal­la on ai­nut­laa­tui­nen kyky yh­dis­tää ku­viin het­ki, som­mit­te­lu, valo ja tun­nel­ma, mikä tuo hä­nen ku­viin­sa kau­neut­ta ja voi­maa. Osa ku­vis­ta on suo­ras­taan tai­a­no­mai­sia.

– Ha­lu­an teh­dä asi­oi­ta luo­vas­ti kaa­voi­hin ta­ker­tu­mat­ta. Mi­nul­la on halu ke­hit­tää ja ke­hit­tyä ja ins­pi­raa­ti­o­ta löy­tyy teh­dä eri­lai­sia asi­oi­ta. Yk­si yrit­tä­mi­sen upei­ta puo­lia on, et­tä jo­kai­nen päi­vä on eri­lai­nen, Lau­ri­la ker­too.

Lau­ri­la ku­vaa niin toi­mek­si­an­to­ja kuin omak­si ilok­seen. 70 000 seu­raa­jan kaut­ta Lau­ri­lan upe­at Por­voo-ai­hei­set luon­to- ja mai­se­ma­ku­vat le­vi­ä­vät ym­pä­ri maa­il­maa. Par­haim­mil­laan yk­sit­täi­nen kuva on ta­voit­ta­nut yli 300 000 so­si­aa­li­sen me­di­an käyt­tä­jää. Seu­raa­ja­mää­rä on kas­va­nut no­pe­as­ti il­man mak­set­tua mai­non­taa. Tee­ma­na on nyt myös Suo­mi-ku­vaus.

Vii­me vuon­na Lau­ri­lan Suo­mi-ku­vis­ta koot­tu näyt­te­ly on pääs­seet esil­le muun mu­as­sa Eu­roo­pan uni­o­nin oi­keu­del­li­sen yh­teis­työn yk­sik­köön Haa­giin sekä Suo­men suur­lä­he­tys­töön Ni­ge­ri­aan. Niko Lau­ri­la on va­lit­tu myös vuo­den por­voo­lai­sek­si vuon­na 2018.

Yrit­tä­jä­hen­ki­nen Lau­ri­la ke­hit­tää yri­tys­tään aja­tuk­sel­la

Ku­va­tuot­teil­la brän­di ja myyn­ti kas­vuun

Il­ma­val­ti­aat Oy on ta­lou­del­li­ses­ti va­kaal­la poh­jal­la. Toi­min­ta on mo­ni­puo­lis­ta ja Lau­ri­la on kas­vat­ta­nut lii­ke­vaih­to­aan luo­mal­la brän­din­sä ym­pä­ril­le eri­lai­sia ku­va­tuot­tei­ta.

Täl­lä het­kel­lä Por­voo-ku­via löy­tyy pe­rin­teis­ten pos­ti­kort­tien, kah­vi­kup­pien ja tau­lu­jen li­säk­si pe­li­kort­tien ja pa­la­pe­lien muo­dos­sa. Myy­tä­väk­si on ke­hi­tet­ty uu­sia ja ai­nut­laa­tui­sia tuot­tei­ta, joi­ta muil­ta ei löy­dy, ku­ten la­ser­tu­los­tet­tu­ja ku­va­tuot­tei­ta sekä alu­mii­ni­sia ku­va­ko­ru­ja. Val­mis­tuk­ses­sa py­ri­tään ai­na käyt­tä­mään pai­kal­li­sia toi­mi­joi­ta. Ke­sän uu­tuu­te­na on print­ti­kaup­pa ja koi­vu­va­ne­ris­ta teh­dyt tar­jot­ti­met ja leik­kuu­lau­dat.

– Uu­det ajat ovat tuo­neet myös live stre­a­mauk­sen, eli suo­rien vi­de­o­lä­he­tyk­sien te­ke­mi­sen, Lau­ri­la ker­too.

Kas­vu on vie­lä mal­til­lis­ta, mut­ta ta­voit­tei­ta Lau­ri­lal­ta jo löy­tyy. Kas­vu on ol­lut jat­ku­vaa.

– Ta­voi­te on en­sin kas­vat­taa fir­mas­ta isom­pi niin, et­tä voi­si pal­ka­ta apu­kä­siä jo­nain vuon­na. Olen teh­nyt hom­mia ym­pä­ri Suo­men tä­hän­kin saak­ka, mut­ta ha­lu­ai­sin skaa­la­ta toi­min­taa läpi Suo­men. Ta­voit­teet ovat ai­na ylös­päin – näl­kä kas­vaa syö­des­sä, Lau­ri­la to­te­aa.