JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viikon kysymys

Joko ajellaan kesärenkailla?
Vielä kurvaillaan talvirenkailla hetki.
Vaihdettu jo kesäkumeihin.
Vasta pääsiäisenä kesäpyörät auton alle.
Samoilla kumeilla kesät ja talvet.
Ei ole autoa mihin vaihtaisi.

A-

A+

20250404163446

Juttuvinkki

Sano se!

Kerro se kuvin

Onnittele

Menovinkki

Yhdistysilmoitus

Palaute

20250404163434

Hallituksen lisärahoitus oppimisen tukeen

Sano se
6.4.2025 11.34
Kuvituskuva.

Kuvituskuva.

Iina-Kaisa Viheriävaara

Suo­mes­sa oli vuon­na 2023 yh­teen­sä 52 550 (5%) ADHD-di­ag­noo­sin saa­nut­ta las­ta ja nuor­ta. Au­tis­mi­kir­joa esiin­tyy noin 1-1,2%:lla koko vä­es­töä. Käy­tän­nös­sä tämä tar­koit­taa sitä, et­tä jo­kai­sel­la kou­lu­luo­kal­la on ai­na­kin yk­si eri­tyi­sop­pi­las, joka kuu­luu neu­rop­sy­ki­at­ri­sia piir­tei­tä omaa­vien ryh­mään.

Kun pu­hu­taan kou­lun tar­jo­a­mas­ta op­pi­mi­sen eri­tyi­ses­tä tu­es­ta, niin se koh­den­tuu usein edel­leen op­pi­lail­le, joi­den haas­teet joh­tu­vat eri­lai­sis­ta kie­lel­li­sis­tä, tai ma­te­maat­ti­sis­ta op­pi­mis­vai­keuk­sis­ta. Se voi ol­la tu­ki­o­pe­tus­ta, ope­tus­ta pien­ryh­mäs­sä, tai vaik­ka­pa kou­lu­a­vus­ta­jan tar­jo­a­maa hen­ki­lö­koh­tais­ta tu­kea ta­val­li­ses­sa luo­kas­sa.

Kun pu­hu­taan nep­sy-lap­sis­ta, niin hei­dän tu­ke­mi­nen on­kin sit­ten hie­man haas­ta­vam­paa. Tuki on mo­nin pai­koin epä­mää­räis­tä, epä­joh­don­mu­kais­ta ja riit­tä­mä­tön­tä. Vaik­ka nep­sy-lap­sis­ta pu­hu­taan jo hy­vin­kin avoi­mes­ti ja hei­tä ym­mär­re­tään kuu­lu­van jo­kai­seen yh­tei­söön, niin sil­ti he lei­maan­tu­vat edel­leen her­käs­ti “on­gel­ma­lap­sik­si”. Heil­le tar­jo­taan au­to­maat­ti­ses­ti näi­tä sa­mo­ja tu­ki­toi­mia, kuin op­pi­mis­häi­ri­öis­tä kär­si­vil­le ja yh­des­sä ih­me­tel­lään, et­tä mik­si ne ei­vät rii­tä, tai toi­mi. Meil­lä ei edel­leen­kään ole yleis­tä ym­mär­rys­tä sii­tä, et­tä mitä nep­sy-lap­sen pään si­säl­lä ta­pah­tuu. He ovat ver­ra­ten älyk­käi­tä, kek­se­li­äi­tä ja luo­via, mut­ta suu­ris­sa ih­mis­jou­kois­sa, ku­ten kou­luis­sa hei­dän käy­tök­sen­sä on usein ää­ne­käs­tä, im­puls­sii­vis­ta, pouk­koi­le­vaa, epä­koh­te­li­as­ta ja jopa ag­g­res­sii­vis­ta.

Nep­sy-lap­sen elä­mä on täyn­nä är­syk­kei­tä, vai­ke­as­ti si­säis­tet­tä­viä, tai tur­han tun­tui­sia sään­tö­jä ja omi­tui­sia toi­min­ta­ta­po­ja. Kun ta­val­li­nen ih­mi­nen is­tuu esi­mer­kik­si kah­vi­las­sa, niin hän ky­ke­nee suo­riu­tu­maan ti­lan­tees­ta naut­tien it­se ate­ri­oin­nis­ta, ju­tus­te­lus­ta ys­tä­vän kans­sa ja jopa naut­tien “hä­li­näs­tä” ym­pä­ril­lään. Kun nep­sy-lap­si is­tuu luo­kas­sa, jos­sa on yli 20 muu­ta las­ta, niin hän ais­tii jo­ki­ki­sen na­rah­duk­sen, ni­ti­nän ja na­ti­nan, tuok­sun, va­lon­sä­teen, kas­vo­jen il­meen ja ke­ho­na­sen­non. Tä­hän li­sä­tään vie­lä oman ke­hon si­säi­set är­syk­keet, ku­ten ah­dis­tus, pel­ko, pa­ko­no­mai­set ru­tii­nit, ju­miu­tu­mi­nen, pu­ris­ta­vat vaat­teet, kova penk­ki, huo­not ken­gät jne. Kun tä­män asi­an si­säis­tää, niin voi ym­mär­tää, et­tä on lä­hes mah­do­ton­ta op­pia yh­tään mi­tään, jos näi­tä kuor­mi­tus­te­ki­jöi­tä ei saa mil­lään ta­voin ra­jat­tua.

Eri­tyi­sen tuen on suun­ni­tel­tu si­säl­ty­vän tu­le­vai­suu­des­sa en­tis­tä enem­män ta­val­li­sen luo­kan ope­tuk­seen, mi­ten tämä tuki aut­taa nep­sy-las­ta? Sitä, joka tar­vit­see fyy­si­ses­ti eri­lai­sen op­pi­mi­sym­pä­ris­tön. Näil­le lap­sil­le ei rii­tä tu­ki­o­pe­tus, tai kou­lu­a­vus­ta­ja is­tu­maan vie­rel­le, vaan he tar­vit­se­vat mah­dol­li­sim­man vä­hän ais­ti­är­syk­kei­tä, pal­jon tau­ko­ja, mie­len­kiin­toi­sia ope­tus­me­to­de­ja ja omat pien­luo­kat. Pel­kään, et­tä hal­li­tuk­sen myön­tä­mä li­sä­ra­hoi­tus op­pi­mi­sen tu­keen ei tuo edel­leen­kään li­sää pien­luok­kia, vaan nii­tä kar­si­taan en­ti­ses­tään.

Mi­hin tämä oi­ke­an tuen puu­te joh­taa? Sii­hen, et­tä lap­si yli­kuor­mit­tuu. Hän är­syyn­tyy, ah­dis­tuu, muut­tuu ag­g­res­sii­vi­sek­si, vä­lin­pi­tä­mät­tö­mäk­si. Tämä käy­tös hei­jas­tuu ka­ve­rei­hin, luok­ka­to­ve­rei­hin, si­sa­ruk­siin, opet­ta­jiin ja op­pi­mi­seen, kou­lus­ta lint­saa­mi­seen ja lo­pul­ta las­ten­suo­je­luil­moi­tuk­siin, mah­dol­li­ses­ti jopa ko­din ul­ko­puo­li­seen si­joi­tuk­seen. Tä­män kier­teen hoi­ta­mi­nen vaa­tii val­ta­vas­ti yh­teis­kun­nan ra­haa ja mo­nien eri ta­ho­jen työ­tun­te­ja. En­nen kaik­kea se hil­jal­leen tu­ho­aa lap­sen, hä­nen ys­tä­vyys­suh­teen­sa ja mie­len­ter­vey­ten­sä. Ti­lan­ne kuor­mit­taa koko per­het­tä, hei­jas­tuu van­hem­pien työ­e­lä­mään, li­sää työ­pois­sa­o­lo­ja ja ai­heut­taa ra­si­tet­ta myös ta­lou­del­li­ses­ti.

Täs­tä syys­tä, vaa­din, et­tä kun kou­lui­hin koh­den­ne­taan op­pi­mi­sen li­sä­ra­hoi­tuk­sen tu­ki­toi­mia, niin ne koh­den­ne­taan oi­kein, riit­tä­vän ajois­sa ja eh­dot­to­mas­ti myös pien­luok­kien muo­dos­sa.

SAI­JA HAA­PA­SAA­RI,
LÄ­HI­HOI­TA­JA, SAI­RAAN­HOI­TA­JA­O­PIS­KE­LI­JA,
KUN­TA- JA ALU­E­VAA­LIEH­DO­KAS, (VIHR.)

POR­VOON KAU­PUN­GIN VAL­TUUS­TON VA­RA­JÄ­SEN,
POR­VOON ATE­RIA- JA PUH­TAUS­PAL­VE­LUI­DEN HAL­LI­TUK­SEN JÄ­SEN,
ELIN­VOI­MA LAU­TA­KUN­NAN VA­RA­JÄ­SEN