Viikon kysymys
A-
A+
Luna Saraste (vas.), Ila Helling, Milo Selin ja Kuutti Polojärvi etsivät kirjainmerkkien avulla sanoja Itäväylä-lehdistä ja kirjoittivat sanat tavuttamalla vihkoihinsa.
Marko Wahlström
LOVIISA, KOSKENKYLÄ Loviisalaisessa Koskenkylän koulussa perehdyttiin sanomalehtien Uutisten viikolla medialukutaitoon ja sanomalehtien lukemiseen viime viikolla. Koulu osallistuu myöhemmin keväällä mediataito-, luku- ja aikakauslehtiviikoille.
Yhdentoista oppilaan ykkösluokassa otettiin käsittelyyn keskiviikkona 22.1. ilmestynyt Itäväylä-lehti. Lehtiyhtiö oli toimittanut koululle ennakkoon nipullisen painettuja lehtiä.
– Hyödynsimme Uutismedian liiton 1.–2. luokkalaisille suunnattua tehtäväpakettia, jonka avulla lapset etsivät lehdistä vastauksia, opettaja Sanna Pihkanen kertoi.
Poikkeuksellinen kouluviikko alkoi maanantaina sekä jatkui keskiviikkona ja torstaina.
– Toisessa tehtävässä lapset etsivät kirjainkortin avulla lehdestä sanoja, jotka alkavat kyseisellä kirjaimella ja kirjoittivat ne tavuttaen vihkoihinsa.
Kolmantena oli tutkia lehden mainoksia, etsiä niistä numeroita ja tehdä matematiikan laskuja vihkoihin, Pihkanen jatkoi.
Lehtiä hyödynnetään parin viikon kuluttua myös Kaleva-aiheiseen kuvistyöhön.
– Lehtien parissa yhdistyvät kouluaineista äidinkieli, matematiikka ja ympäristöoppi ja kuvaamataito, Pihkanen sanoi.
Itäväylä-lehden mainosten numeroista syntyi laskutehtäviä matematiikan vihkoon.
Marko Wahlström
"Äiti ei aina anna katsoa uutisia"
Oppilaat tutustuivat myös lehtijuttujen peruselementteihin eli otsikkoon, kuvatekstiin ja tekstiin.
– Välillä äiti ja minäkin luemme kotona lehtiä. Luen mieluiten sellaisia kiinnostavia kohtia. Katson aina ensin kuvan, Luna Saraste kertoi.
– Me ei hirveästi lueta lehtiä, jos me ei käydä postilaatikolla, kun on liukasta. Silloin luemme jotain vanhoja Kauppalehtiä. Minä haluaisin katsoa ja kuunnella televisiosta uutisia, mutta äiti ei anna, koska uutisissa saattaa olla pahoja sattumuksia. Haluan tietää, mitä maailmassa tapahtuu, Ila Helling jatkoi.
Milo Selin sanoi joskus nähneensä kotona Itäväylä-lehden.
– Perjantaina katsomme koulussa Lasten Uutiset. Tykkään myös pelata Pokémonia ja muita videopelejä.
Oppilaita kiinnostavat hauskat ja mielenkiintoiset uutiset.
– Haluan myös kuulla myös sodista maailmassa: siellä yhdessä maassa (Gazassa) on nyt aselepo ja siellä jossain maassa (Ukrainassa) on ollut sota jo melkein kolme vuotta.
Luna Saraste (vas.), Ila Helling, Milo Selin ja Kuutti Polojärvi etsivät kirjainmerkkien avulla sanoja Itäväylä-lehdistä ja kirjoittivat sanat tavuttamalla vihkoihinsa.
Marko Wahlström
Tulevaisuuden lehdentekijä?
Haastateltujen joukoista paljastui myös kenties tulevaisuuden lehden tekijä.
Kuutti Polojärvi kertoi, että hänen kotonaan äiti ja isä lukevat uutisia lehdistä.
– Mä teen joskus omia lehtiä. Piirrän isoihin papereihin itse. Kirjoitan rosvoista ja asioista, joista olen jotain mieltä. Vanhemmat lukevat lehteä. Lehdellä ei ole nimeä.
– Luen itse myös uutisia, jota videokuvaan puhelimella. Keksin uutisia ihan itse, Kuutti jatkoi.
Polojärveä kiinnostaisi joskus isona olla töissä lehdessä.
– Lehdissä on uutisia jostakin paikasta. Niitä kirjoitetaan tietokoneella ja sitten lehti painetaan painatuskoneella, Ila Helling tiesi kertoa luettuaan Miina ja Manu reporttereina -kirjan.
– Uutismedian liiton 1.–2.-luokkalaisille suunnitellun Puppe-passin avulla sanomalehden juttua tai kiinnostavaa kuvaa tutkitaan tarkemmin, opettaja Sanna Pihkanen kertoi.
Marko Wahlström
Medialukutaito kehittyy, kun tutustutaan sanomalehtiin
Ykkösluokalla oppilaat vielä harjoittelevat luku- ja kirjoitustaitoa. Kun taito karttuu, innostus kirjoittamiseen voi kasvaa ja joku saattaa päätyä töihin lehden toimitukseen.
– Tai vaikka kirjailijaksi, Ila Helling tuumasi.
– Voi olla, että mekin tulemme vielä omat uutiset tekemään, kun kirjoitustaito vielä kehittyy, opettaja Sanna Pihkanen jatkoi.
Opettajan mukaan lasten kanssa on keskusteltu myös lähdekritiikistä ja opeteltu tunnistamaan verkossa leviäviä huijausuutisia.
– On todella tärkeää, että kouluissa tutustutaan erilaisiin sanomalehtiin, koska ne ovat iso osa koulua ja maailmaa. Näin saataisiin kaikille medialukutaito ymmärtää erilaisia tekstejä ja tulkita valokuvia, Pihkanen jatkoi.
»» Uutisten viikosta (27.–30.1.) voi lukea lisää täältä
»» Mediataitoviikosta (10.–16.2.) voi lukea täältä
»» Lukuviikosta (21.–27.4.) voi lukea täältä
»» Aikakauslehtiviikosta (21.–27.4.) voi lukea täältä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot