Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Porvoolaiset Emilia Gustafsson ja Janne Lehtiniemi asioivat yleensä Tarmolassa. Tällä kertaa he kävivät kaupassa Näsin S-marketissa apteekkiasioinnin yhteydessä. – Jos Prisma tänne joskus tulee, niin varmasti se vetää osan asiakkaista sinne, Lehtiniemi uskoo.
Marko Wahlström
PORVOO, NÄSI Porvoolaiset Janne Lehtiniemi ja Emilia Gustafsson lastaavat autonsa peräkonttiin viikon toiset päivittäistavaraostoksensa.
He myöntävät, että joutuvat kolmen pikkulapsen vanhempina juoksemaan melko usein kaupassa.
– Ehkä kahdesti viikossa käymme kaupassa keskimäärin. Kolmas kauppareissu on täydennysostoksia varten, he arvioivat omia kauppakäyntejään.
Normaalisti he asioivat joko Tarmolan K-Supermarketissa tai Lidlissä, jotka sijaitsevat itäisessä Porvoossa asuvan perheen kotikulmilla. Näsin S-market valikoitui torstain kauppapaikaksi apteekkikäynnin johdosta.
– Asuessamme aiemmin keskustassa kävimme Cittarissa kaupassa, Lehtiniemi kertoo.
Porvoon Näsin S-market on myynti- ja asiakasmäärältään osuuskauppa Varuboden-Oslan itäisen Uudenmaan suurin market-yksikkö. Kauppa on myös maamme suurin S-market-kokoluokan päivittäistavarakauppa.
Marko Wahlström
"Kaupan sijainti lähellä kotia oleellista"
Pariskunnan mielestä Porvoossa on tällä hetkellä aika hyvin kaupallisia palveluita.
– Kyllä täältä on löytynyt aina kaikki tarvittava. Se Prismahan nousee aina esille toiveissa isompana kauppana, vaikka en sitä itse osaa kaivata, Lehtiniemi sanoo.
– Jos sellainen tänne tulee, niin varmasti se osan asiakkaista sinne vetää. Tietenkin kaupan sijainti määrittää käyttöä, sillä harva välttämättä lähtee toiselle puolelle kaupunkia, jos ei muuten ole asiaa sinne, hän jatkaa.
Toive Prisma-tavaratalosta nousi vahvasti esille myös Varuboden-Oslan (VBO) viime keväänä toteutetussa laajassa asiakaskyselyssä, johon vastasi yli 12 000 asiakasomistajaa.
– Itäisellä Uudellamaalla toivotaan erityisesti Prismaa Porvooseen, toimitusjohtaja Mathias Kivikoski kertoo.
Kyselyn tulos ei yllätä VBO:n johtoa. Osuuskauppa selvittää jatkuvasti mahdollisuutta rakentaa suuremman marketyksikön Porvooseen – ja tekee hartiavoimin töitä. että toive toteutuu ja Prisma joskus saadaan kaupunkiin.
– Omistamme Tarmolasta Loviisantien varrelta useita kiinteistöjä, ja olemme ajatelleet, että paikalla voisi olla joko iso S-market tai Prisma. Olemme käyneet alustavia keskusteluita kaupungin kanssa, mutta ainakin toistaiseksi on ollut haasteellista, emmekä ole päässeet eteenpäin.
VBO:n omistamissa kiinteistöissä Mikrokulmasta Shellin huoltoasemalle on vaihtelevan pituisilla vuokrasopimuksilla paikallisia yrityksiä.
– Mitään nopeaa ratkaisua ei ole tapahtumassa, sillä myöskään kaava ei tällä hetkellä helposti taivu isoon ruokakauppaan, Kivikoski sanoo.
Asiakaskysely on osa VBO:n pitkän ajan strategiaohjelmaa, joka ulottuu vuoteen 2035. Kyselyn tuloksia hyödynnetään strategiatyössä. Kyselyssä kysyttiin asiakkaiden mielipiteitä nykyisistä palveluista ja mitä he toivovat tulevaisuudessa.
– Kyselyn suosio on osoitus siitä, että osuuskauppamme herättää paljon tunteita sekä asiakasomistajat haluavat olla vaikuttamassa ja mukana päättämässä siitä, mihin suuntaan osuuskauppaa viedään. Oli erittäin ilahduttavaa huomata näin aktiivinen joukko, Kivikoski iloitsee.
Hänen mukaan VBO:n toimialueen asiakasomistajat toivovat laajasti lisää palveluita kaikkien toimialojen osalta kaikilla alueilla.
Päivittäistavarakaupan isolle yksikölle on tärkeää, että kaupan yhteydessä on riittävästi pysäköintitilaa.
Marko Wahlström
"Välillä tuntuu, että ruoka loppuu kesken"
Viisihenkisen porvoolaisperheen vanhempien päivittäisostoksiin käyttämä rahamäärä on lisääntynyt pienten vaippaikäisten lasten myötä.
– Nuorimmat lapset ovat kaksoset, mikä näkyi selkeänä piikkinä ruokalaskussa, Emilia Gustafsson ja Janne Lehtiniemi sanovat.
Pariskunta myöntää, että perheenlisäyksen tuoma muutos kulutukseen ei ole vielä asettunut uomiinsa.
– Välillä tuntuu, että ruoka loppuu kesken. Ei se vuoallinen makaronilaatikkoa kauan kestä, Lehtiniemi naurahtaa.
Pariskunta on joutunut pohtimaan kulutustaan aiempaan tarkemmin.
– Olemme myös laskeneet, että Lidliä pitäisi ehkä käyttää enemmän, koska se ainakin tuntuu – riippuen tavaroista – halvemmalta, Gustafsson sanoo.
– Toisaalta Lidlistä ei saa ihan kaikkea sitä, mitä olemme tottuneet ostamaan. Tuntuukin tyhmältä käydä kahdessa kaupassa, Lehtiniemi jatkaa.
"Sitä ostetaan, mitä tarvitaan"
Paikallisen osuuskaupan toimitusjohtaja näkee kaupan toimintaympäristössä myönteisiä merkkejä, mikä tukisi yksityisen kulutuksen kasvua.
– Vielä viime vuotta isosti peilannut merkittävä inflaatio on rauhoittunut sekä korot ovat pikkuhiljaa lähtemässä ja osin jo lähteneet laskuun. Nämä toivottavasti parantavat kuluttajien luottamusta. Näemme, että kuluttajat ovat vielä varsin varovaisia, Mathias Kivikoski sanoo.
Porvoolaisperheen ostokäyttäytymistä tilanne tuskin tulee muuttamaan nykyisestä.
– Emme usko, että se vaikuttamaan juurikaan. Teemme hyvin vähän ylimääräisiä hankintoja, koska kulutuksemme on enemmänkin arkipäiväistä: sitä ostetaan, mitä tarvitaan, Gustafsson ja Lehtiniemi sanovat.
Pariskunnalla on edessä asuntolainojen korkojen tarkistus ensi keväänä.
– Todennäköisesti koroissa tullaan jonkun verran alaspäin. Tuntuu siltä, että vaikka rahaa jäisi jonkin verran enemmän, kaikki kulut nousevat samaa tahtia, Lehtiniemi sanoo.
– Nyt, kun lapset aloittivat päiväkodin ruokalasku ehkä hieman laskee, kun he syövät yhden aterian siellä, Gustafsson lisää.
Yleisen arvonlisäverokannan nosto 1.9. alkaen 24,0 prosentista 25,5 prosenttiin työllistää tällä hetkellä kaupan alan henkilöstöä.
– Elintarvikkeiden hinnat eivät nouse, mutta korotus ei edistä käyttötavaroiden, muodin ja muiden tuotteiden kauppaa, toimitusjohtaja Mathias Kivikoski sanoo.
"Asiakasomistajat luottavat ja keskittävät"
Osuuskauppa Varuboden-Oslassa kuluva vuosi on alkanut vahvasti.
– Olemme todella tyytyväisiä siihen, että myynti jatkoi kasvuaan, vaikka meillä ennestään on takana vahvaa kasvua jo useamman vuoden ajalta, Kivikoski sanoo.
VBO:n tammi–kesäkuun tulos on lähes edellisvuoden tasolla.
– Asiakasomistajat ovat luottaneet meihin. Meillä on entistä enemmän sellaisia asiakkaita, jotka keskittävät ostoksensa eri toimipisteisiimme sekä saavat enemmän bonusta ja maksutapaetua, Kivikoski jatkaa.
Osuuskauppa Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Mathias Kivikoski iloitsee, että ravintolakonseptin valinta Porvooseen osui nappiin. – Asetetut myyntiennusteet ovat jopa ylittyneet, hän kertoo. Maaliskuussa avatun ravintolan mediatilaisuuteen toimitusjoihtaja saapui Jopoa taluttaen.
Arkisto/Marko Wahlström
Porvoon Amarillon myyntiennuste ylittyi
Varuboden-Oslan ravintolatoiminta on kasvattanut myyntiään tämän vuoden aikana, mikä johtuu muun muassa palveluverkoston laajentamisesta.
Osuuskauppa avasi uuden Amarillo-ravintolan Porvoossa maaliskuussa.
– Ravintola on lähtenyt erittäin hyvin liikkeelle. Ajatuksemme, että se voisi täyttää paikkakunnan ravintolatarjonnassa olleen aukon osoittautui toimivaksi hypoteesiksi.
Amarillon paluu Porvooseen täytti myös monen paikallisen asiakkaan kaipauksen.
– Asettamamme myyntiennusteet ovat toteutuneet ja jopa ylittyneet, Kivikoski iloitsee.
Näsin S-marketin pysäköintipaikan laidalla aiemmin sijainneen puutarhamyymälän tilalle rakennettiin ja avattiin alkukesästä ABC Car Wash -autopesula.
Marko Wahlström
ABC Kuninkaantien market-myymälä uudistui
Ravintolapalveluita on tarjolla myös ABC-asemilla. Loviisan Vanhakylän Kuninkaantien market uudistettiin viime keväänä.
– Myymälän kylmäkalusteet vaihdettiin ympäristöystävällisiksi. Muutenkin markat on nyt uusimman ja viimeisimmän konseptin mukainen, Kivikoski kertoo.
Porvoon Hornhattulan ABC-liityntäpysäköinnin ja liikenneaseman osalta tilanne ei ole edennyt.
– Olemme osaltamme edelleen sitoutuneita hankkeeseen ja käymme keskusteluita kaupungin kanssa. Asiassa on vielä paljon yksityiskohtia, joista pitää sopia, Kivikoski kertoo.
Puretun Näsin ABC-aseman autopesulan korvaajaksi VBO rakennutti ABC Car Wash -pesulan Näsin S-marketin vieressä toimineen puutarhamyymälä S-Gardenin tilalle alkukesästä.
– Autopesu on lähtenyt oikein hyvin käyntiin. Jo aiemmin kauppakeskus Lundissa avattu kukkakauppa S-Bloom hyvä lisä kauppakeskuksen kokonaisuuteen, Kivikoski sanoo.
Sale-kauppoja Varuboden-Oslalla on Porvoon Gammelbackassa, Huhtisissa ja keskustassa sekä Askolan kirkonkylässä ja Monninkylässä, Lapinjärvellä, Liljendalissa, Pornaisissa ja Pukkilassa. Kuvassa Monninkylän Sale.
Arkisto/Mika Laine
Kevätkummun S-market ja Lapinjärven Sale uudistetaan
Palveluverkoston ylläpitäminen ja kehittäminen sekä lähipalveluiden turvaaminen onkin yksi osuuskaupan tärkeimmistä tehtävistä.
– Kevätkauden suurin investointimme oli täysin uusi Hangon S-market Hanko, joka avattiin toukokuussa, Kivikoski kertoo.
Alkukeväästä osuuskauppa osti Porvoon Haikkoosta K-Marketia vastapäätä kaksi kiinteistöä.
– Suunnittelu tonttien hyödyntämisestä on meneillään. Näemme, että Haikkoon alue on erittäin mielenkiintoinen päivittäistavarakaupan kannalta, Kivikoski sanoo.
Hallikiinteistöjen nykyiset toimijat ovat VBO:n vuokralaisina vielä jonkin aikaa.
– Tarkkaa aikataulua hankkeen osalta en vielä uskalla arvioida.
Toimipisteverkoston uusiutuminen jatkuu kahdessa myymälässä tänä syksynä
– Porvoon Kevätkummun S-marketissa tehtiin muutama vuosi sitten kevytuudistus ja nyt tehdään loput eli vaihdetaan myös kylmäkalusteet. Lisäksi Lapinjärven Sale uudistetaan, Kivikoski kertoo.
Näiden jälkeen VBO:n lähes kaikki myymälät on uudistettu viimeisimmän konseptin mukaisesti.
– Itäisellä Uudellamaalla enää vain Liljendalin Sale on uudistamatta, Kivikoski jatkaa.
Ruoan verkkokaupan kuljetusrobotit testissä
Varuboden-Osla on ottanut ruoan verkkokaupassa käyttöön kuljetusrobotit alkukesästä Kauniaisten Sale Granissa.
– Robotit kuljettavat ruokaa verkkokauppatilauksista asiakkaiden koteihin.
Kuljetuksia testataan niin käyttömäärien kuin teknisen toimivuuden osalta kaupunkiympäristössä Kauniaisissa.
– Sen jälkeen teemme päätökset, että robokuljetuksia mahdollisesti laajennetaan, Kivikoski sanoo.
Henkilöstölle mittava tulospalkkio alkuvuodesta
Strategiakyselyssä asiakasomistajat arvioivat myös osuuskaupan vastuullisuustyötä, josta tärkeimpänä esille nousi henkilökunnasta huolehtiminen.
– Meidän tukiranka on superhieno henkilöstö, joka on tehnyt mahtavaa työtä sitoutuneesti, Kivikoski kiittää.
Osuuskauppa on maksanut alkuvuoden tuloksen perusteella maksimimäärän tulospalkkiota.
– Maksoimme yhden euron per jokainen tehty työtunti kaikille työntekijöille, Kivikoski sanoo.
Osuuskaupan palkkalistoilla oli kesäkuun lopussa yhteensä 1 219 työntekijää, joista itäisellä Uudellamaalla 511, läntisellä Uudellamaalla 510, Ahvenanmaalla 120 sekä tuki- ja palvelutoiminnoissa 78 henkilöä.
VBO palkkasi tänä vuonna yhteensä 711 kesätyöntekijää, joista itäisellä Uudellamaalla 271, keskisellä Uudellamaalla 188, läntisellä Uudellamaalla 176 ja Ahvenanmaalla 75.
FAKTA
Varuboden-Osla, tunnusluvut (tammi–kesäkuu 2024)
» Veroton myynti: 225,0 miljoonaa euroa (1–6/2023: 219,8 miljoonaa euroa)
» Tulos ennen veroja: 5,6 miljoonaa euroa (1–6/2023: 5,8 miljoonaa euroa)
» Investoinnit: 8,4 miljoonaa euroa (1–6/2023: 13,6 miljoonaa euroa)
Maksettu bonus ja maksutapaetu: 6,0 miljoonaa euroa: (1–6/2023: 5,6 miljoonaa euroa)
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot