Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kirjoittajan mielestä maamme ainoan leveäraiteisen museoradan purkaminen ja muuttaminen pyörätieksi veisi pohjan koko Porvoon museorautatien toiminnalta sekä samalla yhden Porvoon matkailuvalteista.
Arkisto/Mika Laine
Porvoolaisen kaupunginvaltutettu Juha Kittilän (kok.) valtuustoaloite pyörätiestä Anttilan ja Porvoon välille on vähintään kummallinen.
Ei itse asian, vaan toteutusehdotuksen vuoksi. Ehdotuksen ensisijaisena vaihtoehtona on Suomen ainoan leveäraiteisen museoradan purkaminen ja muuttaminen pyörätieksi.
Tämä veisi pohjan koko Porvoon museorautatien toiminnalta sekä samalla yhden Porvoon matkailuvalteista. Tämän jälkeen Suomesta ei löytyisi enää autenttista museorataa ja sille kuuluvaa aitoa museoliikennettä.
Koko maan raideliikenteen museotoiminnan tila on jo ilman vastaavia ehdotuksia hankaluuksissa olemattoman rahoituksen ja asianmukaisten säilytystilojen vähyyden vuoksi. Tästä syystä pelkästään tällä vuosituhannella on hävitetty museoiduiksi varattua kiskoliikennekalustoa aina höyryvetureista raitiovaunuihin, jopa myös sarjansa ainoita yksilöitä.
Tällainen historian hävittäminen on täysin anteeksiantamatonta ja verrattavissa kirjarovioihin. Vastaavan edessä ollaan myös Porvoossa, jos rata viedään.
Mahdollinen tulevaisuuden idän oikorata ei myöskään luo vaihtoehtoa museoradalle, koska radalla ajetaan vähintään 200 kilometriä tunnissa kulkevaa nopeaa junaliikennettä. Tällaisen sekaan ei museojunilla ole edes nopeutensa puolesta asiaa, eikä ole radan turvalaitetoteutus välttämättä mahdollistaisi muutenkaan museoliikennettä.
Pyörätien rakentaminen itsessään on kannatettava idea, mutta se on toteutettava kokonaan omaan käytäväänsä vaarantamatta raideliikenteen kulttuurihistoriaa ja kulttuuriperintöä.
AARNE ALAMERI,
TURKU
»» Lue myös: Pyöräbaana Anttilasta ja Hinthaarasta Porvooseen
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot