Viikon kysymys
A-
A+
Porvoon matkailurata kulkee kulttuurihistoriallisesti merkittävällä raideyhteydellä. Porvoon Museorautatie ry:n ratakuorma-auto on saanut talkoovoimin uuden maalipinnan ja merkinnät.
Casey Dolan ja Porvoon Museorautatie ry
PORVOO–KERAVA Porvoon Museorautatie ry:n neuvottelut Porvoon matkailuradan eli niin sanotun museoradan vuokraamisesta Väyläviraston kanssa ovat jatkuneet.
Väylävirasto esitti viime viikolla pidetyssä tapaamisessa kantansa liiketaloudellisin perustein määräytyvän vuokran suuruusluokasta.
– Vuosivuokra radalle olisi liiketaloudellisin perustein laskettuna vähintään 100 000 euroa, mikä on mielestämme täysin kohtuuton, hallituksen puheenjohtaja Johan Kortman sanoo.
Väylävirastolla ei ole toimivaltaa päättää liiketaloudellisin perustein määräytyvästä alemmasta vuokrahinnasta.
– Olemme keskustelleet vuokran alentamisesta ministeriöiden kanssa ja tulemme jatkamaan keskusteluita ennen seuraavaa tapaamistamme yhdistyksen kanssa, Porvoossa asuva rautatiejohtaja Jukka Ronni Väylävirastosta sanoo.
Neuvotteluiden tavoitteena on löytää kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu, jotta Porvoon Museorautatie ry Väyläviraston vuokralaisena ja yksityisraiteen haltijana voisi jatkaa toimintaansa Olli–Porvoo-rataosalla.
Porvoon museorautatie ry:n varapuheenjohtaja Jan Kuovi (vas.) ja puheenjohtaja Johan Kortman pitävät Porvoon rataa hyvin merkityksellisenä osana alueen historiaa. Kuva on otettu viime heinäkuussa.
Arkisto/Iina-Kaisa Viheriävaara
"Toivomme pääsevämme sopimukseen"
Museorautatieyhdistys on yleishyödyllinen voittoa tavoittelematon yhdistys, joka toimii vapaaehtoisvoimin. Yhdistyksen odotuksena on päästä sopimukseen, jonka vuosivuokra olisi lähempänä 0 euroa vuodessa.
– Meille tulisi ensinnäkin raskas kunnossapitovastuu radasta. Toiseksi olemme varautuneet investoimaan merkittäviä summia rataan vuositasolla. Kaikki tämä investointi tehdään valtion omaisuuteen, joka nostaa radan arvoa.
– Se (alkahainen vuokrataso) olisi kohtuullista, koska tuotamme palveluita lähes ilmaiseksi, ja siitä hyötyvät erityisesti Porvoon alueen yrittäjät ja Porvoon kaupungin matkailu Kortman jatkaa.
Yhdistys jatkaa neuvotteluita ja pitää seuraavan tapaamisen Väyläviraston kanssa keskiviikkona 19.3.
– Toivomme pääsevämme sopimukseen, mutta vuokran määrä vaatii todennäköisesti liikenne- ja viestintäministeriön ratkaisun asiassa. Olemme jo olleet yhteydessä ministeriöön. Asia tulee toivottavasti ratkeamaan lähiaikoina, Kortman toivoo.
Porvoon radan 150-vuotisjuhlatapahtumaa vietettiin viime heinäkuun lopulla Porvoon vanhan rautatieaseman miljöössä.
Arkisto/Casey Dolan
Porvoon Museorautatie ry toimi vuokraajana 1993–2013
Porvoon Museorautatie ry on toiminut yli 30 vuotta. Porvoon rata oli vuokrattu yhdistykselle vuosina 1993–2013, jolloin yhdistys vastasi radan kunnossapidosta.
– Silloin maksoimme 400 euron vuosivuokraa, Kortman kertoo.
Yhdistyksen tavoitteena on mahdollisimman pitkä-aikainen vuokrasopimus.
Radan ylläpito siirtyi nykyiselle Väylävirastolle vuonna 2014, ja vuotta myöhemmin radasta tuli yleisen rataverkon museorata. Kulttuurihistoriallisesti arvokas Porvoo–Kerava-rata täytti viime vuonna 150 vuotta.
Aki Kaurismäen elokuvassa "Kuolleet lehdet" naispääosaa esittävä Alma Pöysti ja Alma-koira matkustivat elokuvassa Porvoon Museorautatie ry:n omistamassa Lättähatussa.
Arkisto/Malla Hukkanen/Sputnik
Kansainväliset risteilyvarustamoilta yhteydenottoja viikoittain
Porvoolaisyhdistys haluaa kiirehtiä vuokrasopimuksen syntyä, koska matkailusesonki lähestyy kovaa vauhtia.
– Jollei ihan päivittäin, niin lähes viikoittain saamme yhteydenottoja maailmalta – Euroopasta ja Japanista – matkanjärjestäjiltä, jotka toisivat ulkomaisia turistiryhmiä radalle.
Esimerkiksi elokuvaohjaaja Aki Kaurismäen uusin elokuva "Kuolleet lehdet" on herättänyt japanilaisten kiinnostuksen päästä matkustamaan lättähatulla Porvooseen.
Kansainväliset risteilyvarustamot haluaisivat käyttää museoradan palveluita tarjotakseen Helsinkiin saapuville risteilyasiakkaille elämyksellisen junamatkan Porvooseen.
– Ei varmasti koskaan aiemmin ole ollut näin paljon ennakkokysyntää kuin nyt, Kortman arvioi.
Porvoon Museorautatie ry:n ratakuorma-auto on saanut helmi–maaliskuun aikana talkoovoimin uuden maalipinnan ja merkinnät.
Johan Kortman
"Matkustajaturvallisuus on meille ykkösasia"
Väylävirasto antoi viime lokakuun lopulla päätöksen liikenteen kieltämisestä rataosalla toistaiseksi. Viraston mukaan kielto johtuu junaradan huonosta kunnosta.
– Tarkoituksenamme on saada rata liikennekäyttöön mahdollisimman nopeasti, mutta matkustajaturvallisuus on meille tietysti ykkösasia. Mitä kauemmin rata seisoo käyttämättömänä, sitä enemmän se vaatii kunnostamista, Kortman sanoo.
Yhdistys on myös hankkinut omistukseensa Emma-raiteenmittausvaunun (Ttk1 51). Yhdistys omistaa myös ratakuorma-auton (Tka 7).
– Ne toivottavasti saadaan tulevaisuudessa töihin Porvoon radalle, Kortman jatkaa.
Porvoon Museorautatie ry operoi Porvoon radalla sinisillä Dm7-kiskobusseilla eli lättähatuilla.
Arkisto/Casey Dolan
Porvoon matkailurata kulkee kulttuurihistoriallisesti merkittävällä raideyhteydellä. Radan 150-vuotisjuhlavuotta vietettiin viime vuoden heinäkuussa. Lättähattujen lisäksi radalla on liikennöinyt myös höyryvetureita.
Arkisto/Casey Dolan
Porvoon Museorautatie ry:llä useita liikenneoperointeja
Porvoon Museorautatie ry operoi Porvoon radalla sinisillä Dm7-kiskobusseilla eli lättähatuilla, mutta myös muuta kalustoa kuten höyryjunaa on tarjolla Porvoon radalle.
Yhdistys järjestää seuraavat yleisöajot reitillä Helsinki–Siuntio–Helsinki lauantaina 29.3. Aikataulu ja lippujen hinnat löytyvät yhdistyksen verkkosivuilta.
– Toukokuussa operoimme muun muassa Helsingistä Hyvinkäälle pienoisjunatreffeille Suomen Rautatiemuseolle. Kesäkuussa (6.–8.6.) operoimme lättähatuilla tämän vuoden Keisarijunaa, joka on kolmepäiväinen Savon-radan rengasmatka Helsingistä Kouvolan ja Varkauden kautta Joensuuhun ja sieltä Lappeenrannan kautta takaisin Helsinkiin.
Elokuussa porvoolaisyhdistys ajaa myös Korian rautatiesillan 100-vuotisjuhliin.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot