Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
ITÄ-UUSIMAA Sähköistyminen autoilussa on ollut viime aikoina niin voimakasta, että välillä on ihan kiva ottaa koeajoon auto, jota ei tarvitse ladata.
Uusi Volkswagen Passat on käytännössä sama auto kuin juuri uudistunut Skoda Suberb. Passat on korimalliltaan aina farmari ja koeajoyksilö oli varustettu bensaturbolla, automaatilla ja se oli niin sanottu kevythybridi.
Diesel on vasta tulossa markkinoille ja ladattava hybrid on myös saatavissa. Viikon mittaisen koeajon aikana kertyi yli tuhat kilometriä ja mahdollisuutta lataamiseen joka yö ei olisi oikein ollut. Volkswagen ID7 tuli myös koeajettua hiljattain, mutta tälle pitkälle reissulle valitsin mieluummin perinteisen Passatin olosuhteista ja aikataulusta johtuen.
Auton lastaaminen reissuun lähtiessä on ihan mukavaa puuhaa silloin kun tilaa on oikein runsaasti. Passatin valtavan kokoiseen takakonttiin tuntuu mahtuvan vaikka mitä ja takapenkkikin kelpaa pitkälle henkilölle.
Edessä tilaa riittää myös ja eripituiset kuljettajat saavat helposti hyvän ajoasennon riittävien säätöjen ansiosta.
Tien päällä meno on leppoisaa ja äänimaailmaltaan miellyttävän hiljaista. Jo alkumatkasta käy hyvin selväksi, että juuri tällaiseen matkustamiseen tämä auto on suunniteltukin.
Suorituskykyä ei ole liikaa tarjolla, mutta kyllä 150 hevosvoimaa riittää nopeusrajoitusten mukaiseen matkan tekoon vallan hyvin. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin 6,3 sekuntia, joten turhia riskejä on syytä välttää tällä moottorilla varustetulla Passatilla.
Matkaan lähdettäessä auto näytti toimintamatkaksi runsaat 1200 kilometriä tankki täynnä. Sitä todellista kulutusta juuri lähdin mielenkiinnolla mittaamaan.
Passat lepuuttaa aika ajoin paria sylinteriä rauhallisessa ajossa ja kevythybridi myös rullaa paljon moottori sammutettuna. Jousitus on mukavuuspainotteinen eikä auto muutenkaan houkuttele urheilulliseen ajoon. Tästä syystä kulutuskin painuu helposti alle viiden litran pitkällä matkalla ajotietokoneen mukaan, mutta koeajon todellinen keskikulutus oli 5.1 litraa satasella.
Tämän kokoiseksi autoksi Passat on siis ilahduttavan taloudellinen ja rehellisyyden nimissä sen täyssähköinen serkku Volkswagen ID7 ei kulje kovinkaan paljon halvemmalla, jos maksullisia latauksia joutuu käyttämään.
Uusi perinteinen Passat saattaa kiinnostaa moniakin perinteisiä autoilijoita. Siinä riittää tilaa niin perhekäyttöön kuin taksikäyttöönkin ja reissuja ei tarvitse suunnitella latauspisteiden mukaan.
Räväkkä suorituskyky puuttuu, mutta muuten pitkäkin matka maistuu niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Juuri se käytön helppous ja miellyttävyys on tämän tilavan auton valttikortti, ID7 on hyvä auto sähköautoksi. mutta Passat on mielestäni jotenkin vielä parempi matka-auto.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
» Mukava pitkän matkan kulkine
» Edullisia ja vaivattomia kilometrejä
Miinukset
» Vaisuhko suorituskyky
» Törmäyksen tunnistin reagoi turhankin herkästi
VW Passat Variant 1.5 eTSI
» Hinta vakiovarustein: 46 389 euroa
» Tehdastakuu: 2 vuotta
» Moottori: Nelisylinterinen rivimoottori, bensiini, turboahdin
» Iskutilavuus: 1498 cm3
» Polttomoottorin teho: 110 kW / 150 hv @ 5500 r/min
» Vääntömomentti: 250 Nm @ 1500 – 3500 r/min
» CO2-päästöt (WLTP): 131 g/km
» Kulutus (WLTP-yhdistetty): 5,8 l/100km
» Voimansiirto: Etuveto, 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto
» Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,2 s
» Huippunopeus: 222 km/h
» Pituus: 4917 mm, leveys: 1849 mm, korkeus: 1497 mm
» Akseliväli: 2841 mm
» Tavaratila: 690–1 920 litraa
» Koeajoauton rengaskoko: 235/45 R18
» Polttoainesäiliön tilavuus: 66 l
» Omamassa: 1 572 kg
» Vetopaino jarruitta/jarruin: 750 kg / 1600 kg
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot