Viikon kysymys
A-
A+
Tunnelma Palvelubussissa oli iloinen. Marja-Leena Korpi ja Liljan-Kukka Runolinna iloitsivat, että Pornainen sai vihdoin kauan odotetun Palvelulinjan.
Merja Forsman
PORNAINEN Minibussi puikkelehtii kiemurtelevilla peltoteillä. Radiossa soi iskelmä. Kuljettaja Antero Veijonen katsoo kellosta, että kyllä, ajoissa ollaan seuraavalla pysäkillä.
Olemme Pornaisissa 1.8. aloittaneen – kauan odotetun – Palvelubussin kyydissä. Matkustamoon on noussut myös kunnanhallituksen varapuheenjohtaja Liljan-Kukka Runolinna.
– Täytyihän tämä tulla testaamaan. Siitä onkin 20 vuotta, kun viimeksi olin bussin kyydissä. Tämä Palvelubussi on kyllä hyvä kokeilu! hän kommentoi.
– Kun ei jäisi vain kokeiluksi, Veijonen kuittaa.
Veijosen mukaan bussi on toisinaan kulkenut reittiä ilman matkustajia, parhaimmillaan kyydissä on ollut ”puolen kymmentä” matkustajaa.
Matkustajat ovat olleet pääosin ikäihmisiä ja koululaisia, ja suurin osa on antanut kiitosta uudesta palvelusta.
Kuljettaja Antero Veijonen on ajanut työkseen reippaasti yli 40 vuoden ajan.
Merja Forsman
Vaikka kotiovelle
Palvelubussi tekee arkisin neljä kertaa päivässä kahdeksikon kirkonkylältä Kupsenkylään ja Halkiaan ja taas kirkonkylältä Jokimäelle ja Parkkojan lenkille. Lauantaisin bussi tekee vuoroa.
Kyytiin voi hypätä pysäkiltä tai reitin varrelta kättä heilauttamalla.
Bussin tunnistaa tuulilasiin laitetusta Palvelubussi-kyltistä.
Tarvittaessa kuljettaja voi myös hakea tai viedä kyyditettävän kotiovelle saakka. Silloin kyyti tulisi mieluiten sopia etukäteen edellisenä päivänä, mutta myös ex-tempore kotiinkuljetuksia tehdään.
– Olen vienyt jo muutamia mummoja kotiovelle. Yhdellä oli painavat kauppakassit ja toisella laukku täynnä kirjastonkirjoja, Veijonen sanoo.
Runolinna taas uskoo, että Palvelubussin suosio kasvaa varsinkin talvella.
– Monet varmasti pohtivat, haluavatko lämmittää autonsa ja lähteä liukkaille teille, kun vaihtoehtona on nousta lämpimään palvelubussiin, jota ajaa ammattilainen.
Marja-Leena Korpi käyttää Palvelubussia jo toista kertaa. – Tykkään kun saa olla omavarainen, eikä tarvitse aina pyytää muilta kyytiä.
Merja Forsman
Kiertomatkailua
Täytyy todeta, että Pornainen on kaunis: viljavia peltoja, vehreää jokilaaksomaisemaa ja vanhoja maataloja.
Vaikka palvelulinja on tarkoitettu tietysti hyötykäyttöön, se kävisi loistavasti myös kiertomatkailukohteeksi vaikka eläkeläisyhdistyksille tai tuleville pornaislaisille.
Veijonen tietää yhtä sun toista matkan varrelta, vaikka onkin Järvenpäästä tai kuten Veijonen sanoo: ”Euroopan kulttuuripääkaupungista”.
Kokeneena kuskina hän osaa säädellä nopeutta niin, että saapuu pysäkille mahdollisimman täsmällisesti huolimatta siitä, tuleeko pysäkeiltä kyytiläisiä tai ei.
Välimatkat talojen välillä ovat pitkät, Pornainen tosiaan on aika harvaan asuttua seutua.
– Yksinäisyys on täälläkin iso ongelma, Runolinna kertoo takapenkiltä.
– Tällainen palvelubussi tarjoaisi monille mahdollisuuksia sosiaalisiin kontakteihin. Bussilla voisi kulkea kylästä toiseen tuttuja tapaamaan ja vaihtaa kuulumisia kuljettajankin kanssa. Tämä on silläkin tavalla merkityksellistä toimintaa.
Palvelulinjan ajoneuvon tunnistaa tuulilasille laitetusta Palvelubussi-kyltistä.
Merja Forsman
Kyytiomavaraisuus tärkeää
– Katos, saamme lisää matkustajia, Veijonen huudahtaa ja kurvaa tienposkeen.
Kyytiin nousee Marja-Leena Korpi. Huonojen jalkojen vuoksi nouseminen bussiin on haastavaa.
– Harmi, ettei viime syksynä Saksasta tilattua uutta matalalattia-ajoneuvoa ole vielä saatu, Veijonen pahoittelee. Sellainen on kuitenkin tulossa.
Alkaa iloinen puheensorina; Korpi ja Runolinna ovat ennestään tuttuja.
Vapaaehtoistyötä tekevä Korpi kyydissä jo toista kertaa. Tällä kertaa hän on matkalla seurakunnan kokoukseen ja arpajaisissa voittamaansa jalkahoitoon.
– Olen odottanut tällaista palvelubussia vuosia! Tykkään kun saa olla omavarainen, eikä tarvitse aina pyytää muilta kyytiä. Nyt saimme niin hyvän johdon, että tämä Palvelubussi saatiin järjestymään, Korpi kiittelee.
Vähitellen saavumme takaisin kirkonkylään. Korpi jää kyydistä, ja koukkaamme toistamiseen Aurinkomäen palvelukeskuksen ohi. Tälläkään kertaa matkaan ei astu uusia matkustajia.
– Kun täältä mäeltä lähtee kauppaan, joutuu kulkemaan kaksi mäkeä. Toivottavasti palvelukeskuksen asukkaat löytävät tämän bussin, Runolinna toivoo.
Matkan varrella kohdattiin tuttuja. – Kyllä minä aion käyttää Palvelubussia sitten talvella. Miksi lämmittäisin auton, että voin tulla tunniksi tänne kirkonkylälle. Ei se varmaan tee autollekaan hyvää, Kyllikki Vuori pohti. Kuvassa oikealla Valto.
Merja Forsman
Palveleva Palvelubussi
Reippaasti yli 40 vuotta kuljettajana toimineen Veijosen mukaan bussimatkustajien määrä on vähentynyt.
– Nykyään kaikilla on omat autot, ja mukavuus on mennyt edelle. Eihän tämä ala ole enää mikään kultakaivos kuljettajille, hän kertoo.
– Se on kyllä harmi, linja-autolla matkustaminen olisi ilmastosyistäkin tärkeää, Runokallio harmittelee.
Kaikilla Pornaisissa asuvilla ei tietystikään ole autoa, ja vaikka olisi, kulkeminen omalla autolla voi syystä tai toisesta olla haastavaa.
Pornaisissakin asuu myös lapsia, jotka eivät ole oikeutettuja koulukyyditykseen tai joiden voi olla vaikea kulkea harrastukseen.
– Eilenkin vein kaksi tyttöä kotiin. He asuivat pari sataa metriä vaille 5 kilometriä, mikä on koulukuljetuksen raja, Veijonen kertoo.
Käännymme Bar & Cafe Kesämopon pihalla ja jatkamme idyllisen jokilaakson läpi: ohi Mika Walterin kesäpaikan ja Rakel ja Regina Linnanheimon upean huvilan.
Radiossa soi Aja hiljaa, isä nyt vain. Tai ”ole hiljaa isä nyt vain”, kuten Veijonen vitsailee.
Vähitellen palvelubussi palaa taas Aurinkomäen palvelukeskuksen kautta lähtöpisteelleen Rantalantie 10:een.
Kunnanjohtaja Antti Kuuselan mukaan uuden palvelun ensivaikutelma on myönteinen.
Merja Forsman
Malli löytyi Järvenpäästä
Kunnanjohtaja Antti Kuusela istuutuu kokoushuoneeseen ja ojentaa palvelulinjan esitteen.
– Tämä oli ensimmäinen tehtävä, johon tartuin, kun aloitin työni viime lokakuussa. Palvelulinja oli jo budjetoitu, se piti enää suunnitella ja toteuttaa.
Kuusela kutsui naapurikuntien liikennesuunnittelijoita saman pöydän äärelle ja kyseli, miten naapurikunnissa on toteutettu vastaavanlaisia projekteja. Paras malli löytyi Järvenpäästä.
– Ajatuksena oli, että palvelulinja olisi saavutettava ja edullinen, ja matkustaminen olisi mahdollisimman helppoa, Kuusela kertoo.
Palveluntarjoajat kilpailutettiin ja viidestä tarjouksesta valittiin edullisin, myös laatukriteerit otettiin huomioon. Valinta osui sipoolaiseen VJL Kuljetus ja koneurakointi ky:hyn.
– Pornaisissa on ikääntyvä väestö ja asukkaat asuvat hajallaan, palvelujen pariin on vaikea päästä. Kunnan tehtävä on edistää asukkaiden pääsyä palvelujen pariin, ja joukkoliikenne ei siihen riitä. Täällä on ollut jo vuosia kova paine siihen, että ihmisille tarjottaisiin tällainen mahdollisuus liikkua, Kuusela sanoo.
Kunnanjohtaja oli hyvin tietoinen aiemmista epäonnistuneista kokeiluista. Mitä tällä kertaa auttaisi kokeilun onnistumisessa?
– Aiempi kokeilu epäonnistui tiedottamisen osalta, siksi viestintä otettiin heti yhdeksi tärkeimmistä tavoitteista, Kuusela sanoo.
Tällä kertaa kaikille pornaislaisille jaettiin koteihin esitteet, josta näkyy bussin aikataulut ja pysäkit.
Nyt takana on kohta neljä viikkoa kokeilua.
– Otamme vastaan palautetta ja kehittämisideoita, ja ensivaikutelma on ollut myönteinen. Juuri eilen eräs hallituksen jäsen kertoi, että eräs lapsi ei ollut tajunnut heiluttaa kättä ja bussi oli ajanut ohi. Kun kuljettajalle soitettiin, hän kääntyi takaisin hakemaan lapsen kyytiin. On hienoa, että puhelu menee suoraan kuljettajalle ja hän hoitaa työnsä näin ammattimaisesti.
MERJA FORSMAN
PORNAISTEN PALVELULINJA
» Tulevaisuudessa14-paikkainen matalalattia-ajoneuvo
» Ajaa 4 vuoroa arkisin ja 2 vuoroa lauantaisin
» Ajaa reittiä: Kupsenkylä/Halkia/Parkkojan lenkki
» Noukkii matkustajat pysäkeiltä, mutta ottaa kyytiin myös matkan varrelta tai vie/hakee kotiovelle/kotiovelta
» Hinta alle 6-vuotiaille 0 €, 6–12-vuotiaille 1 € ja yli 12-vuotiaille 2 €
» Palvelulinjan kuljettaja: 044 230 8051
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot