Viikon kysymys
A-
A+
Ortodoksiseen perinteeseen kuuluvat lukuisat kirkonkellot, joiden iloinen ja rytmikäs soitto kutsuu palveluksiin. Vahtimestari Niko Laakso on myös Porvoon ortodoksikirkon kellonsoittaja. – Kelloja soitetaan käsin, hän kertoo.
Marko Wahlström
PORVOO, NÄSINMÄKI Porvoon ortodoksikirkko valmistautuu parhaillaan pääsiäisen viettoon, kuten mikä tahansa kristittyjen yhteisö.
–?Kristinuskomme rakentuu ylösnousemuksen ihmeelle, jonka takia sitä seurakunnissa korostetaan ja kutsutaan kirkon suurimmaksi juhlaksi, Porvoon alueen ortodoksipappina viimeiset kaksi vuotta toimuinut Kimmo Kallinen sanoo.
Hän myöntää, että ortodoksisuudessa pääsiäisen vietto näkyy korostetummin kuin esimerkiksi luterilaisessa kirkossa.
–?Meillä pääsiäisen viettoon kuuluvat yöjumalanpalvelukset ja ristisaatot, jotka ovat näkyviä. Lisäksi pääsiäiskausi kestää meillä helatorstaihin asti eli 40 päivää, Kallinen sanoo.
Hän iloitsee siitä, että kristikunta on viime aikoina kulkenut ekumeenisessä hengessä kohti pääsiäisen ilosanomaa.
–?Ilon juhlaa halutaan ennemminkin tuoda esille kuin surun aikaa, Kallinen arvioi.
»» Katso videolta Porvoon ortodoksikirkon kirkonkellojen testisoitto"Tänä päivänä on yleistä kiinnostusta kirkkoa kohtaan"
Helsingin ortodoksiseen seurakuntaan kuuluva Porvoon Kristuksen kirkastumisen kirkon alueella asuvien ortodoksien jäsenmäärä on ollut pienoisessa kasvussa.
–?Se on hyvä kehitys, kun tällä hetkellä yleinen suuntaus seurakunnissa on ollut toiseen suuntaan, Kallinen kertoo.
Kasvu oli pitkään maahanmuuton seurausta lähinnä entisen Neuvostoliiton alueelta.
–?Tänä päivänä on myös yleistä kiinnostusta ortodoksikirkkoa kohtaan. Käytännössä ihmiset liittyvät kirkon jäseniksi väestörekisterikeskuksesta, kun ovat eronneet jostain muusta seurakunnasta, Kallinen jatkaa.
Koko maamme ortodoksikirkossa on käynnissä seurakuntauudistus.
–?Kirkon jäsenmäärä ei kasva kaikkialla ja seurakuntia on tarkoitus yhdistää sekä keskittyä kirkon ydintoimintoihin eli jumalanpalveluksiin. Helsingin seurakuntaan olisivat liittymässä Lahden ja Hämeenlinnan seurakunnat, Kallinen sanoo.
Muutos on seurausta pääkaupunkiseudulle kohdistuneesta muuttoliikkeestä.
–?Itä-Suomi ja Pohjois-Karjala ovat olleet ydinaluettamme, jossa on perinteisesti ollut paljon ortodokseja. Nyt kylät tyhjenevät ja ihmiset muuttavat etelään, Kallinen sanoo.
Porvoon ortodoksikirkon paikallispappi Kimmo Kallinen avaa ikonostaasin ovet kirkon pyhimpään eli alttarihuoneeseen, jonne ei ole kuin papistolla oikeus astua. – Ikonit ovat ikkunoita taivasten valtakuntaan. Ikonostaasi on ikään kuin lasiseinä maanpäällisen ja taivaallisen valtakunnann välillä, hän kertoo.
Marko Wahlström
"Ihmiset eivät kasta lastaan"
Ortodoksikirkko painiskelee luterilaisen kirkon tapaan lapsikasteiden määrän vähenemisen kanssa.
–?Ihmiset eivät kasta lastaan kirkon jäseneksi samalla tavalla kuin ennen, mikä on huolestuttava kehitys, Kallinen pohtii.
Hän pitää vanhempien ajattelutavassa tapahtunutta muutosta karhunpalveluksena.
–?Kyllähän lapsi saa tehdä myöhemmin oman valintansa, mutta jos hän on saanut edes jonkun uskonnollisen kasvatuksen, on hänen ehkä vähän helpompi valita oma paikkansa aikuisena, Kallinen muistuttaa.
Aika muuttuu tiedonvälityksen ja sosiaalisen median myötä.
–?Pyrimme olemaan tässä kehityksessä mukana. Meidän etu on se, että olemme melko pieni kirkko, joka on ketterä ja joustava, Kallinen sanoo.
Hänen mukaan ortodoksikirkon hyvä puoli on myös se, että perinne, johon kirkko turvaa on vahva.
–?Näin meidän ei tarvitse miettiä ydintoimintaamme – jumalanpalveluksia – ja sitä, miten niitä teemme, koska olemme tehneet niitä sen 1?500 vuotta, Kallinen sanoo.
–¿Tuntuu siltä, että ortodoksisuus on ollut viime vuosina median "lellikki" johtuen siitä, että olemme värikäs uskonto ja kirkossa on kuvattavaa. Olemme aidosti sitä mitä olemme, emmekä lähde tietoisesti hakemaan julkisuutta tai leikkimään sen kanssa, pappi Kimmo Kallinen sanoo.
Marko Wahlström
Digipaasto on myös tapa paastota
Kaikkeen muuhun tässä ajassa liikkuvaan ortodoksikirkonkin pitää kyetä vastaamaan perinteen mukaisesti.
–?Alkuperäisen tulkinnan pitää muotoutua nykyaikaan. Some-ajassa näkyy ihmisluonteen muuttuminen: ihmiset ovat kärsimättömämpiä ja heidän on entistä vaikeampi pysähtyä tai hiljentyä sekä keskittyä ja asettua aloilleen. Se on yksi syy siihen, miksi kirkon perinteiset tavat eivät enää tavoita ihmisiä samalla tavalla kuin ennen, Kallinen pohtii syitä yleiselle ilmiölle.
Pääsiäistä edeltäneelle paastonajan vietolle Kallinen antaa yhden nykypäivään soveltuvan tavan.
–?Yksi tapa on paastota älypuhelimesta. Näin pyrittäisiin eroon sellaisista elämää liikaa hallitsevista asioista ja palattaisiin perusasioiden äärelle
Porvoon Kristuksen kirkastumisen kirkon nimikkoikoni on kirkkosalin keskellä. Jokainen kirkkosaliin tuleva tervehtii ikonia saapuessaan.
Marko Wahlström
"Meillä on perehtymisjakso ennen jäsenyyttä"
Pääsiäinen on yleensä ajankohta, jolloin ihmisiä liitetään ortodoksikirkon jäseniksi.
–?Meillä on tietty perehtymisjakso (katekumeeni) ennen jäsenyyttä. Tutustumisjakson pituus voi vaihdella ihmisestä liittyen muutamista viikoista muutamiin vuosiin, Kallinen sanoo.
Taustalla on pitkä perinne.
–?Pääsiäistä edeltävä suuren paaston kausi kestää seitsemän viikkoa, mikä on ollut katekumeeniopetuksen aikaa alkukirkon ajoilta lähtien, Kallinen jatkaa.
Viimeistä suuren paaston viikoista eli palmusunnuntaista alkavaa viikkoa kutsutaan suureksi viikoksi.
–?Pääsiäisen jälkeinen viikko on kirkasviikko, Kallinen kertoo.
Maamme nykyisellä ortodoksikirkolla on satojen vuosien perinne Helsingissä, Turussa ja Tampereella.
–?Muualle maahan ortodoksisuus levisi pitkälti karjalaisten evakkojen mukana. Evakkosukupolvea alkaa olla siirtynyt tuonilmaisiin, jolloin Karjala-kaipuu on hiipumassa. Heidän lapsensa ja lapsenlapsensa pitkälti kantavat nykykirkkoa, Kallinen sanoo.
Varsinkin Etelä-Suomessa kirkko alkaa toisaalta olla monikulttuurinen.
–?Helsingin seurakunnan jäsenrekisterissä on tällä hetkellä 42 eri äidinkieltä. Tämä tarkoittaa, että pidämme suomen ja ruotsin lisäksi kirkkoslaavin, kreikan, englannin, romanian ja arabian kielisiä jumalanpalveluksia säännöllisesti. Porvoossa toimitamme palveluksia pääasiassa suomeksi, mutta osia niistä saattaa olla ruotsiksi ja kirkkoslaaviksi, Kallinen kertoo.
Porvoon ortodoksikirkossa kokoontuu säännöllisesti tiistaiseura, joka askarteli palmusunnuntaiksi virpomisvitsoja.
Marko Wahlström
Kirkon juhlapäivää vietetään elokuussa
Porvoon Kristuksen kirkastumisen kirkko rakennettiin Näsinmäen hautausmaan toiseen päätyy 30 vuotta sitten.
–?Sen kunniaksi vietämme kirkon temppelipäivää eli Kristuksen kirkastumisen juhlaa 5.–6.8. Silloin pidämme juhlavan jumalanpalveluksen ja toivottavasti saamme myös piispan paikalle. Suunnitelmissa on myös pyhittää Porvoonjoen vedet jokirannassa, Kallinen kertoo.
Porvoon vanhalla raatihuoneella on toiminut Aleksanteri Nevalaisen kirkko Venäjän vallan aikana 1800-luvulla.
–?Myöhemmin on toimittu lainatiloissa ja viimeksi ennen omaa kirkkoa Pikkukirkossa tuomiokirkon vierellä, Kallinen jatkaa.
1980-luvulla virinnyt ajatus omasta kirkosta huipentui oman ortodoksikirkon valmistumiseen vuonna 1989.
–?Kirkko sijaitsee luterilaisen kirkon mailla. Se kuvastaa hyvin sitä yhteistyötä, mikä seudulla vallitsee, Kallinen kiittelee.
Porvoon ortodoksikirkko valmistui vuonna 1989. Kirkko sijaitsee Näsinmäen hautausmaan länsipäädyssä ja lepää luterilaisen kirkon omistamalla maalla.
Marko Wahlström
Jumalanpalveluksiin osallistuu 40–50 henkeä
Kirkko on tullut tarpeeseen, sillä Porvoon ortodoksikirkossa vietetään aktiivista jumalanpalveluelämää.
–?Järjestämme täällä säännölliset palvelukset joka toinen ja neljäs viikonloppu. Niihin osallistuu 40–50 seurakuntalaista, Kallinen kertoo.
Kirkossa toimii aktiivinen kirkkokuoro, joka kokoontuu viikoittain harjoituksiinsa.
–?Ikonimaalareiden ryhmässä on toistakymmentä henkilöä, jotka kokoontuvat myös viikoittain, Kallinen kertoo.
Lisäksi kirkossa kokoontuu tiistaiseura, joka toimii opintopiirinä ja toiminnallisena ryhmänä järjestäen muun muassa myyjäisiä ja kirkkokahvit.
–?Lastenkerho kokoontuu sunnuntaisin jumalanpalvelusten yhteydessä, Kallinen jatkaa.
Porvoon seudulla asuvat katolilaiset pitävät omat jumalanpalveluksensa Porvoon ortodoksikirkossa kerran kuukaudessa.
FAKTALAATIKKO
Helsingin ortodoksinen seurakunta
* Seurakunta ulottuu Hangosta aina Järvenpäähän ja Porvooseen saakka. Seurakunnassa on 17 pyhäkköä.
* Porvoon Kristuksen kirkastumisen kirkon alue: Askola, Pornainen, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
* Alueella asuu noin 700 ortodoksia, joista noin puolet Porvoossa.
* Suomen ortodoksiseurakunnissa on tällä hetkellä noin 64?000 jäsentä, joista Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa on noin 20?000.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot