Viikon kysymys
A-
A+
Porvoolainen yrittäjä Petter Larsen on perustanut Critix Media Oy:n, joka on julkaissut äskettäin eri medioiden uutisartikkeleita ja podcast-jaksoja kokoavan uutisalustan.
Arkisto/Marko Wahlström
PORVOO Porvoolainen Critix Media on juuri julkaissut innovatiivisen uutisalustan Google Play -kaupassa ja App Storessa.
Critix on uutisalusta, joka keskittyy ydinasialleen eli uutistapahtumiin. Tapahtuman ympärille se kokoaa eri medioiden uutisartikkeleita ja podcast-jaksoja sekä käyttäjien kirjoittamia blogitekstejä (Critiques), jotka liittyvät kyseiseen tapahtumaan.
Uutisalusta tarjoaa myös verifioitujen käyttäjien mahdollisuuden arvioida uutisartikkeleita ja nähdä, miten muut käyttäjät ovat niitä arvioineet. Käyttäjät voivat esimerkiksi arvioida artikkelin luotettavuutta, objektiivisuutta tai vaikkapa clickbait-otsikkoa.
Kaikki raportit ovat avoimesti nähtävillä alustalla. Tämä lähestymistapa mahdollistaa eri näkökulmien avaamisen tapahtumiin ja tarjoaa kattavamman kuvan uutisista.
Yrityksen taustalla myös Peter Vesterbacka
Porvoolainen yrittäjä Petter Larsen perusti yrityksen viime vuoden kesällä, ja yrityksen taustalla toimivat myös startup-veteraanit Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen.
Tuotetta kehitettiin ensimmäisen vuoden aikana, ja se julkaistiin tänä syksynä. Tavoitteena on taistella ääriajattelua ja polarisaatiota vastaan.
– Keskitymme uutisiin ja terveellisempään keskusteluun niiden ympärillä, yrityksen perustaja Petter Larsen sanoo tiedotteessa.
Critix syntyi modernin mediamaailman ja sosiaalisen median suurista haasteista. Polarisaatio ja ääriajattelu ovat lisääntymässä, ja ihmiset epäröivät, mihin uutisiin luottaa. Algoritmit luovat kaikukammioita, jotka tarjoavat ihmisille yksipuolisen näkökulman tapahtumiin, ja kuka tahansa voi levittää mitä tahansa some-kanavien kautta.
Yhdistämme parhaat puolet aggregaattoreista ja somesta
Critixin tiimi, johon kuuluvat omistajien lisäksi kolme työntekijää, pyrkivät nyt löytämään ratkaisun tähän haasteeseen. Yhtiön teknologiajohtajana toimii makedonialainen entinen toimittaja Stefan Atanasov, joka on asunut Suomessa neljä vuotta.
Hän päätti opiskella ohjelmointia, koska hän ei enää halunnut jatkaa toimittajan työtä mediamaailman heikon tilanteen vuoksi.
Critix etsii linkkejä artikkeleihin ja podcasteihin suoraan medioiden sivuilta. Käyttäjien ei tarvitse itse lisätä uutislinkkejä alustalle. Kyseessä ei kuitenkaan ole perinteinen uutisaggregaattori.
– Yhdistämme parhaat puolet aggregaattoreista ja sosiaalisesta mediasta, mutta keskitymme aina itse uutisiin. Käyttäjät voivat kirjoittaa blogitekstejä uutisista ja keskustella niistä, mutta he eivät voi jakaa omia kuvia, videoita tai muita postauksia. Tämä auttaa estämään valeuutisten ja propagandan leviämisen, kuten se valitettavasti usein tapahtuu esimerkiksi X:ssä (entinen Twitter) tai Facebookissa, Larsen kertoo.
"Emme voi keskittyä vain maailman parantamiseen"
Käyttäjät voivat myös luoda räätälöidyn syötteen, jossa he voivat itse valita kiinnostavat uutisaiheet, mediatyypit ja maakohtaiset mediat.
– Emme voi keskittyä vain maailman parantamiseen; sovelluksen on oltava myös viihdyttävä ja tarjottava mielenkiintoisia uutisia, ei pelkästään tärkeitä poliittisia uutisia, Larsen jatkaa.
Tällä hetkellä Critix esittää noin 70 eri englanninkielistä mediaa, mutta suunnitelmissa on laajentua myös muihin kieliin.
Unelma auttaa paikallista mediaa takaisin jaloilleen
Suuret mediayhtiöt ovat viimeisten 50 vuoden aikana kasvattaneet otettaan mediakentästä entisestään. Paikalliset mediat kamppailevat ympäri maailmaa. Critixin pidemmän tähtäimen tavoite on luoda malli, jossa paikallismediat voivat liittyä uutisalustalle, ja kaikki tuotot jaetaan yhdessä medioiden kanssa.
– Paras media on tutkiva journalismi, ja paikalliset mediat tekevät juuri tätä, Larsen korostaa.
Maksumuurit ovat kuitenkin monille lukijoille merkittävä este. Keskustelu siitä, tulisiko medioille maksaa siitä, että niiden linkkejä jaetaan some-alustoilla, on Critixille itsestään selvä.
– Kyllä, näin pitää tehdä! Jos jatkamme nykyistä tapaa, median laatu ja ihmisten luottamus mediaan heikkenevät entisestään.
Suomessa asiat ovat toistaiseksi vielä paremmin. Suomalaisilla on Reuters Instituten mukaan maailman paras luottamus paikalliseen mediaan, ja lapset oppivat olemaan kriittisiä mediaa kohtaan jo peruskoulussa. Tätä osaamista Critix haluaa viedä maailmalle.
– Meillä on suuret tavoitteet, mutta niin niiden pitääkin olla, jos haluamme menestyä tässä maailmassa, Larsen toteaa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot