Viikon kysymys
A-
A+
Kuvituskuva.
Tekoäly rynnii elämän eri osa-alueille. Pian se löytää paikkansa myös terveydenhuollosta. Asiakkaat tekevät jo verkkohakuja ja kyselevät keskustelevilta kielimalleilta oireistaan löytääkseen tapoja lievittää oireita. Lääkärit hyödyntävät tarkempia hakujärjestelmiään, joissa tekoäly hyvin nopeasti käy läpi miljoonia lääketieteellisiä artikkeleita – enemmän kuin kukaan ehtii käydä läpi koko elinaikanaan – ja etsii niiden joukosta oireita vastaavia harvinaisimpiakin sairauksia.
Asiakkaan kohtaaminen kasvokkain on erittäin tärkeä osa lääkärin työtä. Tekoäly voisi kuitenkin olla sujuvoittamassa asiakkaan ja lääkärin kohtaamista. Mikäli asiakas täyttäisi ennen lääkärikäyntiä mahdollisimman tarkasti esitietolomakkeen ja käytössä olisi koko asiakkaan hoito- ja lääkityshistoria, tekoäly voisi olla merkittävästi apuna valmistelemassa lääkärikäyntiä. Siinä tapauksessa, että asiakas ei itse kykenisi täyttämään esitietolomaketta, sen täyttämisessä voisi auttaa omahoitaja.
Miten tällainen tekoälyn tukema vastaanotto voisi sujua? Lääkärillä olisi etukäteen kielimallin koostama yhteenveto hoitohistoriasta, kandidaatit mahdollisista yleisistä ja harvinaisemmista diagnooseista ja suositukset lääketasapainon päivittämiseksi. Valmistelun perusteella voitaisiin varata lyhyt tai pidempi lääkäriaika – tai lomake voisi ohjata hoitajalle, mikäli lääkärikäyntiä ei tarvittaisi.
Oma ennustukseni on, että tällainen tekoälyn tuki tulee enenevissä määrin käyttöön. Jo nyt on olemassa yksityisiä lääkäreitä, jotka kohtaavat yksinkertaista hoitoa tarvitsevia asiakkaita pelkän esitietolomakkeen varassa, jopa vain kymmenessä minuutissa, ja laskuttavat heiltä kelakorvauksen jälkeen vain pienen maksun, jos sitäkään. Tekoälyn tukemana tällainen nopea vastaanottoaika voisi toimia yhä vaativampien sairauksien diagnosoinnissa ja hoitotason päivittämisessä.
HEIKKI JUNES,
TEKNIIKAN TOHTORI
KUNTA- JA ALUEVAALIEHDOKAS (KESK.),
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot